بسته بندی غذای حیوانات

مهسا موسوی / 30 مهر 1400

داشتن لیبل مشخصات و یا چاپ محتویات و مشخصات محصول روی بسته بندی مواد غذایی امری اجباری و در عین حال رقابتی برای تولیدکنندگان مواد غذایی است. زیرا عموم مصرف­ کنندگان ترجیح می‌دهند بدانند محصولی که قرار است استفاده کنند دقیقا از چه مواد تشکیل شده، دارای چه میزان از انرژی بوده و چقدر از کالری مورد نیاز بدن آنها را در طول روز تامین می‌کند.

مشاهده و خريد آنلاين پاکت بسته بندی کرافت

 

چاپ لیبل

حال اینکه این موضوع در تغذیه گروه افراد حساس تر مثل کودکان، سالمندان و یا حتی حیوانات خانگی بیشتر حائز اهمیت می باشد.

زیرا هر یک از این گروه ها به دلیل حساسیت های خاص فیزیکی که دارند ممکن است بر اثر تغذیه نامناسب دچار مشکلات و اختلالات جبران ناپذیری گردند. بنابراین قبل از هر گونه تصمیم درباره نوع تغذیه حیوانات خانگی خود باید از سلامت و پاکیزگی غذای آنها اطمینان حاصل کنید زیرا هرگونه آب یا غذای آلوده می تواند منشا بیماری های مهلک برای آن ها باشد.

مشاهده و خريد آنلاين سلفون بسته بندي

غذای حیوانات

مهمترین عامل در حفظ پاکیزگی و جلوگیری از آلودگی می تواند بسته بندی آن باشد. در صورتی که غذای حیوانات خانگی با بسته بندی استاندارد ارائه گردد از نفوذ میزان قابل توجهی از آلودگی جلوگیری خواهد شد.

برای حیوانات تغذیه مناسب جهت رشد، ادامه فعالیت، حفظ شادابی و سلامتی لازم و ضروری است بطوریکه با یک بررسی ساده از وضعیت پوست و انعطاف آن، میزان درخشندگی چشم، ضربان قلب و... میتوان به سلامت تغذیه آن ها پی برد.

برای مثال غذای مفید و سالم مورد نیاز برای گربه باید شامل مقداری از موادی مثل کربوهیدرات ها، ویتامین ها و از همه مهم تر پروتئین ها باشد. مواد مورد نیاز روزانه سگ نیز باید ترکیبی متعادل که شامل ویتامین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری مثل امگا 3، پروتئین ها و چربی ها باشد.

توصیه می شود تعادل را در تغذیه حیوانات خانگی خود رعایت کرده و از آن ساده نگذرید؛ مثلا چون سگ و گربه تمایل شدیدی به اعتیاد به پروتئین دارند ممکن است بعد از دیدن تمایل شدید آنها به خوردن غذاهایی مثل ماهی حس کنید آنها عاشق خوردن ماهی هستند و وعده های ماهی را برای آنها بیش از حد مجاز در نظر بگیرید که این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا نوعی ماده سمی ممکن است در وعده های غذای سگ و گربه که یکی از مواد تشکیل دهنده آن ماهی است به وجود بیاید که برای سلامتی آنها مضر بوده و حیات آنها را به مخاطره می اندازد و در کل هر ماده غذایی که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد ممکن است در دراز مدت سبب ایجاد آلرژی گردد.

 

سفارش چاپ ليبل تبليغاتي

 

بسته بندی غذای حیوانات

 

پس نتیجه می گیریم غذای حیوانات خانگی باید دارای این دو ویژگی مهم باشد:

- شامل میزان مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن حیوان باشد

- میزان انرژی مورد نیاز بدن حیوان را تامین کند

غذای سگ و گربه معمولا به دو صورت غذای خشک و غذای کنسروی در بازار ارئه می گردد.

غذای سگ و گربه

 

غذای خشک به ظاهر شبیه خرده بیسکوییت هایی به رنگ قهوه ای هستند که در واقع از ترکیب مواد غذایی مناسب برای سگ و گربه تشکیل شده و خشک شده و میزان رطوبت آن حدود  6 الی 10 درصد است. غذای کنسروی نیز مانند غذای خشک مخلوط مواد غذایی مورد نیاز سگ و گربه است با این تفاوت که دارای پروتئین و چربی بیشتری نسبت به غذای خشک بوده و میزان رطوبت آن خیلی بیشتر از غذای خشک بوده و در حدود 60 تا 80 درصد می باشد.

چگونگی نگهداری غذای حیوان خانگی، توصیه‌های نگهداری و بسته‌بندی غذای سگ و گربه

حتی اگر بهترین غذا را برای حیوان خانگی خود بخرید، مهم نیست مگر اینکه بتوانید تازگی و طعم غذا را حفظ کنید. شرایط نگهداری خوب غذای سگ و گربه طراوت، بو و طعم آن را تا حد زیادی حفظ می‌کند تا غذای حیوان خانگی شما کهنه نشود. تا زمانی که آن را به درستی نگهداری کنید، می‌توانید از تشکیل باکتری در غذا، فاسد شدن غذا و تأثیر منفی بر سلامت سگ و گربه جلوگیری کنید. غذا‌های خشک، مرطوب و کنسرو شده از نظر نگهداری و زمان مصرف پس از باز شدن با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل است که در این مقاله به طور مفصل به نحوه نگهداری غذای سگ و گربه‌ای که از فروشگاه می‌خرید با توجه به نوع، سن و بیماری گربه، در صورت وجود، می‌پردازیم.

شرایط نگهداری غذای سگ و گربه

تاریخ انقضای روی بسته‌بندی غذای سگ و گربه را بررسی کنید

اول از همه، باید به تاریخ انقضای غذایی که برای گربه یا سگ خود می‌خرید نگاه کنید. بسیاری از غذا‌ها ماندگاری کوتاهی دارند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که گربه و یا سگ خانگی شما حتی وقتی آن‌ها را بدون مراقبت می‌خرید، غذای مورد علاقه خود را نمی‌خورد. در محصولاتی که به مدت طولانی در قفسه فروشگاه هستند، ممکن است بوی بسته‌بندی به داخل محصول منتقل شود. بینی حساس حیوانات خانگی ممکن است غذا را مصرف نکند زیرا آن‌ها بوی نایلونی را که با غذا مخلوط می‌شود دوست ندارند. بنابراین اولویت شما باید خرید محصولاتی باشد که تاریخ انقضا آن‌ها تمام نشده و زمان کمی از تولید آن گذشته است. اگر مجبور به خرید هستید، می‌توانید آن را به صورت جداگانه با تقسیم آن به کیسه‌های کوچک نگهداری کنید تا تازگی محصول را طولانی‌تر کند.

پس از مدتی توصیه می‌کنیم محصولی را که در گوشه‌ای ر‌ها شده و متوجه شده‌اید که تاریخ انقضا آن گذشته است به گربه یا سگ خود ندهید.

بسته‌بندی غذای سگ و گربه را بررسی کنید

قبل از خرید غذای خشک سگ و گربه برای گربه خود و هر حیوان خانگی، باید بسته‌بندی محصولی که خریداری می‌کنید و همچنین تاریخ انقضا را بررسی کنید. پاره بودن بسته‌بندی غذای سگ و گربه، تغییر رنگ، له کردن و تلاش برای بسته‌بندی مجدد آن اشتباه است. هرگز محصولاتی را نخرید که با این روش تداخل ایجاد شده است. از آنجایی که نمی‌توانید بدانید محصول در قفسه چه مدت باز بوده است، ممکن است تازگی خود را از دست داده و خراب شده باشد.

بسته‌های غذایی کوچک بخرید

مدت زمانی که غذای حیوان خانگی می‌خرید باید بعد از باز کردن مصرف شود چهار تا شش هفته است. اگر فقط یک گربه یا یک سگ دارید، خرید بسته‌های غذایی کوچک یا تقسیم محصول خود به بسته‌های کوچک یک قدم ساده برای تازه نگه داشتن آن است.

در ظروف و کیسه‌های پلاستیکی با کیفیت نگهداری شود

اگر جعبه شیشه‌ای یا فلزی ندارید و می‌خواهید از جعبه پلاستیکی استفاده کنید، انتخاب شما باید محصولات پلاستیکی با کیفیت باشد. باید پلاستیک‌هایی را ترجیح دهید که بو نداشته باشند و با کوچکترین دخالتی از بیرون و داخل خراشیده نشوند. اگر گربه یا سگ شما محصولات این ظرف را به راحتی می‌خورد، ظرف پلاستیکی شما هم محصول را تازه نگه می‌دارد و هم آن را سفت نمی‌کند و بوی آن را خراب نمی‌کند. گربه‌ها و سگ‌هایی که دارای حس بویایی حساس هستند، اگر طعم غذای خود را دوست نداشته باشند، این موضوع را به وضوح به صاحب خود بیان می‌کنند. اگر بعد از تعویض محل غذا مشاهده کردید که حیوان خانوادگی شما غذای خشک مورد علاقه خود را نمی‌خورد، باید محل نگهداری محصول و داشتن هوا را بررسی کنید.

فریز کنید و ذخیره کنید

می‌توانید غذای خشک اضافی حیوان خانگی خود را تا 6 ماه در فریزر نگهداری کنید. اجازه دهید هوای غذایی که بسته‌بندی می‌کنید خارج شود و قبل از قرار دادن در فریزر، حداقل دو بار آن را محکم بپیچید. بسته‌بندی خوب محصولی که در فریزر قرار می‌دهید برای محافظت از غذای سگ و گربه و سایر غذا‌های فریزر مهم است. همچنین فراموش نکنید که روی محصول در فریزر برچسبی بچسبانید که متعلق به گربه شما یا کدام حیوان خانگی است. البته فریز کردن آن یک گزینه است، اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر آن را در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید، تازگی آن را حفظ خواهید کرد.

ظروف نگهداری مواد غذایی را در بالا نگه دارید

بسته‌بندی غذای سگ و گربه خود را روی زمین نگهداری نکنید. دسترسی گربه، حشرات و جوندگان به غذای ذخیره شده روی زمین آسان‌تر خواهد بود. حشرات و آفاتی که به بوی غذا می‌آیند آخرین چیزی هستند که می‌خواهید. یکی از راه‌های جلوگیری از این امر این است که پس از اطمینان از هواگیری، غذا را در مکانی مرتفع نگهداری کنید. از آنجایی که گربه شما نمی‌تواند به غذایی که در مکان‌های بلند نگهداری می‌کنید برسد، با پاره کردن بسته‌بندی از خوردن غذای اضافی نیز جلوگیری می‌کنید.

آب را با غذای خشک مخلوط نکنید

مخلوط کردن آب در غذای خشک سگ و گربه توصیه نمی‌شود. این روشی است که تنها با توصیه دامپزشک و در صورت لزوم از نظر بهداشتی می‌توانید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک فرد بالغ با مشکلات دندانی یا یک بچه گربه با سایر مشکلات سلامتی دارید، می‌توانید آب را به غذای خشک اضافه کنید، اما این مخلوط باید ظرف 30 دقیقه مصرف شود. مخلوط غذایی که درست کرده‌اید را نباید برای مدت طولانی‌تری نگه دارید و قطعاً نباید آن را نگهداری کنید تا بعداً خورده شود. بعد از غذا خوردن، باید ظرف غذا را بشویید و باقیمانده غذا را دور بریزید.


روش‌های نگهداری کنسرو غذای خیس سگ و گربه

غذای باز نشده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مگر اینکه کنسرو غذای سگ و گربه را که خریداری کرده‌اید باز کنید، باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. مانند غذا‌های خشک و مرطوب، می‌توانید قوطی‌های باز نشده را در انبار خانه خود، در کابینت‌های مرتفع، در مکان‌های خنک و خشک نگهداری کنید.

غذای تازه و کنسرو شده را در یخچال نگهداری کنید.

پس از باز کردن، باید غذا‌های مرطوب و کنسرو شده را در یخچال نگهداری کنید تا خراب نشوند. تا زمانی که یخچال به اندازه کافی سرد است، محصول باز شده می‌تواند طراوت خود را به مدت 5 تا 7 روز در ظرف دربسته نگه دارد.

غذا‌های تازه و کنسرو شده گربه و سگ را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

باید قوطی‌های باز شده و غذا‌های مرطوب را در یخچال نگهداری کنید. همچنین ضروری است هنگام نگهداری در کمد، دهانه آن بسته و تماس آن با هوا قطع شود. بنابراین پس از باز شدن می‌توانید این محصولات را داخل ظرف شیشه‌ای درب دار خالی کنید و یا درب مناسبی روی جعبه قرار دهید. اگر می‌خواهید آن را در جعبه اصلی خود نگهداری کنید، می‌توانید درب جعبه گربه‌ای آماده و قابل استفاده مجدد را برای پوشش جعبه خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید طراوت غذای خیس خود را تا 7 روز در یخچال حفظ کنید.

غذا‌های کنسرو شده را فریز نکنید.

هرگز کنسرو و غذای خیس سگ و گربه خود را فریز نکنید و آن را برای خوردن بعدی نگه دارید. فرآیند انجماد باعث تغییر در طعم، بو و بافت این محصولات می‌شود. بنابراین پس از باز شدن باید آن را در یخچال نگهداری کنید و حداکثر تا 7 روز توسط حیوان خانگی‌تان مصرف شود. جزئیات ذخیره‌سازی مواد غذایی حیوانات خانگی را در نظر بگیرید

غذای سگ و گربه را زیر نور خورشید نگهداری نکنید.

غذای مرطوب، خشک و کنسرو شده حیوان خانگی خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید باعث افزایش رطوبت و دما در غذا و تسریع زمان خراب شدن غذا می‌شود و خطر رشد باکتری‌ها را آشکار می‌کند.

غذای قدیمی و جدید حیوان خانگی خود را با هم مخلوط نکنید.

شما نباید غذایی را که در کاسه یا ظرف نگهداری سگ یا گریه‌تان باقی مانده است با غذای جدید مخلوط کنید. حتی اگر غذای قدیمی را در شرایط مناسب نگهداری کنید، به اندازه یک غذای تازه باز شده تازه نخواهد بود. جوانه‌های چشایی حیوان شما به اندازه کافی حساس است تا غذای جدید مخلوط شده با غذای قدیمی را تشخیص دهد. اگر گربه شما غذای مخلوط را مصرف نمی‌کند، باید غذای جدید بخرید. وقتی ظرف نگهداری و ظرف غذای شما کاملاً خالی شد، ابتدا آن‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس غذای تازه خریداری شده را اضافه کنید.

ظروف غذا را به خوبی بشویید.

زمانی که غذای جدیدی برای سگ یا گربه خود می‌خرید، داخل کاسه‌های غذا را به خوبی تمیز کنید تا باقیمانده غذا باقی نماند. پس از شستن آن را خشک کرده و غذا را در آن قرار دهید. این جزئیاتی است که اغلب توسط صاحبان حیوانات خانگی نادیده گرفته می‌شود. خرده نان و روغن باقی مانده در ظروف بر کیفیت غذای جدید تأثیر می‌گذارد. باعث می‌شود باکتری‌های نادیده، عوامل بیماری‌زا به غذای جدید منتقل شوند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله