طراحی پوستر تبلیغاتی

مهسا موسوی / 22 آبان 1395

آیا می‌خواهید یک پوستر طراحی کنید که توجه مردم را جلب کند؟

اگر می‌خواهید با ادغام چند طرح و ایده گرافیکی مقداری اطلاعات با مخاطب خود انتقال دهید پیشنهاد ما برای این منظور طراحی یک پوستر جالب است که هم منظور شما را به مخاطبتان منتقل کند و هم شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

طراحی فقط یک پوستر تبلیغاتی پیام شما را به تعداد زیادی از مخاطبان می‌رساند مخصوصا اگر آن را در یک مکان عمومی پر تردد قرار دهید.

به یاد داشته باشید همانطور که راههای زیادی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد رقابت بسیار زیادی نیز در این مورد به چشم می‌خورد. بنابراین یک طراحی خوب و تاثیر گذار می‌تواند به شما کمک کند تا توجه بینندگان خود را جلب کنید.

در این مطلب چند نکته راجع به طراحی یک پوستر جالب را با هم بررسی می کنیم. ما از برنامه Adobe Photoshop CS5 استفاده کرده ایم اما نگران نباشید چون این مراحل با هر برنامه گرافیکی قابل اجرا هستند.

1- موضوع خود را انتخاب کنید.

قبل از اینکه شروع به طراحی پوستر خود کنید لازم است از خود بپرسید هدفتان از طراحی این پوستر چیست و قصد رساندن چه پیامی را دارید. با متمرکز شدن روی هدفتان می‌توانید در نتیجه پوستر بهتری طراحی کنید تا به بهتزین شکل پیام شما را به مخاطب برساند و شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند. به پوستر های موفق رجوع کنید و با دقت به آنها نگاه کنید و سعی کنید داستان و ایده ی هر یک از آنها درک کنید. ببینید پشت هر یک از این طراحی ها چه فکر و ایده ای نهفته است و از آنها ایده بگیرید. همیشه سعی کنید در حالی که به پیامتان فکر می کنید هدف نهایی  خود را در نظر داشته باشید. از خودتان بپرسید " خواسته ی من از طراحی این پوستر چیست؟"

 
پوستر

 

2- برنامه گرافیکی

ابزار های مختلفی برای طراحی و ایجاد پوستر در دسترس شما قرار دارد. کاربران حرفه ای و با تجربه معمولا از برنامه هایی مثل فوتوشاپ یا GIMP استفاده می کنند چون دسترسی های متعددی رو پروژه نهایی خود دارند.

اگر شما تجربه کار با این نرم افزارهای پیشرفته را ندارید برنامه های Microsoft Word  و Publisher برای یادگیری بسیار ساده هستند. (برای یادگیری مقاله بعدی را از دست ندهید.) همچنین کاربران ios نیز می‌توانند از برنامه جالب و سر گرم کننده Phoster که شامل قالب ها و طرح های آماده برای طراحی پوستر است استفاده کنند و با دانلود این برنامه به راحتی طرح مورد نظر خود رابه سلیقه خود ایجاد کنند.

 
طراحی پوستر
 
3- قدرت تصاویر

تصاویر می‌توانند مخاطب را به سوی خود جلب کرده و برای لحظاتی بیننده را متوقف کنند. بیننده با دیدن تصاویر می‌تواند ایده های پیچیده را کاملا واضح و قابل فهم در یابد. شما باید تا حد ممکن تصاویری جذاب و فریبنده انتخاب کنید چون تصویری که در پوستر استفاده می کنید اولین چیزی است که بیننده آن را می‌بیند و به آن توجه می کند. حتما توجه داشت باشید که تصویر شما دارای کیفیت عالی باشد چون چاپ پوستر در اندازه بزرگ نقص های کوچک را نیز نمایان می کند و در نگاه مخاطب تاثیر منفی می گذارد.

 
پوستر تبلیغاتی

 

4- شعار ساده

همزمان با تصویر یا طرح گرافیکی که برای پوستر خود انتخاب کرده اید متن یا شعار تبلیغاتی شما  نیز جزء اولین چیزهایی است که به چشم بیننده می آید. بنابراین نیاز است که این متن ساده و یاد ماندنی باشد تا بیننده را به سوی خود جذب کرده و او را برای بیشتر دانستن درباره شما کنجکاو کند.
 
طرح پوستر

 

5- اطلاعات لازم

در عین حال که نمی‌خواهید طرح پوستر خود را شلوغ و نا زیبا کنید، نباید جزئیاتی مثل آدرس و یا تاریخ رویداد مورد نظر را فراموش کنید. یک پوستر خوب باید حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده و آنها را ترغیب کند که بخواهند چیزهای بیشتری راجع به شما بدانند. سعی کنید در پوستری که طراحی می کنید فقط اطلاعات لازم و ضروری را بگنجانید و از قرار دادن اطلاعات غیر ضروری و اضافی بپرهیزید.

 
چاپ پوستر

 

  6- مختصر و مفید

عموما یک پوستر خوب و موفق را می شود بر اساس خلاقیت، زیبایی و جذاب بودن آن دسته بندی کرد. اما اینها به تنهایی کافی نیستند، در کنار این فاکتورهای مهم خوانا بودن و جلب توجه کردن یک پوستر تبلیغاتی نیز مهم است. از آنجا که زمان شما برای جلب توجه مخاطبتان محدود است باید بر تمام مهارت های ارتباطی تمرکز کنید و مطمئن شوید که منظور دقیق خود را به مخاطب خواهید رساند. بنابراین هر چیز اضافی یا بی ربط را حذف کنید تا شما را از هدفتان منحرف نکند.

 
پوستر تبلیغاتی

 

7- طرح

دقت کنید که رنگ ها و نوع فونت و نوشته هایتان را با دقت و ظرافت انتخاب کنید چون ترکیب پوستر شما نباید نا منظم و ناموزون باشد. متن شما می‌تواند شامل پاراگرافی کوتاه و یا توضیح مختصری از متن شما باشد سعی کنید طرح پوستر بصورت یکپارچه و منظم باشد. در مجموع مهمترین چیز دقت و ظرافت شماست. در واقع پوستر تبلیغاتی نمونه بزرگی از آگهی تبلیغاتی است.

با این حال برخلاف ابزارهای دیگری که برای تبلیغات استفاده می شود پوسترها در فضاهای بزرگتر و با فاصله بیشتر دیده می شوند بنابراین باید به قدر کافی واضح و خوانا بوده و در عین حال به گونه ای رمزآلود باشد که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند تا مخاطب به دنبال اطلاعات و ارتباطات دقیق تری با شما باشد.  با اندکی حوصله و خلاقیت بهترین طراح برای پوسترهای خود باشید.       


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کمپین چیست؟
کمپین چیست؟

کمپین مجموعه‌ای از فعالیت های برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه مقاله
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله