آشو با جاش بخر: کیسه های پلی پروپیلن

امیر مختاری / 13 شهریور 1398

کیسه های پلی پروپیلن، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای جایگزین شدن با کیسه و گونی های پلاستیکی برنج هستند. هم چون برنج که عمده ی تولید آن در چین انجام می‌شود، در زمینه ی تولید این کیسه ها نیز چین پیش قراول صنعت به شمار می رود. در این مقاله، نگارنده در تلاش است تا با پاسخ دادن به پرسش های رایج در این زمینه، ذهن مخاطب را با این گونه از کیسه ها، آشنا سازد.

  • کیسه ی پلی پروپیلن دوخته شده چیست؟

  • چرا کیسه ی پلی پروپیلن برای بسته بندی مناسب است؟

  • کیسه های پلی پروپیلن چه ویژگی هایی دارند؟

  • کیسه های پلی پروپیلن چه کاربرد هایی دارند؟

  • آیا کیسه های پلی پروپیلن برای محیط زیست مناسب هستند؟

  • آیا کیسه های پلی پروپیلن قابل چاپ هستند؟

  • کیسه های پلی پروپیلن چگونه و با چه هدفی ساخته و تولید شدند؟

پارچه پلی پروپیلن چیست؟

پارچه پلی پروپیلن (PP) نوعی از منسوجات مدرن است که برای مصارف صنعتی، تودوزی و تولیدی های مختلف استفاده می‌شود. پلی پروپیلن پارچه‌ای بدون بافت، مصنوعی و پلاستیکی است که بسیار نرم و سبک است. تمیز کردن این پارچه هم بسیار راحت است و به علت مقاومت بالا می‌تواند با مواد سفیدکننده (حتی روی رنگ‌های تیره‌تر) تمیز شود. همچنین پارچه پلی پروپیلن کاملاً ضد آب است، ازاین‌رو در ساخت چادر کمپینگ، لباس و بسته بندی های ضدآب استفاده می‌شود. پارچه PP قابلیت تنفس بالایی دارد و یکی از محبوب‌ترین الیاف مصنوعی در ساخت لباس است زیرا اجازه بخار شدن آب بدن را از منافذش می‌دهد. این پارچه استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارد و ترکیب این دو ویژگی آن را تبدیل به انتخاب اول برای استفاده در لوازم مهمی مثل طناب‌های کوهنوردی یا بسته بندی مواد شیمیایی کرده است. همچنین خرید کیسه برنج پلی پروپیلن به علت دلایل ذکر شده و قیمت ارزان انتخاب بسیاری از کاسبان برنج است.

کیسه برنج

پارچه پلی پروپیلن چه ویژگی‌هایی دارد؟

علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد، پارچه پروپیلن هیچ رنگ‌دانه فعالی ندارد. این به معنی است که تغییر رنگ این پارچه بعد از تولید غیرممکن است. تنها زمانی که این پارچه به شکل مایع و در پروسه تولید است با اضافه کردن رنگ‌دانه‌های طبیعی یا مصنوعی قابلیت تغییر رنگ دارد و بعدازآن به همان شکل باقی می‌ماند. این ویژگی پارچه پلی پروپیلن باعث شده است که کاملاً ضد لکه باشد و در ساخت بسیاری از منسوجات مخصوصاً روکش‌های لوازم‌خانگی استفاده شود. شما می‌توانید عکس کیسه پلی پروپیلن را در وبسایت تورنگ چاپ مشاهده کنید یا به صورت حضوری مراجعه کنید تا از کیفیت تولید کیسه پلی پروپیلن برنج شرکت ما مطمئن شوید.

کیسه پلی پروپیلن چیست؟ 

همان‌طور که از اسم این کیسه مشخص است از پارچه پلی پروپیلن دوخته‌شده است. کیسه پلی پروپیلن PP غالباً برای بسته بندی و نگهداری از محصولات متنوعی استفاده می‌شود. هرکدام از ویژگی‌های این کیسه در صنایع مختلف استفاده‌های خاصی دارند، به‌عنوان‌مثال کیسه پلی پروپیلن برای بسته بندی مصالح ساختمانی مثل سیمان، گچ، خاک رس و... که حتماً باید دور از آب باشند استفاده می‌شود. همچنین این مواد به علت وزن زیاد به کیسه محکم و مقاومی نیاز دارند. کیسه PP برای بسته بندی مواد صنعتی و شیمیایی هم استفاده می‌شود زیرا این مواد نباید هیچ‌گونه ریزش و نشتی داشته باشد. این کیسه پلاستیکی برای بسته بندی بسیاری از مواد غذای مثل آرد، قند، شکر، خشکبار و حتی خوراک دام و طیور هم استفاده می‌شود تا تازه بمانند و توسط عوامل بیرونی خراب یا آلوده نشوند. برنج هم از یکی از مواد غذایی محبوبی است که با این گونی بسته بندی و انبار می‌شود، کیسه برنج پروپیلن به همان کیسه پلاستیکی یا گونی پلاستیکی سفید و رنگی گفته می‌شود که در کارخانه ها و عمده فروشی های برنج می بینید.

 

 

 

کیسه پلی پروپیلن

 

در ادامه به تحلیل و بررسی پاسخی مناسب برای پرسش های یاد شده می پردازیم.

1. بافتن

از آن جایی که کیسه های پلی پروپیلن نیز به روش بافتن ساخته و پرداخته می‌شوند، پیش از هر چیز لازم است تا بازبینی دوباره بر روی معنا و مفهوم بافتن داشته باشیم. در این مقاله، بافتن از جمله روش هایی است که در آن، رشته هایی در دو مسیر افقی و عمودی (تار و پود)، به یک دیگر بافته می‌شوند و قطعه و تکه ای پارچه را شکل می دهند. حال این رشته ها می‌توانند از جنس پارچه، نخ یا هر ماده ی دیگری باشند.

کیسه پلی پروپیلن

2. پلی پروپیلن های بافتنی

کیسه برنج های پلی پروپیلن که اغلب با نام کیسه های پلی پروپیلن شناخته می‌شوند، یکی از گونه های رزین ترموپلاست (گرما نرم) هستند که پلیمرازیسیون پلی پروپیلن پدید می‌آیند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که کیسه های پلی پروپیلن، از رشته های سبک ولی "قوی" پلی پروپیلن پدید می آیند که با وجود سبکی و سادگی، مقاومت بالایی برای نگه داری ماده های سیال سنگین وزن دارند. گفتنی است که به کیسه های برنج پلی پروپیلن، پلی پروپیلین، کیسه ی پلی پروپیلین نیز گونی پلی پروپیلین نیز گفته می‌شود.

در بیان ویژگی های این کیسه می‌توان گفت:

  • کیسه برنج پلی پروپیلن سمی نمی‌شود.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن لک بر نمی دارد.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن مقاوم قابل مصرف دوباره است.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن به راحتی تمیز می‌شود و ضد باکتری هست.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن وزن کم و دنسیتی (چگالی) پایینی دارد.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن به دلیل وجود لایه های لمینتی، ضد آب هست.

  • تولید کیسه برنج پلی پروپیلن، مقرون به صرفه و اقتصادی است.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن، نسبت به ترک و فشار مقاوم است.

  • دمای ذوب کیسه برنج پلی پروپیلن، تا 167 درجه محاسبه شده است.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن، نسبت به حلال های ارگانیک، قلیا، اسید و عامل های تحلیل برنده، مقاوم است.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن  پس از خیس شدن جمع نمی‌شود.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن می‌تواند بر همه طرف (چه بر عرض و چه بر طول) قرار بگیرد.

  • کیسه برنج پلی پروپیلن در برابر ترکیدن مقاوم تر است.

کیسه های پلی پروپیلن

3. کاربردهای کیسه برنج پلی پروپیلن

  • در کشاورزی از کیسه های پلی پروپیلن برای نگه داری، انتقال و مصرف دانه های مختلف گیاهی هم چون میوه، سبزی، برنج، غلات و ذرت استفاده می‌شود که البته ساختار کیسه برای هر مورد متفاوت است.

  • هم چنین خاصیت ایزوله بودن، غیر قابل نفوذ بودن، آب کشی و فیلتر ساده و راحت، سبب شده تا افزون بر مورد نخست، از این کیسه ها در صنعت های ژئوتکنیکال هم چون معدن، بندرگاه ها، راه آهن، جاده و ساختمان سازی نیز استفاده شود.

جدا از همه ی موردهای یاد شده، کیسه های پلی پروپیلن، دوست طبیعت و محیط زیست هستند و می‌توان پس از مصرف، آن‌ها را ذوب و برای تولید دیگر کالاها استفاده کرد. افزون بر این، کیسه های پلی پروپیلن، گزینه ی مناسبی برای چاپ (به ویژه چاپ دیجیتال) و درج نام و اطلاعات کالا بر روی آن هستند و به راحتی می‌توان گونه های مختلفی از طرح های سفارشی و دلخواه را بر روی آن درج کرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله