بسته بندی و چاپ

امیر مختاری / 20 مرداد 1398

جهت سفارش چاپ و بسته بندی و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید، تورنگ چاپ با سال‌ها تجربه در زمینه خدمات و فروش محصولات چاپ و بسته بندی در خدمت شما خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی تورنگ

چرا بسته بندی به اندازه ی خود کالا اهمیت دارد؟

ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت بسته بندی و چاپ رو به گسترش است. بسته بندی و چاپ از آن جنبه مهم است که به مخاطب و مشتری نشان می‌دهد که کالای شما از دیگر کالاها متمایز است و درنتیجه، از نگاه کیفیتی، تفاوتی قابل‌توجه با دیگر نمونه‌ها دارد. باوجوداینکه عمده‌ی تولیدکننده‌ها به اهمیت و کاربرد چاپ و بسته بندی آگاه و با آن آشنا هستند، ولی هنوز تغییرات قابل قبولی در صنعت طراحی و چاپ و بسته بندی کالا در ایران رخ نداده است. میزان زیادی از عقب ماندن ایران درزمینهٔ چاپ و بسته بندی را ناشی از انتزاعی بودن طرح‌ها است. در این یادداشت، به نکات کاربردی درزمینهٔ چاپ و بسته بندی کالا پرداختیم تا از راه، چاپ و بسته بندی کالا به بخشی از اهداف تبلیغاتی کسب‌وکارها  کمک کرده باشیم

طراحی و بسته بندی کیسه برنج

اهمیت چاپ و بسته بندی 

1.بسته بندی را از کالا جدا نبینید: اشتباه بزرگی که بیشتر طراح‌ها مرتکب می‌شوند، این است که طراحی و چاپ و بسته بندی را بخشی جدا از کالا می‌بینند. جدا به این معنا که پس از مصرف کردن کالا، طراحی و چاپ و بسته بندی آن دور انداخته می‌شود. گرچه در بسیاری در موارد نمی‌توان از این موضوع پیشگیری کرد، اما  با گسترش تکنولوژی، امروز بیشتر و بهتر می‌توان به نوآوری‌های کاربردی درزمینهٔ چاپ و بسته بندی دست یافت.

طراحی و چاپ کسبه برنج

بسته بندی کالا را به بخشی از تجربه‌ی کالا تبدیل کنید، طوری که بسته بندی، مکملی برای مصرف کالا و یا بهتر از آن، شرط لازم برای مصرف کالا باشد.

2. به دموگرافی مشتری‌ها آگاه باشید: فرض کنیم شما یک تولیدکننده‌ی برنج هستید و در بیشتر شهرهای کشور نمایندگی و شعبه‌ی فروش قرار داده‌اید. حال نوبت به طراحی چاپ و بسته بندی کالا رسیده است و شما دو گزینه پیش روی خود دارید:

  • مثلا همه کیسه‌های برنج را با طرحی یکسان و برند سازمان تولید و به مراکز فروش بفرستید.
  • طراحی چاپ و بسته بندی را با توجه به شرایط جغرافیایی و ویژگی مردم هر منطقه، انجام دهید.

همان‌گونه که حدس زدید، عمده‌ی تولیدکننده‌ها روش نخست را برمی‌گزینند و نسبت به ویژگی و ساختارهای دموگرافیک مشتری، بی‌توجه هستند. بااین‌حال تجربه نشان داده که هرچه طراحی چاپ و بسته بندی سفارشی‌تر و منطبق بر میل و سلیقه‌ اجتماعی و فرهنگی مشتری باشد، ضریب نفوذ آن در بازار هدف بیشتر است.

 

طراحی . بسته بندی

3. طراحی چاپ و بسته بندی را سفارشی و منطبق بر سلیقه‌ی مشتری انجام دهید.

می‌دانیم که رفته‌رفته، بر دغدغه‌های محیط‌زیستی مردم افزوده می‌شود و جوامع بیش‌ازپیش به آرمان‌ها و سرمایه‌های محیطی خود بها می‌دهند و پس‌لرزه‌های این نگرانی را می‌توان در توجه مردم به مصرف کالاهای مختلف و بسته بندی کالا یافت. ترکیب‌هایی چون تجدید پذیر، تجدید ناپذیر و بازیافتی و غیربازیافتی، بیش از هر مقطع زمانی دیگری به گوش می‌رسند و همین نشان می‌دهد که چه مسئولیت سنگینی بر دوش طراح بسته بندی کالا قرار دارد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود تا حد امکان، بسته بندی قابل بازیافت باشد و یا دست‌کم، آسیب چندانی به محیط‌زیست وارد نسازد. 

طراحی و چاپ کیسه برنج

باید بسته بندی چگونه باشد؟

  • مانا باشد: بسته بندی باید ماندگار، ایمن و قابل‌اطمینان باشد. این بسته بندی باید بتواند از کالا در مقابل رطوبت هوا نگه‌داری کند.
  • تمیز و سالم باشد: گرچه این مورد در همه‌ی زمینه‌ها کاربرد دارد، اما اهمیت آن در صنایع غذایی بیشتر است. این نکته‌ مهم را فراموش نکنید که مواد غذایی با سلامتی مصرف‌کننده در ارتباط است. پس تا جایی که امکان دارد، بسته بندی تمیز و سالم باشد. حتی یک لکه‌ی کوچک هم ممکن است مشتری را نسبت به کالا بی‌میل کند.
  • جمع‌وجور باشد: باید بتوان آن را راحت از قفسه‌ی فروشگاه برداشت و به خانه برد.
  • قابل‌تشخیص باشد: هرچقدر هم که موارد گفته شده را رعایت کرده باشید، بسته بندی و به‌ویژه اطلاعات درج‌شده بر آن ازجمله نام برند و اطلاعات مربوط به کیفیت کالا باید برای مشتری قابل‌تشخیص باشد. انتظار نداشته باشید مشتری وقت و حوصله‌ی کافی برای تشخیص کالای شما از میان صدها کالا را داشته باشد.
  • چشم‌گیر باشد: چشم‌گیر و جذاب بودن طراحی چاپ و  بسته بندی، شرط لازم است ولی کافی نیست.

 روش‌های جدید طراحی چاپ و بسته بندی چه هستند؟

همه‌روزه می‌بینیم که به لطف تکنولوژی و متریال جدید، بسته بندی های نوین و مختلف و طرح‌های رنگارنگ و متنوعی به بازار در صنعت چاپ و  بسته بندی عرضه می‌شوند. با عرضه شدن بسته بندی، طرح، جنس و مواد مختلف، این پرسش پیش می‌آید که کدام بسته بندی مقرون‌به‌صرفه و مناسب‌تر است؟ کدام بسته بندی بیشتر عمر و ماندگاری دارد؟ کدام بسته بندی بهتر می‌تواند از جنس و محتوای درونش نگه‌داری کند؟

 

بسته بندی

هم‌چون هر فرآیند خرید و تبادل کالا، پاسخ این پرسش نیز به مصرف‌کننده و شخص خریدار مربوط است. این شخص خریدار و مصرف‌کننده است که تشخیص می‌دهد کدام بسته بندی مناسب و کدام نامناسب است و این به معنای آن است که گزینش بسته بندی، با توجه به نوع کالا و مصرف‌کننده، متفاوت خواهد بود. بااین‌حال نکاتی هستند که اگر آن‌ها را در نظر بگیریم، می‌توانند به انتخاب بهتر نوع بسته بندی کمک کنند. 

آینده صنعت چاپ و بسته بندی

جهان همواره در حال حرکت و پیشروی کردن است و خوشبختانه این پیشرفت سبب تسهیل زندگی برای بشر خواهد شد. با همه‌ی این‌ها، دریافت ما از آینده هم چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و چالش‌های آن برای ما ناشناخته و مبهم است. هرچه با دانش و آگاهی بیشتری به سمت آینده حرکت کنیم، بهتر می‌توانیم از فرصت‌ها بهره بگیریم و تهدیدها را مهار کنیم. به همین دلیل، در ادامه بر آن شدیم تا نگاهی بر آینده‌ی صنعت چاپ و بسته بندی داشته باشیم تا هدف‌های یادشده را محقق و از فرصت‌ها بهر برداری کنیم.

بسته بندی

  1. طرح های سفارشی و مشتری محور

سفارشی‌سازی و مشتری محوری، ازجمله دستاوردهای مهم تکنولوژی است که سبب می‌شود تا مشتری و کاربر، دامنه‌ی نفوذ و کنترل بیشتری بر آنچه تا پیش‌ازاین توسط بنگاه و سازمان انجام می‌گرفت، داشته باشد. از سویی دیگر، با افزایش دامنه‌ی مشتری، تنوع سلیقه، گستردگی کالا و طرح و البته شدت یافتن رقابت، نوآوری و خلاقیت به‌عنوان عاملی استراتژیک و تعیین‌کننده در بسته بندی و طراحی کالا، شناخته می‌شود. عوامل یادشده سبب می‌شوند که برخلاف گذشته، سازمان نتواند طرح‌ها و الگوهای تکراری و کلیشه‌ای را استفاده کند. اگر فضای شفاف و شیشه‌ای اینترنت را هم به آن افزوده کنیم، درمی‌یابیم که «نوآوری» و «سفارشی‌سازی» دو ترندی هستند که در آینده اهمیت خواهند داشت.

بسته بندی

  1. محیط زیست

با افزایش درک و شعور بشر نسبت به محیط پیرامون خود، نسل آینده و سلامتی فردی، محیط‌زیست بیش‌ازپیش اهمیت خواهد یافت و به مسئله و دغدغه‌ی عموم تبدیل خواهد شد. پس‌ازاین سازمان‌ها به دو گونه توجه خود به محیط‌زیست را نشان خواهند داد:

  • هدف سازمان نگه‌داری از محیط‌زیست است: در این بخش سازمان خود نهادی مسئول است که نگه‌داری از محیط‌زیست به‌عنوان یک اصل برایش مطرح است.
  • هدف سازمان رضایت مشتری است: در این مورد سازمان از محیط‌زیست حمایت می‌کند تا رضایت مشتری را به دست آورد. به بیانی دیگر، بیشتر دغدغه‌ی مادی دارد تا دغدغه‌ی ارزشی.

بسته بندی

  1. سرویس های آنلاین و دیجیتال

سرویس‌های ارزش‌افزوده‌ی آنلاین و دیجیتال، نقش حیاتی و تعیین‌کننده‌ای در ثبت سفارش مشتری و سفارشی‌سازی طراحی ایفا خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود که ثبت طراحی، آزمون رنگ‌بندی و طراحی‌های مختلف برای کالاهایی هم چون کارت ویزیت، بروشور و کالاهای مشابه، به‌صورت آنلاین و بدون هیچ تماس فیزیکی انجام شود. در این زمینه کاربر و مشتری این امکان را خواهد داشت تا از پرتال سازمان، به آزمودن طراحی‌های مختلف و سفارشی‌سازی آن‌ها بپردازد.

  1. بسته بندی هوشمند

این مورد هم از دیگر دستاوردهای فنّاوری است که هدف آن تسهیل زندگی برای جامعه و مناسب ساختن آن برای مردم است. بسته‌بندی‌های هوشمند که بیشتر در کالاهای غذایی، لباس و صنعت‌های مشابه کاربرد خواهند داشت، سبب می‌شوند تا ماندگاری کالا بیشتر شود و مصرف بهینه و متناسب با شرایط و خواست مشتری داشته باشد.

 

بسته بندی

در پایان یادآوری نکته‌ای بدون لطف و فایده نیست. باوجود گسترش و پیشرفت‌هایی که در صنعت چاپ و بسته بندی ایران ایجادشده است، این صنعت هم چنان دورافتاده و عمده‌ی پیشرفت خود را از سوی بخش خصوصی می‌بیند. این در حالی است که همه‌ساله جشنواره، مناسبت و رویدادهای مختلف و متعددی در سراسر جهان برای صنعت چاپ و بسته بندی ایجاد می‌شود که البته نقش مؤثری در پیش بردن این صنعت دارد. امید است در ایران نیز توجه بیشتری به این صنعت شود و در آینده پیشرفت و افزایش تولید در این زمینه را مشاهده کنیم.

در ادامه برای مثال به تحلیل و بررسی جایگاه طراحی چاپ و بسته بندی در صنعت تولید و صادرات برنج می‌پردازیم.

  1. قیمت

همچون هر موضوع دیگری، این پول، هزینه و قیمت است که همیشه حرف نخست را می‌زند. گرچه روش‌های مختلفی برای بسته بندی برنج وجود دارند، ولی نسبت به همه‌ی آن‌ها، بسته بندی پارچه‌ای مقرون‌به‌صرفه تر است و به‌سادگی می‌توان بر روی آن اطلاعات و محتوای موردنظر را چاپ کرد.  

 

طراحی و بسته بندی کالا

  1. ماندگاری

اسیدهای چرب و رطوبت دو عامل اصلی هستند که می‌توانند برنج را ضایع کنند. به دلیل این‌که برنج سفید اسید چرب پایینی دارد، اگر دور از رطوبت و در جای خنک نگه‌داری شود، در بلندمدت ماندگار خواهد ماند. بسته بندی برنج، به‌ویژه کیسه‌های پارچه‌ای و چندلایه‌ی برنج، با مانع‌شدن در نفوذ رطوبت به برنج، مانع از ضایع شدن آن می‌شوند.

احتیاط کنید: آنچه پیش‌ازاین یاد شد، تنها درباره‌ی "برنج سفید" درست است. "برنج قهوه‌ای" به سبب میزان بالای اسید چرب، ماندگاری بالایی ندارد و نمی‌تواند بیش از 18 ماه در قفسه بماند.

 

طراحی و بسته بندی کیسه برنج

  1. سادگی

بسته بندی برنج به‌ویژه بسته بندی پارچه‌ای، به فروشنده این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی کیسه‌ی برنج را جابه‌جا و در قفسه‌ها جا دهد. هم‌چنین، مشتری می‌تواند به‌راحتی کیسه را برداشته و میزان مشخص و البته قابل‌توجهی برنج را، به‌سادگی با خود حمل کند و در خانه قرار دهد. افزون بر این، سادگی در بسته بندی برنج، بر فرآیند صادرات نیز اثرگذار خواهد بود و دلیلی می‌شود تا کارگزارهای مربوطه بتوانند به‌سادگی حمل‌ونقل برنج را انجام دهند. گذشته از این، با افزایش و رشد برندهای مختلف و متنوع درزمینه تولید و توزیع برنج، بسته بندی و طراحی کالا، به یک رکن اساسی و اثرگذار بر تصمیم‌گیری خریدار تبدیل‌شده است. به این معنا که خریدار یا واردکننده، به دلیل نداشتن وقت، توجه و تمرکز کافی، در بیشتر موارد، کالا را از روی بسته بندی و طراحی آن قضاوت و گزینش می‌کند

طراحی و بسته بندی کیسه برنج

از میان 100 درصد کالاهایی که سالانه روانه‌ی بازار می‌شوند، 95 درصد آن‌ها با شکست و بی‌میلی عموم مصرف‌کننده‌ها روبه‌رو می‌شوند. پژوهش‌گرها دلیل این مهم را در بسته بندی و مارکتینگ جست‌وجو و عنوان کرده‌اند که عموم مصرف کنند ها، به این دلیل که روزانه با کالا و تصمیم‌های خرید مختلفی مواجه هستند، دیگر کمتر فرصت و تمرکز برای بررسی کالا می‌یابند و همین سبب می‌شوند تا بسته بندی و طراحی کالا، نقش عمده و مهمی در تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید داشته باشد

بسته بندی و طراحی کیسه برنج

 

در این یادداشت به تحلیل و بررسی عامل‌های موثر بر طراحی و بسته بندی کالا به‌ویژه برنج پرداختیم. دانستیم که جذاب و گیرا بودن بسته بندی کافی نیست و باید نکات مهمی ازجمله راحتی حمل‌ونقل، سادگی استفاده از کالا در فروشگاه، تمیز بودن و درنهایت قابل‌تشخیص بودن کالا، نیز موردتوجه قرار بگیرند تا برند و کالا بتواند جایی در بازار پیدا کند. نگارنده پیشنهاد می‌کند که اگر دل در گروی ایجاد و تحکیم برند خوددارید، هزینه و وقت کافی برای مارکتینگ کالا، به‌ویژه طراحی چاپ و بسته بندی آن در نظر بگیرید وگرنه رقیب‌های شما این کار را انجام خواهند داد.

خرید انواع کیسه بسته بندی برنج با چاپ عمومی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله