روش های مختلف چاپ چه هستند؟

امیر مختاری / 17 مهر 1398

آشنایی با روش های چاپ

این مقاله هدف آشنا شدن خواننده با شیوه های مختلف چاپ را دنبال می کند. نگارنده بر این باور است که هرچه خواننده بیشتر با شیوه های چاپ، تکنیک و ابزار های آن در ارتباط باشد، بهتر می تواند خواسته و منظور خود را به چاپ خانه ها منتقل کند و در نتیجه سرویس بهتری دریافت می نماید.

فلکسوگرافی، پوشش سیال و لمینیت، از جمله روش هایی هستند که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت و آن ها را بررسی خواهیم کرد.

چاپ

  1. فلکسوگرافی خطی

این شیوه را شاید بتوان نخستین و ساده ترین تکنیک چاپ مقوای موج دار دانست. فلکسوگرافی خطی به کارخانه و کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به بسته بندی، کارخانه ی سازنده، تامین کننده و هر آن چه که لازم است را با هزینه ای پایین تر (نسبت به دیگر روش ها)، انجام دهند. از دیگر مزیت های این روش می توانیم به چاپ تصویر های گرافیکی ساده با استفاده از 1 تا 3 رنگ و با هزینه ای پایین، یاد کرد.

  1. فلکسوگرافی پیشرفته

همان گونه که از نامش مشخص است، بیشتر برای چاپ تصویر های گرافیکی با کیفیتی بالا و در ترکیبی 4 رنگی به کار می رود. چاپ با کیفیت تصویر، استفاده از تعداد رنگ بیشتر، و تصویر جذاب تر، از مزیت های این روش هستند که البته بر قیمت تمام شده اثر گذار خواهند بود و همین سبب شده تا بهای تمام شده در این شیوه نسبت به شیوه ی قبل بیشتر باشد.

چاپ

  1. از پیش چاپ شده

این روش به مورد پیشین نزدیک است. در این روش مشتری کلیشه هایی از پیش چاپ شده را تهیه می کند و از آن برای چاپ بر روی مقوا بهره می برد. تیراژ چاپ در این روش بسیار بالا است و اگر در حجم انبوه چاپ شود، مقرون به صرفه است. از این روش بیش تر در کالا های غذایی و آشامیدنی استفاده می شود.

  1. پوشش سیال

این تکنیک از دو شیوه ی یاد شده پر کاربرد تر و مهم تر و از چاپ 100 درصدی رنگ، پشتیبانی می کند. به سبب پشتیبانی خوب از رنگ ها، این شیوه بیشتر برای بسته بندی کالا های قابل عرضه در ویترین فروشگاه و فروشگاه های خرده فروشی به کار می رود. از مزیت های این روش می توان به امکان استفاده از صفحه های چاپ دست دوم و استفاده شده اشاره کرد که سبب می شود تا مشتری هزینه ی کلیشه نپردازد.

چاپ

  1. لیبل لمینیت

همان گونه که از نامش پیداست، در این مورد چاپ به شیوه ی برچسب زدن انجام می گیرد. به این صورت که صفحه های چاپ شده و لیبلی به سطح مقوای موج دار چسبانده می شوند. لازم به یاد آوری است که بیشترین اندازه ی لیبل در این روش، 28 در 40 می باشد. افزون بر این، روش یاد شده به سبب امکان چاپ رنگ های با کیفیت و براق، به گزینه ای غیر قابل چشم پوشی برای چاپ در تیراژ های پایین و متوسط تبدیل شده است. ظاهر شفاف و با کیفیت سطح جعبه، از دیگر مزیت های این روش هستند. هم چنین لیبل های چاپی می توانند تمام جعبه را پوشش دهند و با دیگر روش ها و متد های فلکسوگرافی ترکیب شوند.

  1. لیتو لمینیت

مشابه با روش لیبل لمینیت است، با این تفاوت که تیراژ آن بیشتر است و می توان 10 تا 20 هزار نسخه چاپ کرد. بر خلاف روش لیبل لمینت که در آن سطح چاپ بر روی بسته بندی قرار می گیرد، در این روش سطح چاپ بخشی از بسته بندی است.

چاپ

  1. چاپ اسکرین

از دیگر روش های چاپ تصویر با کیفیت بر سطح بیرونی بسته بندی و جعبه ی کالا است. این روش نسبت به لمینیت لیبل محدودیت کم تری برای ابعاد چاپ دارد و تنها می توان 4 رنگ را در آن چاپ کرد.

به باور نگارنده، هرچه مخاطب با شیوه های چاپ آشنا باشد، بهتر می تواند خواسته و دغدغه ی خود را به چاپ خانه و طراح منتقل کند. نگارنده امیدوار است که این مقاله توانسته باشد شما را با تکنیک های مختلف چاپ و مزیت و کاربرد هر یک آشنا کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله