کارتن یا جعبه ی مقوایی چیست؟

امیر مختاری / 15 مهر 1398

کارتن یا جعبه ی مقوایی چیست؟

جعبه های مقوایی تعریف و اصول مشخص و مدونی ندارند. این گونه جعبه ها، به طور عموم ترکیب نا محدود دارند و از سه لایه کاغذ تولید می شوند. گرچه موضوع یاد شده به این معنا نیست که تولید این جعبه ها سازوکار تعریف شده ای نداشته باشد.

خرید جعبه کارتنی

مقوا

 

کارتن های مقوایی چه گونه هایی دارند؟

جعبه های مقوایی گونه و انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

جعبه های نیمه شیار دار را می توان هم سان با کارتن های شیار دار معمولی (در ادامه به آن می پردازیم) دانست با این تفاوت که بر خلاف جعبه های شیار دار معمولی، در این نوع کارتن ها یک سری فلاپ به کار رفته است. این جعبه ها دارای یک سر باز هستند و همین سبب می شود که به راحتی بتوان کالا های سنگین و بزرگی هم چون ماشین ظرف شویی، ماشین لباس شویی، یخچال و نمونه هایی از این دست را درون آن قرار داد.

مقوا

  1. جعبه های شیاردار

رایج ترین گونه ی جعبه های مقوایی هستند که بیش تر برای حمل و نقل کالا های کوچک مانند فنجان، لیوان و کتاب به کار می روند و در آن ها، طول همه ی فلاپ ها از مرکز تا لبه یکسان است.

  1. جعبه های دارای برش اختصاصی

 جعبه هایی سفارشی هستند که بر اساس نیاز مشتری و ویژگی های خاص و دقیق، طراحی می شوند. شکل، ترکیب رنگ و ساختار این جعبه ها، همه می توانند بر اساس نیاز و خواست مشتری تغییر کنند. از این گونه بیشتر برای کالا های آرایشی، اسباب بازی و دیگر کالا هایی که جنبه ی سفارشی بودن دارند (جعبه ی کادو)، به کار می روند.

مقوا

  1. کارتن های اورفلاپ

عرض این جعبه ها به طور کامل توسط فلاپ های خارجی که روی هم قرار گرفته اند، به طور کامل پوشش داده می شوند. افزون بر این، فلاپ ها عمقی برابر با هم و مساوی با عرض جعبه دارند. استحکام و مقاومت این بسته، آن را به یکی از گزینه های اصلی برای حمل و نقل و جا به جایی کالا های سنگین هم چون یخچال، ماشین لباس شویی و ظرف شویی تبدیل کرده است.

  1. جعبه های RETT

این کارتن ها کف ضخیم و محکم و سر دری دارند که به سمت داخل تا می شود. سادگی و عدم نیاز به چسب به هنگام مونتاژ (جعبه بدون چسب به داخل تا می شود)، سبب محبوبیت این جعبه ها شده است. جعبه های

RETT

بیشتر برای بسته بندی و حمل و نقل کالا های باریک هم چون چای و قهوه و مانند این ها، به کار می روند.

  1. جعبه های سینی مانند

این جعبه ها بیشتر شبیه سینی هستند و برای مورد هایی که لازم است کالا قابل دیدن باشد و حمل و نقل ساده و آسانی داشته باشد به کار می روند. بسته بندی نوشیدنی، مواد غذایی، بطری آب، آب میوه ، خوراکی، آجیل و خشکبار، از جمله کارکرد های این جعبه ها هستند.

مقوا

  1. جعبه های ساخته شده از مقوای موج دار چه قدر استحکام و دوام دارند؟

عامل های متعدد و زیادی بر استحکام و دوام جعبه های ساخته شده از مقوای موج دار موثر هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

    1. جنس کالا: این که چه کالایی را درون بسته بندی جای می دهد مهم و بر ماندگاری و دوام آن اثر گذار است. بهتر است کالا با میزان مقاومت بسته سازگار باشد. وزن کالا از دیگر عامل های اثر گذار بر استحکام جعبه است.

    2. ابعاد جعبه: این که جعبه در چه اندازه و با چه مختصاتی تولید شده است، به شدت در ماندگاری و استحکام آن نقش دارد.

    3. چیدمان کالا: این که کالا چگونه درون جعبه چیده می شود، از عامل های تعیین کننده ی استحکام جعبه است.

  1. در پایان لازم است نگارنده یاد آور شود که گرچه ساخت و تولید این جعبه ها سازوکار و مختصات تعریف شده ای دارد، ولی تجربه ی تیم سازنده، کارخانه و کیفیت مواد اولیه نیز در آن نقش حیاتی دارد و به همین جهت پیشنهاد می شود تامین کننده ی مناسبی را برای این کار برگزینید و از کیفیت بالای کالا اطمینان حاصل نمایید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

10 دلیل کلیدی برای انتخاب جعبه های بسته بندی در سال 2024
10 دلیل کلیدی برای انتخاب جعبه های بسته بندی در سال 2024

در دنیای رقابتی امروز، اهمیت بسته ‌بندی به‌عنوان یک عنصر حیاتی در موفقیت کسب‌وکارها بیش‌ازپیش مشهود است. جعبه ‌های بسته‌ بندی...

مطالعه مقاله
معرفی انواع جعبه کیک، ایده طراحی باکس کیک
معرفی انواع جعبه کیک، ایده طراحی باکس کیک

درحالی‌که جعبه کیک یک وسیله‌ی معمولی و به‌دردنخور به نظر می‌رسد که فقط یک‌چیز خوشمزه را نگه می‌دارد، وظیفه‌های مهمی‌دارد که...

مطالعه مقاله
جعبه مقوایی یا کارتن بسته بندی
جعبه مقوایی یا کارتن بسته بندی

اگر در انتخاب میان جعبه ی کارتنی و پاکت کاغذی برای بسته بندی شک دارید، در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که جعبه مقوایی یا پاکت: کدام برای بسته بندی بهتر است؟

مطالعه مقاله