طرح آن است که خود ببوید نه آن که طراح بگوید

امیر مختاری / 17 تیر 1398

طرح آن است که خود ببوید، نه آن که طراح بگوید تا پیش از این، طراحی و بسته بندی کالا، از کم ترین کاربرد و اهمیت برخوردار بود، به این صورت که بسته بندی تنها برای محافظت از کالا در مرحله های مختلف حمل و نقل و نگهداری استفاده می شد و نام و لوگو تنها برای کمک کردن به مشتری برای شناختن محتوای درون بسته به کار می رفت. به لطف پیشرفت تکنولوژِی طراحی و چاپ، امروز می بینیم که حتی کوچک ترین مادۀ غذایی مانند آدامس، نمک تک نفره، قند و چای کیسه ای هم مشکل پسند شده­اند و به هر طرح و رنگی تن نمی دهند. کافیه نگاهی به سیر تکاملی بقالی ها بندازیم تا متوجه بشیم که چه طور طراحی تا این حد مهم و اثر گذار شد.

 

 

بسته بندی کالا

 

«از وقتی بقالی سوپر مارکت شد، برنج و چای و حبوبات هم لباس های قشنگ تری پوشیدند». چه بخواهیم و چه نخواهیم، تکنولوژی به درون مرزهای سخت و محکم زندگی رسوخ پیدا می کند و چارچوب های پیش ساختۀ ما را در هم می شکند. صنعت مواد غذایی هم از این اصل جدا نیست. با پیشرفت تکنولوژی های اتوماسیون و البته کامپیوتر، دگرگونی های گسترده ای در  چرخۀ تولید و پخش صنعت های غذایی ایجاد و زنجیرۀ تامین این صنعت دچار دگردیسی شد.

تا پیش از این، به بقالی می رفتیم و کالای مورد نظرمان را درخواست می کردیم و با پلاستیک و کیسه ای از برنج، چای، قند، شکر و دیگر ماده های غذایی به خانه بر می گشتیم. این در حالی است که امروز به سوپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای و مال های بزرگ می رویم و پس از بررسی برندها، طرح ها و بسته بندی های مختلف، کالای مورد نظرمان را گزینش می کنیم و راهی منزل می شویم.

 

طراحی و بسته بندی کالا

پس می توان این گونه یاد کرد که نقش طراح لوگو و بسته بندی کالا، هیچ از نقش بازاریاب و فروشنده کم ندارد و شاید مهم تر هم باشد. «طراحی و بسته بندی، بدون واسطه و مستقیم با مشتری حرف می زند» نکتۀ مهمی که دربارۀ طراحی و بسته بندی کالا وجود دارد، این است که طراحی و بسته بندی، خود زبان گویا و بیان گر داشته های خویش است.

در ابتدا طراح حرفش را به طرح و بسته بندی می زند و سپس این بسته بندی و طرح کالا است که برداشت خود از طراح را به مشتری منتقل می کند.

با وجود واقعیتی که بیان شد، بیشتر طراح ها هنوز به برداشت و درک خود از طراحی بسنده می کنند و نسبت به برداشت مخاطب و مشتری بی توجه یا ناآگاه هستند. نگارنده باور دارد اگر دریابیم که طراحی و بسته بندی کالا زیرنویس و تفسیر ندارد، آنگاه شاید وسواس و دقت بیشتری در طراحی و بسته بندی کالا دخالت دهیم.

طراح باید در تمام مرحله های طراحی، «مخاطب هدف» را کنار خود حاضر و ناظر بیابد و طراحی به گونه ای انجام دهد که پیام مورد نظرش بدون هیچ واسطه و کژتابی، به مخاطب و مشتری عرضه شود. هرچه طراح دید و شناخت عمیق و درستی نسبت به طراحی و پیامی که باید در آن اعمال شود داشته باشد، بهتر می تواند این پیام را به مخاطب برساند.

طراحی و بسته بندی کالا

«برای مشتری طراحی کنید نه برای مدیر و سازمان» با توجه به یاد شده های بالا، بهتر آن است که طراح و دیگر عامل های موثر در طراحی و بسته بندی کالا، کار خود را نه برای خوشایند مدیر و سازمان، که برای خوشایند و پسند مشتری و مخاطب کالا انجام دهند. از نگاه نگارنده، اشتباه مهلک و بزرگی که بیشتر طراح ها (به الزام مدیر) مرتکب می شوند، این است که طرح و بسته بندی را با استفاده از دیدگاه مدیر انجام می دهند. روشن است که مشتری از همه جا بی خبر، برداشت و پیش فرض های متعددی که تولید کنندۀ کالا درون ذهن دارد را با خود ندارد و بر اساس تجربه و پیش فرض های خاص خود اقدام به گزینش و خرید می کند. پس، برای مشتری طراحی کنید.

 

طراحی و بسته بندی کالا


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله