انواع خرما(1)

مهسا موسوی / 18 اردیبهشت 1398

خرما که یکی قدیمی ترین میوه هایی است که بشر آن را کشت نموده از میوه های گرمسیری پر از انرژی و خاصیت است، میوه درخت نخل بوده و در مناطق گرم سیری به بار می نشیند. این میوه دارای انواع مختلفی است که اغلب آنها طعمی شیرین و هسته ای سفت که قابل خوردن نیست دارند و به صورت خوشه ای محصول می دهند. از خواص میوه خرما می شود به وجود ویتامین های A,B,E اشاره نمود.

تا کنون حدود 3000 نوع خرما در جهان شناخته شده است. حتما هنگام خرید خرما اسم رطب به کرات به گوشتان خورده است. این میوه دارای مدل های مختلفی بوده و انواع خرما ظاهر و طعم های مختلفی دارند و علاوه بر آن در هر مرحله از کامل شدن و به اصطلاح رسیدن، میوه خرما دارای اسم های مختلفی می باشد.

 

انواع خرما

 

 

به میوه نارس خرما خارک یا خرک گفته می شود، به مرحله قبل از رسیدن خرما رطب می گویند که رطب، رطوبت بیشتر و قند کمتری را نسبت به خرمایی که کاملا رسیده باشد دارد و به خرمایی که نیمی از آن رسیده و نیم دیگر آن به رنگ خاک رُس باشد دُم باز می گویند.

 

خواص خرما

 

خرما به صورت گسترده ای در نیمکره شمالی زمین دیده می شود و اغلب در کشورهایی مثل ایران، پاکستان، عراق و... پرورش داده می شود. کشورهای مصر، ایران و عربستان به ترتیب از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در دنیا هستند که بخش بزرگی از صادرات خرما را نیز به عهده دارند. در ایران نیز استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به ترتیب بیشترین تولید خرما را دارند.

 

بسته بندی خرما

 

 

به عنوان معروف ترین خرما در ایران می توان از انواع؛ خرما پیارم هرمزگان، خرما ربی جیرفت، خرما مضافتی بم، خرما شاهانی فارس، خرما هلیله ای جیرفت، خرما زاهدی خوزستان و... نام برد. در کشور ما سالانه حدود 1 تن خرما تولید می شود که برای مصرف داخل کشور و همچنین صادرات مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار قابل توجهی از مصرف سالانه خرما در ایران مربوط به ماه رمضان می باشد که با شروع اولین روز ماه رمضان در ایران به دلیل کالری و انرژی که در خرما وجود دارد بسیار توصیه شده تا در وعده های سحر و افطار در ماه مبارک رمضان مصرف شود، مورد استفاده مردم قرار می گیرد. تولیدکنندگان خرما باید برای بسته بندی آن نیز راه های مناسبی را در پیش گیرند.

 

بسته بندی خرما

 

برای مثال جهت بسته بندی خرماهایی که شیره نداشته و خشک هستند می توان از بسته بندی خرما به صورت مقوا یا پاکت استفاده نمود اما برای بسته بندی خرمای رطب که شیره دارد باید حتما از بسته بندی نایلونی استفاده کرد و بعد برای زیبایی بخشیدن به بسته بندی خرما و همچنین مقاومت آن در برابر ضربه هایی که هنگام حمل و نقل می خورد می توان از بسته بندی مقوایی نیز استفاده نمود و با چاپ بسته بندی خرما یک محصول خاص و منحصربفرد به بازار ارائه کرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟

اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که به طور چشمگیری بر جهان مدرن تأثیر گذاشت. پیش‌ازاین...

مطالعه مقاله
ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله