چاپ و بسته بندی خوراکی و مواد غذایی

امیر مختاری / 20 آبان 1398

جهت سفارش طراحی بسته بندی مواد غذایی و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

بسته بندی مواد غذایی تورنگ چاپ

 

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی ازجمله سازوکار و مکانیسم‌هایی است که برخلاف آنچه نشان می‌دهد، از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. همه می‌دانیم که مواد غذایی با سلامتی انسان و در ادامه‌ی آن، سلامتی جامعه سروکار دارد و همین سبب می‌شود تا اهمیت آن دوچندان شود.

به دلیل حساسیت مواد غذایی، استعداد بالای آن‌ها برای فاسدشدن و آسیب‌پذیری نسبت به دگرگونی‌های محیطی، لازم است تا فرآیند تولید و بسته بندی این‌گونه مواد، با دقت بالا و توسط سازوکارهای مطمئن و سلامت انجام گیرد که البته بسته بندی مواد غذایی به‌صورت مکانیزه نیز پاسخی است به این نیاز که اگر درست انجام نگیرد، دستاوردی خلاف آنچه باید، خواهد داشت.
این مقاله نیز زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بهتر و بیشتر به این مهم بپردازیم و بر نقطه‌های تاریک از جنبه‌های مختلف آن، نور بتابانیم. تأمین تازگی و طراوت مواد غذایی، جلوگیری از آلودگی کالا و پیش‌گیری از دست‌کاری و جعل داده‌های ثبت‌شده بر روی کالا و بسته بندی، محورهایی هستند که نگارنده به آن‌ها می‌پردازد.

بسته بندی مواد غذایی تورنگ چاپ

تأثیر بسته‌ بندی مواد غذایی در تازگی

مواد غذایی ازجمله آسیب‌پذیرترین و حساس‌ترین موادی هستند که در جهان وجود دارد. اندکی رطوبت، هوا، آلودگی و پیدایش جانور و حشره‌های موذی کافی است تا همه‌ی خاصیت یک مواد غذایی را نابود کند و آن را از بین ببرد. پس نگه‌داری و تأمین تازگی مواد غذایی، ازجمله شرط و پیش‌نیازهای مهمی است که باید در بسته بندی مواد غذایی رعایت شود. جنس ماده‌ی به‌کاررفته در بسته بندی مواد غذایی، ازجمله فاکتور هایی است که در تحقق یافتن یا نیافتن این مهم، نقش حیاتی دارد. این فاکتور در خصوص مواد غذایی هم چون سبزی و نمونه‌های مشابه، اهمیت بیشتری می‌یابد.

ایمنی بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی باید نسبت به هرگونه دست‌کاری، تجاوز و استفاده‌ی عامل دیگری غیر از مصرف‌کننده، مصون و ایزوله باشد. اگر مشتری و مصرف‌کننده اندکی نسبت به ایمن بودن بسته بندی در برابر دخالت شخص سومی غیر از تولیدکننده و مصرف‌کننده حساس شود، اعتبار و ارزش کالا و البته سازمان برای بلندمدت خدشه‌دار خواهد شد که البته خسارت‌های مالی، خود سخنی دیگر دارد. هم‌چنین بسته بندی باید نسبت به جعل حساس و ایمن باشد. منظور از جعل، هرگونه دست‌کاری کردن داده، رقم و آمارهای ثبت‌شده بر روی بسته بندی است. چه بسیار انسان و حتی تولیدکننده‌های فرصت‌طلبی که با دست بردن در تاریخ انقضا، قیمت و دیگر داده‌های بسته‌بندی مواد غذایی، اعتبار و ارزش یک تولیدکننده را برای همیشه زیر سال می‌برند.

بسته بندی مواد غذایی در کیسه اسپان

خرید کیسه اسپان

عدم آلودگی بسته بندی مواد غذایی

کالا مسیری بس طولانی را از کارخانه، از دست تولیدکننده تا رسیدن به خانه دست مشتری می‌پیماید. پس بسته بندی مواد غذایی باید به‌گونه‌ای باشد که افزون بر حفاظت از سلامت کالا در مسیر یادشده، بتواند از بروز و نفوذ هرگونه آلاینده (هوایی، فیزیکی و زیستی)، به درون بسته بندی و کالای غذایی درون آن، جلوگیری کند.

برخلاف آنچه عموم مردم و شاید برخی از تولیدکننده‌ها می‌پندارند، فرآیند چاپ و بسته بندی مواد غذایی، ازجمله فرآیندهای حساس، مخاطره‌آمیز و البته پرهزینه و پر چالش است که هرگونه سهل‌انگاری، کوتاهی و بی‌توجهی در انجام آن، هزینه و ضررهای زیادی را در ابتدا متوجه تولیدکننده و سپس جامعه خواهد کرد. ارزش دادن به این مهم، سبب افزایش اعتبار کالا نزد مشتری و به دنبال آن حمایت مشتری از کالا و تولیدکننده خواهد شد.

بسته بندی مواد غذایی با پلاستیک

بسته بندی های پلاستیکی در زندگی همه ما وجود دارد. زباله‌های پلاستیکی در دریاهای جهان به مشکلی بزرگ برای محیط‌زیست تبدیل‌شده است. آلودگی عمومی و سراسری اقیانوس‌ها به‌وسیله پلاستیک گرچه به‌راحتی به چشم نمی‌آید اما مشکل بسیار بزرگی ست. اخیراً کارشناسان تخمین زده‌اند که حدود پنج درصد تمام مواد مصنوعی‌ای که انسان‌ها در دنیا تولید می‌کنند سرانجام به‌عنوان زباله وارد دریا می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی بین 100 تا 500 سال در محیط باقی می‌مانند به همین دلیل کوچک‌ترین زباله پلاستیکی در محیط‌زیست می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. بسته‌بندی پلاستیکی به دلیل چگالی کمتری که دارد، جایگزین قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای شده است. علاوه بر آن شفاف بودن و مشخص بودن محصول باعث می‌شود که برای مشتری جذابیت داشته باشد اما اثرات مخرب آن چندین برابر سایر بسته بندی هاست اما این بسته‌بندی‌ها مشکلات زیادی هم برای سلامت انسان‌ها و هم برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند.

مضرات بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی

طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق و بررسی روی تعداد زیادی از خانم‌ها، بسته‌بندی پلاستیکی مواد غذایی باعث نازایی در خانم‌ها می‌شود. بر اساس این گزارش، مصرف برخی غذاها در بسته بندی پلاستیکی روی سلامت زنان تاثیر اساسی دارد و نازایی، یائسگی زودرس و آسیب‌های احتمالی به بدن را در پی دارد.
بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی برای محیط‌زیست هم آسیب‌های زیادی دارد و تعداد زیادی از پرندگان به دلیل گیر افتادن داخل کیسه های پلاستیکی، دیگر نمی‌توانند پرواز کنند یا به دلیل پایه نفتی بودن، بعد از وارد شدن به آب‌وخاک، مواد شیمیایی به آن وارد می‌کنند.

خرید لوازم بسته بندی فست فود

مبارزه با بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی

اخیراً اتحادیه اروپا تصمیم گرفت 4 نوع محصول پلاستیکی یک‌بارمصرف را ممنوع کند. این کار هم میزان ورود پلاستیک به محیط‌زیست را کاهش می‌دهد و هم باعث کاهش اثرات مخرب آن بر سطح زندگی انسان‌ها می‌شود. مواردی که در بسته بندی پلاستیکی با ممنوعیت مواجه شدند، نی پلاستیکی، کارد و چنگال، ظروف یک‌بارمصرف و گوش پاک‌کن هستند. امید است که با این کار، شاهد کاهش زباله‌های پلاستیکی باشیم. این تصمیم زمانی گرفته شد که کشورهای اروپایی سالانه 26 میلیون تن مواد پلاستیکی را دور می‌ریختند.
فرانسه هم تصمیم گرفت تا با افزایش قیمت پلاستیک‌های غیر بازیافتی، مصرف این محصولات را در کشورش کاهش دهد.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمنی تمامی پلاستیک‌هایی که در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود را تنظیم می‌کند. فهرستی از این مواد تائید شده را می‌توان در پایگاه داده FDA یافت.
البته در سال‌های اخیر محققان تلاش زیادی کردند تا از مواد پلاستیکی بازیافت داشته باشند و مواد جدیدی را در ساخت این محصولات استفاده کنند تا کمترین آسیب را به محیط وارد کنند. کیسه‌هایی که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، امروزه کم استفاده می‌شوند اما کاربرد زیادی در صنعت بسته بندی دارند. خاصیت این کیسه‌ها این است که مانع ورود رطوبت به داخل کیسه می‌شود و مواد غذایی را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند و مواد غذایی داخل آن فاسد نمی‌شوند.
صنعت مواد غذایی صنعتی بوده که همیشه در حال رشد بوده و شرکت‌ها همیشه به دنبال راهی بودند تا از طریق آن‌ها، مصرف‌کنندگان را به برندشان علاقه‌مند کنند. رقابت بالا در این عرصه باعث شده تا برندهای تجاری علاوه بر طعم و رنگ مواد غذایی شان، به فکر طراحی و بسته بندی محصولاتشان هم باشند تمام شرکت‌ها می‌دانند که در بسته بندی مواد غذایی استفاده از طرح‌های خلاقانه و ایده‌های جدید، مشتری را به سمت برندشان می‌کشاند؛ اما لوگو چطور؟ رنگ‌ها چطور؟ چه چیزی باعث ایجاد هیجان در مشتری می‌شود؟ چرا برخی طرح‌ها موفق می‌شوند و باعث فروش بیشتر محصول می‌شوند اما برخی دیگر شکست به همراه دارند؟
راهنمایی‌های ما را برای بسته بندی مواد غذایی خود بخوانید:

 

پکیجینگ محصول

 

توجه به محصول یا مواد غذایی

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، خود محصولتان است. بسته بندی طراحی‌شده باید طوری باشد که محصول شمارا دچار مشکل نکند؛ مثلاً باید به زمان نگهداری محصولتان توجه کنید و سپس بر اساس آن بسته بندی مواد غذایی را طراحی کنید. تاریخ‌مصرف و مقدار مصرف هم موارد تعیین‌کننده در این امر هستند و بسته‌بندی را به خود وابسته می‌کنند. به همین دلیل طراحان باید هم زیبایی بسته‌بندی مواد غذایی و هم کاربردی بودن آن را مدنظر قرار دهند. بسته ‌بندی مواد غذایی را هیچ‌گاه فراموش نکنید. شاید بتوان گفت مهم‌ترین قسمت بسته بندی مواد غذایی همان برچسب محصول است که هویت محصول شمارا شرح می‌دهد. مخصوصا اگر محصول شما نوشیدنی ست، باید خیلی دقیق روی برچسب محصول کار کنید.

شکل بسته بندی مواد غذایی

بارها دیده‌شده که شکل بسته بندی های مختلف کروی یا دایره یا مستطیل است. این‌ها اشکال عمومی هستند و هر زمان یک برند تجاری اقدام به طراحی شکل متفاوتی کرده است، توانسته است توجه مشتری را جلب کند. شاید شکل منحصربه‌فرد باعث فروش بیشتر نشود، اما قطعاً توجه مشتری را جلب می‌کند. حتی تغییر کوچک در شکلی که الان وجود دارد، می‌تواند کمک کند توجه مشتری به برند شما جلب شود. در صنعت بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی نوشیدنی می‌تواند خیلی راحت دستخوش این تغییر شود؛ اما گاهی این تغییرات باید تا جایی ادامه یابد که سرانجام توجه مشتری را برای خرید جلب کند و تولیدات رو به رشد داشته باشد.

ثبات در بسته بندی مواد غذایی طراحی‌های شما باعث می‌شود از رقبایتان متمایز شوید اما چیزی که اهمیت دارد این است که حتی اگر تنوع محصولی شما زیاد است، بازهم روی ثبات خود را در بسته بندی مواد غذایی حفظ کنید؛ یعنی چه؟ یعنی در طراحی تمام محصولاتتان یک‌چیز مشابه داشته باشید تا با آن پیامی به مشتری منتقل کنید؛ مثلاً می‌توانید یک تم رنگی خاص داشته باشید. می‌توانید یک دیزاین خاص داشته باشید یا یک نماد خاص؛ مثلاً می‌توان لوگو را در یک کادر رنگی خاص قرار داد. این کار باعث می‌شود حتی اگر تنوع محصولی شما زیاد است، ثبات در بسته بندی را حفظ کنید و اعتبارتان را در بازار فروش افزایش دهید.
تبلیغ به کمک بسته بندی مواد غذایی صنعتی در حال رشد بوده و شرکت‌ها همیشه به دنبال راهی بودند تا از طریق آن‌ها، مصرف‌کنندگان را به برندشان علاقه‌مند کنند. رقابت بالا در این عرصه باعث شده تا برندهای تجاری علاوه بر طعم و رنگ مواد غذایی شان، به فکر طراحی و بسته بندی مواد غذایی شان هم باشند.

 بسته بندی مواد غذایی در منزل

 بسته بندی مواد غذایی در منزل نیز به یک شغل تبدیل شده است که نیاز به بسته بندی مناسب و با کیفیت در رونق این کسب و کار نقش زیادی دارد.

بسته بندی مواد غذایی در منزل

مشاهده و خريد آنلاين پاکت زیپ کیپ

صنعت بسته بندی مواد غذایی

منحصربه‌فرد بودن یک کلید برای بقاست و هیچ شکی در آن وجود ندارد اما برخی از محصولات به شرایط خاصی نیاز دارند تا بتوانند سرمایه را برگردانند. رعایت استانداردها در هر محصول ضروری ست اما باید شرایط هر محصول در هر صنعت به‌طور کامل بررسی شود و به‌وضوح درک شود. حضور شما در میان رقبا و جایگاهی که در میانشان دارید، یکی از عوامل تعیین‌کننده برای بقای یک محصول است. طراحی و انتخاب نوع بسته بندی مواد غذایی شما در این صنعت تأثیرگذار است و باید به آن توجه اساسی شود.

پیام برند تجاری بر روی بسته بندی مواد غذایی

پیامی که یک برند صنایع غذایی باید بدهد چیست؟ آیا تلاش می‌کند تا گرسنگی را ریشه‌کن کند؟ آیا تلاش می‌کنند طعم بهتری ارائه کنند؟ یا هدفشان چیزی فراتر از این‌هاست؟
هر برند تجاری برای مواد غذایی تولیدشده باید هدفی داشته باشد. صرفاً هدف جذب مشتری و فروش بیشتر نیست؛ و این هدف باید پیامی در پی داشته باشد. پیامی که شما با برندتان به مشتری می‌دهید، هویت محصول شمارا معرفی می‌کند و به مشتری می‌شناساند که چه اهدافی را دنبال می‌کنید. پس باید خیلی در انتخاب پیام برند تجاری‌تان وسواس به خرج دهید.
مثلاً اگر شما تولیدکننده شکلات هستید، می‌توانید روی خواص آن ازجمله تقویت حافظه، افزایش اندورفین و خوشحال کردن فرد، پیشگیری از سرطان و... تمرکز کنید.
یا اگر تولیدکننده نوشیدنی هستید، بسته‌ بندی نوشیدنی شما باید این پیام را به مشتری القا کند که مصرف آن در فصول گرم حس شادابی و طراوت بیشتری به او می‌دهد.

 

انتخاب رنگ بسته بندی مواد غذایی رنگ خاصی برای مواد غذایی وجود ندارد و دست طراح کاملاً باز است تا بر اساس سلیقه خود و قواعد رنگ‌شناسی، رنگ مناسب برای بسته بندی مواد غذایی انتخاب کند.
اما خلاقیت در این زمینه بی تاثیر نیست. به‌عنوان‌مثال گاهی طراحان رنگ و طعم را یکی می‌کنند؛ مثلاً اگر شما نوشیدنی پرتقال تولید می‌کنید، رنگ بسته بندی شما می‌تواند نارنجی باشد.
تجزیه‌وتحلیل رنگ‌ها می‌تواند در طولانی‌مدت اثرات خوبی داشته باشد. فرض کنید شما یک محصول را با یک طراحی و یکسری رنگ‌های به‌کاررفته وارد بازار می‌کنید، بر اساس میزان فروش و جذابیت آن برای مشتری، در درازمدت به این نتیجه می‌رسید که چه رنگی برای محصول شما بهتر است.

تصویر روی بسته بندی مواد غذایی

چشمان شما اولین چیزی که می‌بیند کلمات نیست بلکه تصاویر است. زمانی که یک محصول در قفسه فروشگاهی قرار دارد، اولین چیزی که چشمان شما آنالیز می‌کند تصاویر روی بسته بندی مواد غذایی است. محرک‌های بصری مغز اثری ناخودآگاه دارند و به‌صورت خاصی عمل می‌کنند. تصویر روی بسته بندی مواد غذایی شما می‌تواند یک تصویر واقعی، یک تصویر کارتونی یا یک طرح مینیمالیستی باشد. درهرصورت مغز آن را زودتر از کلمات پردازش می‌کند. نوآورانه بودن تأثیر روی موفقیت شما برای عرضه محصول تأثیرگذار است.

صنعت مواد غذایی صنعتی بوده که همیشه در حال رشد بوده و شرکت‌ها همیشه به دنبال راهی بودند تا از طریق آن‌ها، مصرف‌کنندگان را به برندشان علاقه‌مند کنند. رقابت بالا در این عرصه باعث شده تا برندهای تجاری علاوه بر طعم و رنگ مواد غذایی‌شان، به فکر طراحی و بسته بندی مواد غذایی شان هم باشند

چاپ بسته بندی مواد غذایی

دستورالعمل‌های روی بسته بندی مواد غذایی

دستورالعمل‌ها یک عضو لاینفک روی بسته بندی مواد غذایی هستند. طی تحقیقاتی که اخیراً برای بسته بندی مواد غذایی انجام شده است، بالغ‌بر 80 درصد مشتریان گفته‌اند دوست دارند دستورالعمل استفاده از محصول را روی بسته بندی ببینند. بر اساس دستورالعمل راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند که محصول را بخرند یا نه. در دستورالعمل باید تاریخ انقضا و ارزش غذایی هم نوشته شود. برخی از این اطلاعات اجباری هستند و باید حتماً روی بسته بندی مطرح شود.
اکنون‌که متوجه شدید ارزش دستورالعمل روی بسته بندی چقدر زیاد است، می‌توانید از راهکارهایی برای جذاب‌تر کردن آن‌هم استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید با یک شعار جذاب مشتری را جذب کنید و به سمت دستورالعمل هدایت کنید. این اطلاعات باید شفاف و واضح باشد. هیچ دلیلی ندارد شما اطلاعات مبهم در اختیار مصرف‌کننده قرار دهید.

بافت بسته بندی مواد غذایی

بافت بسته بندی می‌تواند براق، شفاف، دانه‌ریز، دانه‌درشت و... باشد. بافته‌ای بسته بندی یکسان نیستند و شما می‌توانید برای هر طرح از بافت مخصوص خودش استفاده کنید؛ مثلاً شما برای بسته بندی گوشت باید از بافتی استفاده کنید که داخل آن مشخص باشد. چون مصرف‌کننده دوست دارد تازگی محصول را ببیند.

امنیت بسته بندی مواد غذایی

در صنعت، صادرات یک موضوع کاملاً جاافتاده است و بیشتر تولیدکنندگان علاقه دارند تا محصولاتشان را به خارج از کشورشان صادر کنند. بیشتر محصولاتی که صادر می‌شوند، مسافت زیادی را طی می‌کنند تا به کشور مقصد برسند. به همین دلیل بسته بندی مواد غذایی باید امنیت لازم را داشته باشد تا محصول پس از طی مسافت زیاد، دچار آسیب‌دیدگی یا فاسدشدن نشود.
مثلاً طراحی بسته بندی قهوه باید طوری باشد که طراوت محصول را در حین حمل‌ونقل حفظ کند و درعین‌حال مقاومت لازم را داشته باشد تا در برابر آسیب‌هایی احتمالی، مشکلی برای محصول پیش نیاید.

بهترین بسته بندی مواد غذایی

توجه به رقبا در بسته بندی مواد غذایی

رقبای شما می‌توانند مهم‌ترین منابع برای دسترسی به اطلاعاتی باشند که شما نیاز دارید. حتی اگر رقیب شما در کارش شکست هم بخورد، شما می‌توانید به اطلاعات جامعی در این زمینه دست پیدا کنید. می‌توانید بامطالعه علت شکست آن‌ها به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید و راه آن‌ها را نروید. چیزی که میان رقبای صنعت مواد غذایی خیلی شایع است، جنگ میان برندهای تجاری ست. این جنگ می‌تواند باعث بهبود محصول شود. شما می‌توانید بسته بندی مواد غذایی رقبایتان را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید. اگر به موفقیت رسیده است یا نه حتماً به طراحی انجام‌شده توجه کنید.

در پایان می‌توان گفت که کیفیت محصول نقش مهمی دارند اما تأثیر بسته بندی را هیچ‌گاه دست‌کم نگیرید. طراحی بسته بندی مواد غذایی می‌تواند باعث جذابیت بیشتر شود و توجه مصرف‌کننده را جلب کند.
بسته بندی مواد غذایی یکی از موضوعات اساسی در راه‌اندازی یک محصول و رسیدن به موفقیت است. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، بیش از 70 درصد تصمیم خرید یک محصول، پس از مشاهده محصول در قفسه خواربارفروشی یا فروشگاه صورت گرفته است. در این مطلب قصد داریم در مورد فوایدی که بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی دارد، با شما صحبت کنیم پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.
فواید بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی
حفظ محصول در حین حمل‌ونقل و جابه‌جایی و تحویل و توزیع محصول
حفظ محصول از آلودگی‌ها و مشکلات حاصل از حمل‌ونقل
حفظ تازگی محصول ازلحاظ ظاهری و رنگ و طعم و کیفیت
حفظ نام تجاری شرکت تولیدکننده و توزیع‌کننده محصول

 بسته بندی مواد غذایی در منزل

حفظ مواد غذایی در حین حمل‌ونقل

برای شما که خط تولید و توزیع دارید، شاید بارها پیش‌آمده باشد که محصولی تازه و سالم از درب کارخانه به سمت محل توزیع رفته باشد و در آنجا با مشکلاتی روبرو شده باشد. اگر شما برای محصولات خود از بسته بندی استفاده کنید، می‌توانید این تضمین را داشته باشید که با بسته بندی اصولی و دقیق در حین حمل‌ونقل هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد و سالم به محل توزیع می‌رسد.

حفظ مواد غذایی از آلودگی ها

شاید در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی مهم‌ترین دغدغه این باشد که محصول از آلودگی و خطرات این‌چنینی در امان باشد. این مواد چون مستقیماً مصرف‌شده و به بدن انسان وارد می‌شوند، در صورت آلوده بودن می‌توانند انواع بیماری‌ها را به انسان منتقل کنند. این مسئله علاوه بر خسارات جانی می‌تواند خسارات مالی و اعتباری هم برای شرکت تولیدکننده داشته باشد و میزان فروش محصول را تا میزان بالایی کاهش دهد. به همین دلیل توجه به ایمنی در بسته بندی مواد غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل است. بر اساس قوانین و مقررات FDA  شرکت‌ها موظف هستند اطلاعات اولیه و مهم در خصوص محصول را روی بسته بندی مواد غذایی برچسب‌گذاری کنند.

چاپ بسته بندی مواد غذایی

مشاهده و خريد آنلاين سلفون بسته بندی

حفظ تازگی محصول

تاریخ انقضا یکی از اساسی‌ترین و شاید مهم‌ترین قسمت در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی باشد. گرچه امروزه تست‌ها و آزمایش‌هایی انجام می‌شود که به‌واسطه آن بتوان عمر محصول را افزایش داد ولی درج تاریخ انقضا روی بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی همواره یکی از مسائل مهم است.
استفاده از لایه‌های محافظتی در بسته بندی مواد غذایی که از ورود هوا و رطوبت و حشرات به داخل محصول جلوگیری می‌کند، می‌تواند سلامت و تازگی و کیفیت محصول را ازهرجهت تضمین کند.

حفظ نام تجاری با نوع بسته بندی مواد غذایی

یک بسته بندی مناسب و جذاب می‌تواند باعث فروش بیشتر محصول شما شود و برند تجاری شمارا مطرح کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی نهایت سلیقه را به خرج دهید و از ایده‌های خلاقانه برای طراحی استفاده کنید تا به فروش بیشتر محصول شما کمک کند.

همان‌طور که در این مطلب خواندید، بسته بندی مواد غذایی می‌تواند باعث فروش بیشتر محصول شما شود و اگر این بسته بندی دقیق و اصولی نباشد، می‌تواند باعث ضربه خوردن برند تجاری شما شود. مجموعه تورنگ چاپ با بیش از دو دهه فعالیت و با استفاده از فنّاوری‌های روز دنیا به شما در بسته بندی مناسب و اصولی محصولاتتان کمک می‌کند.

این روزها بازار چاپ بسته بندی مواد غذایی و ارائه بسته بندی سازگار با محیط‌زیست بسیار داغ است. بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی نیز در پی یافتن راهی برای بسته بندی مواد غذایی با ماندگاری بیشتر هستند. اولین نکته مهم برای این امر جلوگیری از نفوذ اکسیژن به ماده غذایی یا دارویی می‌باشد.
راه‌های بسته بندی خاص و جدید برای زندگی سالم و حفظ محیط‌زیست ارائه‌شده و بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند؛ مثلاً بسته بندی آب آشامیدنی که قرار است جایگزین بطری‌های پلاستیک شود و به‌زودی نیز وارد بازار خواهد شد. این نوع خاص از بسته بندی درواقع یک حباب مملو از آب است و از عصاره seaweed (نوعی جلبک دریایی) ساخته‌شده است.
به گفته محققان هدف از اختراع این بطری‌ها از بین بردن زباله‌های مربوط به بسته‌ بندی است. در حقیقت یک شیوه بسته‌ بندی جایگزین برای بطری و لیوان‌ پلاستیکی است.
در اکثر موارد از بسته بندی مواد غذایی برای تبلیغ برند نیز استفاده می‌شود. درواقع بسته‌بندی یکی از گام‌های اصلی در فرآیند برندینگ محصول به شمار می‌رود و جنس مرغوب، نوع بسته بندی، خلاقیت، رنگ‌بندی و نوع چاپ به مشتری در انتخاب یک محصول عالی کمک می‌کند.
در حال حاضر که بیشتر مواد غذایی و مواد بهداشتی با سلفون بسته بندی می‌شوند، به‌وسیله چاپ فلکسو (فلکسوگرافی) برند، نام محصول، ترکیبات آن محصول و بسیاری از موارد دیگر را روی آن چاپ می‌کنند تا از این طریق در ذهن مخاطب ماندگار شوند.

بسته بندی های مدرن مثل بسته بندی جدید آب نیز شاید در سال‌های آینده بتوانند بستر تبلیغات را فراهم کنند. به این صورت که با دستگاه‌های پیشرفته چاپ و با استفاده از رنگ‌های خوراکی که استاندارد بوده و آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کند بتوانید روی این بسته بندی خاص برند خود را ثبت کنید.

بسته بندی مواد غذایی نقش بسیار مهمی در نحوه نگهداری آن و مدت‌زمان ماندگاری آن ماده غذایی ایفا می‌کند. نوع بسته بندی می‌تواند تأثیر به سزایی روی کیفیت مواد غذایی داشته باشد، به‌طوری‌که ممکن است با یک بسته بندی استاندارد و مناسب بتوانید یک ماده غذایی را مدت بیشتری در یخچال و یا فریزر خود نگهداری کنید. البته در برخی موارد حتی زمانی که  تمام مواد غذایی به‌درستی بسته بندی می‌شوند دارای عمر کوتاهی پس از باز شدن هستند.
در این مطلب برخی از رایج‌ترین بسته‌بندی‌های مواد غذایی که در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم.
یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که برای پوشش، بسته بندی و ذخیره مواد غذایی و دارویی از آن استفاده می‌شود جلوگیری از تماس آن ماده با اکسیژن است به همین دلیل حفظ مواد غذایی در بسته بندی غیرقابل نفوذ هوا بسیار مهم است.
بسته بندی مواد غذایی در پوش‌برگ از نفوذ نور، اکسیژن و رطوبت محافظت می‌کند، اما باید به خاطر داشته باشید که فویل متشکل از آلومینیوم بوده و واکنش‌پذیر است، پس نمی‌توان از آن برای مواد غذایی اسیدی مانند گوجه‌فرنگی و... استفاده شود.
بسته بندی پلاستیکی یا اصطلاحاً سلفون مزیت شفاف بودن را دارد، بنابراین شما لازم نیست برای فهمیدن این‌که چه چیزی در آن است، آن را بازکنید. بسته بندی های پلاستیکی برای ساخت یک محفظه‌ی محکم غیرقابل نفوذ هوا، عالی است. علی‌رغم اینکه بسته‌بندی‌های پلاستیکی معمولاً نمی‌توانند دوباره استفاده شوند، اما برای چاپ برند محصول شما بهترین گزینه است.
با چاپ روی سلفون به‌وسیله چاپ فلکسو می‌توانید برند خود را روی محصول چاپ کنید و به مخاطب این فرصت را بدهید که با هر بار استفاده از آن محصول شمارا به خاطر بسپارد.

یکی از حساس‌ترین بخش‌ها و زمینه‌ها در طراحی بسته بندی، بسته بندی مواد غذایی است. بسته بندی فعالیت طراحی و ساخت ظرف یا بسته بندی محصول است. این یک ابزارفروش مهم و مؤثر برای تشویق مصرف‌کنندگان برای خرید و یک رسانه قدرتمند برای ارتقاء فروش است. بسته بندی مواد غذایی نباید فریب آمیز باشد و پیام‌های فریبنده‌ای را منتقل کند. این بهترین روش برای جذب مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات است.
در جهانی که  ما زندگی می‌کنیم، بسته بندی محصول بسیار مهم است. واقعیت این است که در هرکجا که نگاه می‌کنید، هر چیزی با نوعی بسته بندی محافظت می‌شود.

طراحی سلفون بسته بندی موادغذایی

بسته بندی برای محافظت از انواع محصولات مختلف استفاده می‌شود. نوع بسته بندی مواد غذایی را از میکروب‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند؛ چسب مخصوص، کارتن، ظروف و کیسه‌های پلاستیکی، همه‌چیز به‌نوعی از مواد غذایی محافظت می‌کنند و به‌عنوان یک نوع بسته بندی در نظر گرفته می‌شوند.
بسته بندی مواد غذایی می‌تواند جذب‌کننده و تحریک‌کننده مشتری برای خرید محصول باشد بسته‌بندی‌های خلاقانه‌تر و جذاب‌تر، هزینه  تمام‌شده محصول را بیشتر می‌کند.

بسته بندی مواد غذایی می‌تواند به‌صورت زیر تعریف شود: تمام فعالیت‌های طراحی و ساخت ظرف یا بسته بندی مواد غذایی.
بسته بندی ساختار طراحی‌شده برای حاوی یک محصول غذایی تجاری است، به‌عنوان‌مثال برای حمل‌ونقل راحت‌تر و ایمن‌تر، برای محافظت از محصول در برابر آلودگی یا از دست دادن، تخریب و آسیب و ایجاد یک‌راه مناسب برای توزیع محصول.
بسته بندی امروزه به‌عنوان بخش مهمی از یک عمل تجاری موفق عمل می‌شود. طراحی بسته به یک علم بازاریابی تبدیل‌شده و به‌عنوان یک حس اختراع شرکتی جدید که در پاسخ به افزایش رقابت‌ها توسعه‌یافته است، شرکت‌ها فن‌های بسته بندی را به‌عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های تولید، ذخیره‌سازی و توزیع تغییر دادند. علاوه بر این، بازاریابان شروع به مشاهده بسته بندی به‌عنوان یک ابزار برای بهره‌برداری از خطوط موجود با افزودن اقلام جدید می‌کنند.

بسته بندی مواد غذایی تورنگ چاپ


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله