زمستون نزدیکه: نگه داری برنج

امیر مختاری / 23 مرداد 1398

تورنگ چاپ تولیدکننده انواع کیسه برنج از شما تقاضا می‌کند تا به‌هیچ‌عنوان برای نگهداری از برنج از قرص برنج استفاده نکنید.

نکته های کلیدی و کاربردی در مورد شرایط نگه داری برنج

در این مقاله به تحلیل و بررسی نکته های کاربردی در مورد شرایط نگه داری از برنج می پردازیم. 

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی

برای جلوگیری شکل‌گیری و ورود شپشک و کرم و حشرات موزی در داخل محل ذخیره برنج باید به یکسری نکات توجه کرد. برنج‌ ایرانی مستعد آفت است و ممکن است پس از یک مدت شپشک بزند. پس باید جلوی آن را گرفت.

1. برنج را باید از جای معتبر خریداری کنید

هنگام خرید برنج مقداری از برنج را از فاصله نزدیک نگاه کنید تا مورد مشکوکی در برنج نباشد و برنج کاملاً خشک باشد.

2. برنج را در محل خشک و خنک نگهداری کنید

رطوبت و گرما باعث خرابی برنج می‌شوند. انبار برنج باید مجهز به تهویه باشد.

3. یک فضایی بین کیسه برنج ها باهم و با زمین و دیوار ایجاد کنید

بین کیسه‌های برنج باهم و با زمین و دیوار باید فاصله وجود داشته باشد. این کار از ورود رطوبت دیوار و زمین به کیسه‌ برنج جلوگیری می‌کند. برای در امان بودن کیسه‌های برنج از سوسک، موش و سایر حشرات آن را در بانکه های بزرگ و یا درجایی بلندتر از زمین قرار دهید.

4. ظروف مناسب نگهداری برنج

برنج را می‌توان در کیسه پلاستیکی و پارچه‌ای، ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی و فلزی نگهداری کرد که از میان آن‌ها نگهداری برنج در گونی‌های نخی بهتر از بقیه است.
بهتر است برای حجم زیاد برنج از کیسه‌های نخی استفاده کنیم؛ زیرا این کیسه سبب می‌شود تا رطوبت از برنج خارج شود و سبب طولانی شدن عمر برنج می‌شود ولی برای حجم کم برنج می‌توان از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی که کاملاً خشک شده باشند استفاده کرد.
 

5. جلوگیری از کرم زدن برنج

برای جلوگیری از آفت، بهتر است تا مواد زیر را در ظرف برنج یا کیسه قرار دهیم و برنج را در معرض نور خورشید قرار ندهیم.
• حبه سیر
• جذب‌کننده اکسیژن 
• میخک
• زنجبیل
• آهن مانند میخ یا میلگرد
• برگ گردو
• پوست گردو
• برگ درخت چریش
• نمک
• فلفل تند و خشک
• زردچوبه
 

 

چرا شرایط نگه داری برنج اهمیت دارد؟

می دانیم که برنج غذای اصلی مردم ایران به شمار می رود و اگر مصرف روزانه ی آن را نیز در نظر داشته باشیم و گرانی، تورم و نوسان های بازار را نیز به آن افزوده کنیم، در می‌یابیم که خرید برنج به میزان زیاد (مصرف یک یا بیش از یک سال)، یکی از اقدام های هوشمندانه ای است که هر خانواده‌ای می‌تواند از آن بهره‌مند شود. با این حال تنها خرید کافی نیست و پس از این، باید شرایطی برای نگه داری برنج در نظر گرفته شود تا برنج کمترین آسیب را ببیند.

نگهداری برنج

روش نگهداری و بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که:

برنج را از حشره، پرنده و دیگر جانورها دور نگه دارد.

فضای زیادی اشغال نکند.

به راحتی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

نگه داری برنج

از رطوبت زدگی محصول پیشگیری کند: دانه ی برنج باید در رطوبت زیر 12 درصد نگه داری شود. بروز رطوبت سبب رشد کپک در برنج، کاهش طعم و در نهایت کاهش کیفیت برنج می‌شود. کیسه و گونی های پارچه ای، از جمله ابزار و عوامل موثر در نگه داری از برنج هستند که خود مانع از بروز رطوبت می‌شوند. هم چنین پیشنهاد می‌شود تا با قرار دادن تخته های چوبی یا دیگر پوشش‌های رایج، از نفوذ نم و رطوبت به کیسه ی برنج جلوگیری نمایید. برای این مورد می‌توانید ابتدا کف محل را تمیز و پس از آن با استفاده از تخته های چوب بپوشانید.

فاصله گذاری فراموش نشود: فاصله ی بین کیسه ها و البته فضای نگه داری به شدت مهم است. توصیه می‌شود کیسه های برنج با سقف محل نگهداری، دست کم یک و نیم متر فاصله داشته باشند. هم چنین بهتر بین ردیف های کیسه برنج و اطراف آن ها، از هر طرف یک متر فاصله باشد.

نگه داری برنج

محل نگه داری برنج تمیز باشد: پیش از قرار دادن برنج در محل مورد نظر (انباری، کابینت، کمد و ...)، آن محل را با دقت تمیز کنید. محل مورد نظر باید عاری از هر گونه تار عنکبوت، دانه های خوراکی و غیر خوراکی و گرد و غبار باشد. لازم است در طول نگه داری برنج، محل مورد نظر همواره مرتب و تمیز نگه داشته شود.

محل نگه داری برنج امن باشد: باید اطمینان داشته باشید که برنج در محلی امن و به دور از دسترس موش و دیگر جانور های آفت رسان قرار دارد. برای این منظور می توانید از تله ی موش و دیگر راه های دفع جانور و حشره های موذی استفاده کنید.

انتخاب کیسه برنج مناسب: اگر شما هم مانند برخی از خانواده ها، مصرف برنج بالایی دارید و به همین دلیل برنج خود را مستقیم از مزرعه و کشاورز تهیه می کنید، پس بهتر است پیش از هر چیز فکری برای نگه داری برنج در کیسه و انتخاب کیسه ی مناسب داشته باشد. کیسه های برنج پارچه ای که توسط کارخانه ها تولید می شوند، می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای نگه داری برنج باشند. کیسه های پارچه ای هم ارزان قیمت و هم مناسب است و به شما این امکان را می دهد تا به راحتی آن را درون محل نگه داری جا به جا و نگه داری نمایید.

باز هم کافی نیست: رعایت کردن همه ی مورد های بالا، گرچه ضروری و مفید است، ولی کافی نیست. لازم است هر هفته به محل نگه داری برنج سر بزنید و از نزدیک محل مورد نظر را بررسی نمایید.

نگه داری برنج

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله