بازاریاب موبایل: چرا برای کالا کیسه و بسته بندی طراحی کنیم؟

امیر مختاری / 23 شهریور 1398

 

شاید شما هم بار ها عابر و مشتری های مختلف را در خیابان، پیاده رو، اتوبوس، تاکسی و مترو دیده باشید که کیسه های رنگارنگ و مختلف از برند و کالا های متفاوت را در دست دارند.

 

اگر شما هم چون نگارنده طرفدار محیط زیست و کاهش استفاده از پلاستیک، کاغذ و دیگر منبع های طبیعی باشید، در ابتدا از خود می پرسید:

"چه ضرورتی دارد که این همه ماده ی طبیعی، هزینه، زمان و انرژی برای طراحی و ساخت این بسته بندی های مختلف و رنگارنگ تلف شود؟"

بسته بندی

همیشه پای پول در میان است ...

با وجود این که دیدگاه یاد شده درباره ی محیط زیست و استفاده از منبع های طبیعی درست و بر منطق منطبق است، با این حال کسب و کار قانون و چارچوب خاص خود را دارد.

کافی است گشتی در شهر بزنید تا دریابید که صد ها تامین کننده، برای کالا و سرویسی یکسان و هم گون در حال رقابت هستند. در این فضای متلاطم، تنها دانش بازرگانی و برندینگ است که می تواند اندکی فضای تنفس برای مدعی های این عرصه فراهم کند.

بسته بندی

کیسه و بسته بندی در قامت بازاریاب موبایل

پاراگراف بالا تنها بخشی از این بازار را زیر لنز برد. با این حال، همان سطح شهر که بی شمار تامین کننده و فروشنده را در خود جای داده، هزار ها مشتری و متقاضی را در کنار آن دارد که می کوشند تا سوزن کالای مورد نظر خود را در این انبار کاه بیابند. بنا بر این، در هر لحظه و هر موقعیتی، بی شمار فرصت های خرید و مبادله وجود دارند که اگر به خوبی شناخته و به سمت تامین کننده هدایت شوند، می توان امید داشت که سازمان بتواند جایگاه نسبتا خوبی را در بازار بیابد.

کیسه و بسته بندی های کالا، مشتری را به بازاریاب همراه سازمان تبدیل می کنند که در بد ترین حالت، مشتری در مسیر مغازه (سازمان) تا خانه، خواسته یا ناخواسته به تبلیغ سازمان مورد نظر مشغول خواهد بود.

به این ترتیب مشتری با استفاده از بسته بندی و کیسه ی کالا، بدون دریافت هیچ هزینه ای، به عنوان بازاریاب سیار سازمان عمل می کند.

بسته بندی

فراموش نکنید:

 

  1. طراحی و بسته بندی کالای شما از چشم مخاطب و عابر و مردم تیز بین سطح شهر، دور نخواهد ماند. پس توجه داشته باشید که تبلیغ، طراحی و بسته بندی کالای شما، پیام روشن، درست و جذابی را به مخاطب و مشتری های آتی منتقل کند که اگر نه، مشتری های آتی را از دست خواهید داد. بی شمار هستند مشتری هایی که تنها با دیدن بسته بندی و طراحی مخصوص یک تامین کننده، فکر مراجعه به او را از سر بیرون کردند و به رقیب رو آوردند.

     

  2. سعی کنید کیسه و بسته بندی کالای شما، حتی پس از خرید هم قابل استفاده باشد. این گونه مشتری کیسه و بسته بندی را دور نخواهد انداخت و در خرید های آتی نیز از آن استفاده خواهد کرد و همین سبب می شود تا به مرتبه های متعدد، برای کالای شما بازاریابی و تبلیغ رایگان انجام گیرد.

     

  3. اطمینان حاصل نمایید که عمده ی اطلاعات و داده های ارتباطی شما بر روی کیسه و بسته بندی کالا درج شده باشد. تنها آگاه شدن از برند کافی نیست و بهتر است راه های ارتباطی تا حد امکان در دسترس باشد. تصور کنید شخصی در مترو یا تاکسی بسته بندی کالای شما را می پسندد و تصمیم می گیرد از شما خرید کند. اگر امکان گفت و گو با مشتری فراهم نباشد، و اگر راه های ارتباطی بر بسته بندی درج نشده باشند، حال مشتری چه گونه می تواند شما را بیابد؟؟؟

     

    بسته بندی

 

با وجود همه ی عامل های یاد شده، فراموش نکنیم که بسته بندی در هر شکل و حالتی، نیازمند مصرف قابل توجه منبع های طبیعی به ویژه پلاستیک (نفت) و کاغذ (درخت) است. با مصرف بهینه و مدیریت شده ی این فرآورده ها، نه تنها از نگاه اقتصادی که از نگاه زیست محیطی نیز پیشرفت چشم گیری خواهیم داشت.

 

 

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله