از ماده تا انرژی: چطور برنج بپزیم؟

امیر مختاری / 30 تیر 1398

همان گونه که در گذشته یاد کردیم، برنج از جمله ی کهن ترین دانه های غذایی است که به مدت پنج هزار سال، شکم بشر را سیر کرده است. سهولت کاشت و تهیه ی این دانه ی پربرکت و مقوی سبب شده تا مردم سراسر جهان، از آن در کنار گندم و ذرت، به عنوان یکی از گزینه های اصلی تامین خوراک خود یاد کنند.

با این همه، بر خلاف شهرت و محبوبیت جهان گیر این دانه ی چند رنگ، روش های مختلف پخت برنج چندان شناخته شده نیستند. به همین جهت بر آن شدیم تا با پرداختن به روش های مختلف پخت برنج، نه تنها مخاطب را در پخت بهتر برنج یاری دهیم، بلکه تجربه های مختلف و متنوعی از آشپزی با برنج را برای او رقم بزنیم. در ادامه به روش های مختلف پخت برنج می پردازیم.

پخت برنج

  1. جوشاندن و بخار پز کردن

برنج به طور معمول به روش جوشاندن و بخار پز پخته می شود. در این روش، برنج به میزان زیادی خیسانده می شود و به اصطلاح، آب می خورد. اگر برنج بلند باشد، پس از پخت به صورت پف کرده و کرکی (فلافی) در می آید و اگر برنج کوتاه باشد، به هم چسبیده و ممکن است "شفته" بشود. پس از این می توان برنج را سرو کرد.

پخت برنج

این نوع برنج مصرف های غذایی مختلفی دارد. می توان آن را درون سوپ ریخت و سرو کرد. می توان به همراه سبزی های مختلف آن را مصرف کرد و یا می توان به روش چینی ها آن را سرخ و همراه با گونه های مختلف سوشی میل کرد.

از فایده های این روش پخت، می توان به درصد بالای هضم آن (88 درصد هضم در بزرگ سال و کودک) اشاره کرد.

  1. آب کش کردن

این روش همچون روش پیشین است و تنها تفاوت آن در میزان آب مصرفی است. بر خلاف روش پیشین که برنج درون آب پخته می شود، در این روش پس از این که برنج به میزان کافی پخته شد، ظرف را از روی اجاق بر می داریم و آب آن را خارج و به اصطلاح برنج را آب کشی می کنیم. پس از این برنج را مجدد درون ظرف خالی از آب می ریزیم و می گذاریم تا مدتی بخار پز شود. در این روش به

دلیل استفاده از آب فراوان و البته آب کشی، بخش زیادی از املاح و مواد مغذی برنج که البته حلال در آب هستند (هم چون نشاسته و پروتئین)، از بین می روند.

  1. پختن با آب بهینه

در این روش تنها به میزانی آب درون برنج می ریزیم که همه ی آن جذب شود و این میزان بسته به نوع و مقدار برنج متفاوت است. پس از این که آب شروع به جوشاندن کرد، میزان شعله را کم می کنیم تا پخت برنج به آرامی و درون ظرف انجام شود. مشخص است که پس از پخت، برنج های کف ظرف نرم تر از برنج های روی ظرف خواهند بود.

  1. سرخ کردن

این روش بیش تر در آشپزی های مکزیکی، چینی و اسپانیایی کاربرد دارد. در این روش برنج به همراه دیگر ماده های غذایی (بسته به دستور پخت متفاوت است) مانند گوشت، سبزی و حبوبات، ابتدا سرخ و سپس به همراه دیگر ماده ها، درون ظرفی حاوی مقدار مشخصی از آب پخته، می شوند.

  1. فرنی یا حریره

این روش در ایران طرفدارهای زیادی دارد. در این شیوه، همانند مورد نخست، برنج را در ظرفی می جوشانیم و در همین حال که برنج در حال جوشیدن است، مقدار زیادی آب به آن اضافه می کنیم. این میزان زیاد آب سبب تجزیه و نرم شدن برنج می شود. فرنی را بیشتر در صبحانه و یا برای بهبودی بیمارها مصرف می کنند و در سراسر جهان، روشی شناخته شده و محبوب برای پختن برنج است.

حریره و فرنی برنج

  1. روش جوانه زدن

در این روش پیش از آن که برنج را به صورت رایج بجوشانند، آن را خیس و سپس آب کشی می کنند. پس از این برای چند روز برنج را کنار می گذارند تا جوانه بزند و خاصیت غذایی آن بیشتر شود. این همان روشی است که در پخت یکی از سین های سفره ی هفت سین به کار می رود.

  1. برنج فشرده (همون دلمه ی خودمون)

برنج فشرده بیشتر در کشورهایی هم چون مالزی و اندونزی طرفدار دارد. در این روش برنج خام یا نیمه پخته را درون برگ نارگیل، پوست موز یا مثل ما ایرانی ها برگ مو قرار می دهند و سپس آن را می پزند. در نهایت برنج فشرده شده و شکل پوشش خود را می گیرد. ناگفته نماند که می توان از گوشت و سبزی نیز در پخت برنج فشرده (دلمه) استفاده کرد.

برنج

زیاد نخور، چاق میشی

برنج جزو غذاهای اصلی بیشتر مردم جهان است و همین موضوع، سبب شده تا این دانه، بسته به محیط، شرایط آب و هوایی و فرهنگ های گوناگون، شیوه های پخت مختلفی را تجربه کند. نگارنده باور دارد که آشنایی با سبک ها و روش های مختلف پخت، تجربه های جذاب و گسترده ای از آشپزی برایمان رقم می زند و باعث می شود اندکی از یکنواختی و روزمرگی فاصله بگیریم.

گذشته از این، با گسترش تب و تاب گیاه خوار شدن در جهان، نگارنده پیش بینی می کند که مردم به سمت آزمودن و حتی ابداع روش های مختلف پخت و تهیه ی غذا با استفاده از فرآورده های گیاهی و کشاورزی رو کنند که در این صورت، این مقاله ارزشی دو چندان خواهد یافت.

با این حال فراموش نکنیم که مصرف زیاد برنج، خطر چاقی و بدتر از آن، از دست دادن تناسب اندام را به همراه خواهد داشت. پس توصیه می کنیم هم چون دیگر ماده های غذایی، درک درستی از میزان مصرف آن داشته باشید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله