سلفون چه تفاوتی با نایلون, نایلکس و دیگر سازه های پلاستیکی دارد؟

امیر مختاری / 12 آبان 1398

در این نگاشته سعی داریم تا به پردازش و هم سنجی کاربرد سلفون و گروهی دیگر به نام نایلون و نایلکس بپردازیم. سلفون و نایلون و نایلکس، هر سه جزو سازه های چاپی و  بسته بندی هستند که از مشتقات نفتی پدید می آیند. با این حال، تفاوت های اساسی میان این دو گروه هست که آن ها را از یک دیگر متمایز می کند. نگارنده در این مقاله قصد دارد تا به این مهم پاسخ دهد.

بر خلاف نایلون و نایلکس, سلفون به میزان بالایی از خاصیت ارتجاعی و کشندگی بالا برخوردار است که البته همین عامل سبب شده تا کاربرد ویژه و شاید محدودی برای سلفون تعریف کنیم.

مشاهده و خرید آنلاین سلفون opp بسته بندی

سلفون

نازک بودن سلفون سبب می شود که بر خلاف نایلون و نایلکس, نتوان از آن برای حمل و نقل کالا و مواد غذایی استفاده کرد. به زبانی دیگر, سلفون به مراتب و بیش از نایلون و نایلکس کارکرد و کاربرد بسته بندی دارد و همین عامل سبب می شود تا نقش پر رنگی در تبلیغات, بازاریابی و مارکتینگ ایفا کند که البته همین عامل درگاه و بهانه ای می شود که پای پرافیست و طراح ها را به میان می کشد.

سلفون

ویژگی و خاصیت چسبندگی:

خاصیت چسبندگی دومین و مهم ترین خاصیتی است به دنبال عامل نخست یعنی نازک بودن, در سلفون ایجاد شده و کارکرد های زیادی را برای سلفون بسته بندی فراهم آورده است. خاصیت چسبندگی سبب می شود تا سلفون به خوبی و با کم ترین تلاش و زحمت بر روی کالا و ماده ی غذایی قرار بگیرد و آن را پوشش دهد. از سویی دیگر, نازک بودن سلفون سبب کاهش استفاده از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی می گردد که در نهایت همین موضوع سبب کاهش آسیب و ضرر های سلفون می شود. پس بی راه نیست که می بینیم سلفون بیش از دیگر سازه های پلاستیکی در بسته بندی و پوشاندن مواد غذایی به ویژه مواد غذایی تازه و بدون کاور کاربرد و استفاده دارد.

سلفون

سلفون سبک وزن است

نازک بودن سلفون و به کار گیری ماده های اولیه ی اندک, سبب شده اند تا سلفون نسبت به دیگر مواد و سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس, از وزن بهینه و کم تری برخوردار باشد و همین موضوع گرچه در مورد هایی محدود کننده است, اما فراموش نکنیم که وزن سبک سلفون تاثیر به سزایی در نگه داری مواد غذایی, به خصوص مواد غذایی موجود در یخچال, دارد.

سلفون براق است: به دلیل استفاده از مشتق های نفتی و مواد اولیه ی لهینه (که البته با هدف و کاربرد سلفون منظور شده است), سلفون از رنگ براق و شفافیت بیشتری نسبت به دیگو سازه های پلاستیکی مانند نایلون و نایلکس که برای بسته بندی به کار می روند, برخوردار است و همین ویژگی, سلفون را به بهترین گزینه برای پوشش دادن و بسته بندی میوه, سبزیجات, گوشت و مرغ تبدیل کرده است.

سهولت استفاده از سلفون:

آخرین ویژگی و امتیاز سلفون نسبت به نایلون و نایلکس این است که استفاده و کارکرد مناسب و البته سفارشی دارد. بر خلاف نایلون و نایلکس که در وزن, اندازه و ابعاد مشخص و از پیش تعریف شده تولید می شوند, سلفون در رول های مختلف عرضه می گردد و همین موضوع به کاربر و مصرف کننده این امکان را می دهد تا سلفون را برش دهد و متناسب با بسته بندی, ظرف و کالای مورد نظر استفاده کند.

در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی میان سلفون و دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس انجام دهیم، باید بگوییم که بر خلاف نایلون و نایلکس که بیشتر برای بسته بندی به منظور حمل و نقل به کار می روند و بیشتر تا مرحله ی پیش از خرید کالا کاربرد دارند، سلفون بیشتر در مرحله ی پسا خرید و جهت نگه داری و استفاده از کالا کاربرد و فایده دارد.

مشاهده و خرید آنلاین پلاستیک بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟
تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت بین نایلون و نایلکس در مواد تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها است. هر دو ماده از پلیمرهای مصنوعی ساخته شده‌اند اما با خصوصیات متفاوتی که آن‌ها را برای استفاده‌های گوناگون مناسب می‌کند.

مطالعه مقاله
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟

استفاده‌ی پلاستیک در لحظه بی خطر به نظر می‌رسد اما تاثیری که بر محیط زیست و سلامت انسان گذاشته غیرقابل باور است. برای امن بودن در برابر تاثیرات مواد شمیمایی پلاستیک...

مطالعه مقاله
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟

نایلون یک واژه ی کلی است که برای مواد مصنوعی که می توانند به شکل ها و...

مطالعه مقاله