چه خونه ای برای محصولت میسازی؟: فرصت های شغلی در بسته بندی

امیر مختاری / 4 مرداد 1398

فرصت های شغلی نهفته در صنعت بسته بندی

­بر اساس آمارهای و گزارش های منتشر شده، میزان تقاضا در صنعت بسته بندی تا سال "2022"، با افزایشی "2.9" درصدی، به مبلغ قابل توجه "980" بیلیون دلار خواهد رسید و روشن است که بازاری با این میزان تقاضا، فرصت های کار آفرینی و اشتغال زایی زیادی در بر خواهد داشت.

بسته بندی

 

با افزایش تقاضا در این صنعت، رفته رفته اعتبار های مالی گسترده به آن وارد می شود و با ورود اعتبار ها و افزایش گردش مالی، شرکت و سازمان ها، به فعالیت در این زمینه رو می کنند. به همین جهت شناخت هرچه بهتر فرصت های شغلی موجود، به داوطلب های فعالیت در این زمینه کمک می کند تا با آگاهی بیشتری در این مسیر گام بردارند. در ادامه به بررسی 5 مورد از مهم ترین فرصت های شغلی موجود در این صنعت می پردازیم.

1. شرکت های قراردادی طراحی و بسته بندی

مورد نخست همان مدل کسب و کار رایج در این صنعت است که در آن شرکت ها بخشی یا همۀ فرآیند طراحی، چاپ و بسته بندی خود را به شرکت های فعال در این زمینه برون سپاری و از ایجاد هزینه های گزاف و سربار پیش گیری می کنند. این مورد شایع ترین گونۀ فعالیت کردن در این صنعت است. مجموعۀ تورنگ چاپ، از جمله شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارد و به طراحی و بسته بندی مواد غذایی می پردازد.

بسته بندی

 

  1. طراح بسته بندی

با گسترش اینترنت و کسب و کارهای الکترونیک، برند و شرکت های تولید کنندۀ زیادی در زمینۀ طراحی و بسته بندی کالا وارد عرصۀ تجارت شده اند و این موضوع سبب شده تا حاشیۀ سود سازمان ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در ادامه سازمان ها بر آن شدند تا با پژوهش در زمینۀ رفتار مشتری و مصرف کننده، بخشی از این کاهش حاشیۀ سود را جبران و مزیت رقابتی جدیدی ایجاد کنند.

این مورد بر خلاف مورد پیشین، در زمینۀ محدود تری فعالیت دارد. در این زمینه، مشتری های خصوصی یا کسب و کارهای کوچک، فرآیندهای طراحی خود را به طراح خصوصی و یا گروه کوچکی، واگذار می کنند. این مورد برای کسب و کارهای کوچک و خرد مناسب است. با این حال برخی از کسب و کارها ترجیح می دهند که یک گروه یا آژانس طراحی و گرافیک در تیم خود داشته باشند تا فرآیندهای کاری خود را سریع تر پیگیری کنند.

3. پژوهش رفتار مصرف کننده

بسته بندی و طراحی

 

  1. دانش و سنجش مواد

تکنولوژی و حرکت پیوستۀ آن، سبب شده تا جهان، محیط زیست و چارچوب های تجاری، هر ثانیه دگرگونی های ساختار شکن را تجربه کنند. روشن است که این پدیده خود سبب دگرگون ساختن کنش و نگاه مصرف کننده و البته الگوهای مصرفی او خواهد شد. اگر دگرگونی های موجود در صنعت غذایی را به مورد یاد شده اضافه کنیم، در می یابیم که دانش سنجش مواد و ویژگی های گوناگون آن ها، تا چه میزان برای صنعت طراحی و بسته بندی کالا، تعیین کننده و برجسته است.

دانش ارزیابی مواد، دانشی است که به مطالعۀ ویژگی های مواد خام هم چون پلاستیک، کاغذ، پارچه، فلز، شیشه و نمونه هایی از این دست می پردازد. مطالعۀ این مواد و ویژگی های آن ها سبب می شود تا تولید کننده ها بسته بندی مقرون به صرفه، با ماندگاری بالا و متناسب با شرایط و نیازهای زیستی مصرف کننده تولید کنند. مطلب یاد شده زمین باروری را برای دانش آموخته ها و صاحب نظرهای دانش مواد فراهم آورده که آیندۀ مالی و علمی درخشانی برای این شاخۀ دانشی در بر خواهد داشت.

 

بسته بندی و طراحی

 

تکنولوژی همواره حرکت رو به جلوی خود را ادامه خواهد داد و هرچه جامعه و سازمان ها بتوانند خود را با این حرکت همراه سازند، دستاوردهای درخشان و قابل توجهی برای جامعه و کشور به همراه خواهد داشت. با این همه، تجربه و دیدگاه متخصص ها نشان می دهد که آنچه بیش از هر چیز در آینده اثرگذار خواهد بود، پژوهش، دنبال کردن رفتار مشتری و ایجاد پیوند محکم و بلند مدت با آن ها است که البته این مورد خود نیازمند ایجاد دگرگونی در ساختارهای کسب و کار و دیدگاه های حاکم بر این عرصه است. به نظر نگارنده، هرچه سازمان با سلیقه، نگاه و نیاز مشتری در تماس باشد، می توان اطمینان داشت که طراحی و بسته بندی های کالا نیز تناسب و سازگاری بیشتری با خواست مشتری داشته باشند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله