روند های ماندگار صنعت بسته بندی

امیر مختاری / 13 آذر 1398

بر خلاف باور عموم نسبت به بسته بندی،  تا کنون روند، نگرش، دیدگاه و حتی دانش و علم های مختلفی در این زمینه ایجاد شده و گسترش یافته است. به لحنی دیگر، بسته بندی نه تنها کاور و پوششی برای کالا، که شخصیتی برای آن، بازاریاب سازمان و البته اعتبار و ارزش کالا و سازمان خواهد بود. به همین دلیل، تاکنون روند های مختلفی متوجه این مهم بوده اند و هر یک بر شاخه، جنبه و گوشه ای از پدیده ی چند وجهی و ناهمگون بسته بندی، اثر گذاشته اند و هر یک اهمیت و ساختار خاص خود را دارد.

بسته بندی

 

در مقاله ی پیش رو، نگارنده ابتدا به معرفی و سپس به تحلیل روند های مهم و اثرگذار بر صنعت بسته بندی می پردازد. پس اگر به دنبال آگاه شدن نسبت به روند های موجود در صنعت بسته بندی هستید، این مقاله را از دست ندهید. گذشته از این، اگر تولید کننده، طراح، فروشنده و یا هر شخص و سازمانی هستید که در زمینه ی بسته بندی و چاپ فعالیت دارد، این مقاله می تواند دستاورد های دانشی مفید و سازنده ای برای شما داشته باشد.

بسته بندی

در حاشیه ی بسته بندی

گرچه همان گونه که یاد شد، مصرف کننده و عموم مشتری ها درک و دیدگاه جامع و البته درستی نسبت به بسته بندی ندارند، با این حال، اگر هم نظر و رویکردی در این باره در دست باشد، عمده ی دیدگاه ها به مسائل و موضوع هایی هم چون حفاظت از محیط زیست، تمیز بودن، مقاوم بودن و دیگر چالش های مشابه محدود می شود و همین نشان می دهد که تا چه میزان شناخت مصرف کننده نسبت به بسته بندی و چالش های آن، محدود است. با این همه، بسته بندی در این چارچوب تنگ و محدود جای نمی گیرد و دامنه ی تحلیل آن، به محور های زیادی منتهی می گردد. برای نمونه، نوآوری یکی از همین چالش های مهم بسته بندی است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی شود که البته خود حکایتی طولانی دارد. در ادامه هر یک از این روند ها را بررسی می‌کنیم.

بسته بندی

نوآوری

نوآوری از جمله چالش، دغدغه و روند های داغ و همیشگی در بحث بسته بندی و چاپ بوده اند. همواره سازمان ها، کارخانه ها و دیگر تولید کننده ها و تامین کننده ها کوشیده اند تا با استفاده از طرح های جدید، کاربری های نوین و متنوع، در بسته بندی های خود نوآوری ایجاد کنند و از این راه ارزش افزوده ای برای بسته بندی و طرح های خود ایجاد کنند.

مقاومت

میل به بقا و دوام، همواره یکی از پیش ران های مهم و تعیین کننده در بشر بوده است که البته به صنعت بسته بندی نیز سرایت کرده است. تامین کننده، تولید کننده و سازنده ها، همواره در تلاش بوده اند تا با استفاده از شیمی مواد، علم ماده و دیگر دانش های مربوطه،

بازیافت

با وجود همه ی جنگ ها، سختی ها، آلودگی ها و دیگر چالش های محیطی و زیستی، بشر همواره میل به حفظ و نگه داری از محیط زندگی و زیست بومش را در کنش های مختلف و به گونه های گوناگون، نشان داده است. بازیافت نیز یکی از نمود های این میل مهم بشر است که از ابتدای پیدایش و گسترش صنعت بسته بندی، همواره مورد توجه بشر بوده است.

مینیمالیسم

مینیمالیسم از دیگر روند و دغدغه های مهم در صنعت بسته بندی است. در این رویکرد سازمان ها می‌کوشند تا با استفاده از تکنیک های جدید، طرح های نوآورانه و ابتکار های صنعتی، بسته بندی های خود را هر روز کوچک تر و مناسب تر می سازند و سعی می‌کنند فضای کم تری را در کارخانه، قفسه و خانه اشغال کنند.

بسته بندی

با این حال، هنوز (و تا همیشه)، تکنولوژی و دانش بشر، حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد و آن چه امروز به عنوان پیشرفت از آن یاد می‌کنیم، به موزه ی فردا می پیوندند و رویای فردا، به واقعیت.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله