بسته بندی در بازاریابی (مارکتینگ)

مهسا یعقوبی / 30 فروردین 1398

بسته بندی در بازاریابی (مارکتینگ)یکی از مهم ترین عوامل در فروش و بازاریابی (مارکتینگ)، نحوه و نوع بسته بندی محصولات به حساب می آید. امروزه بسته بندی جزئی از محصول به شمار می آید و نقش موثری بر تصمیم مصرفکنندگان در زمان خرید ایفا می‌کند. در نتیجه این موضوع، توجه ویژه مدیران و بازاریابان را در فرآیند تولید و فروش محصولات طلب می‌کند. 

بسته بندی مواد غذایی

 

در این مقاله به نقش بسته بندی محصولات غذایی در فروش و بازاریابی می پردازیم.


نقش بسته بندی
هدف از بسته بندی محصولات غذایی محافظت از آن‌ها در برابر آسیب های احتمالی می‌باشد.
بسته بندی محصولات غذایی دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند، به طور مثال بسته بندی مواد غذایی جامد و مایع با توجه به کارایی آن‌ها قطعا دارای تفاوت های فاحشی است. علاوه بر فرم ظاهری بسته بندی، باید به نوع مواد به کار رفته در آن‌ها که موجب سلامت محصول می‌شود نیز توجه نمود.

 

بسته بندی

 

امروزه بسته بندی محصولات، پیشرفت شایانی مطابق با تکنولوژی و فناوری های روز داشته است، به طور مثال بسته بندی های ضد ضربه، آنتی باکتریال و ضد ویروس، بسته بندی های ارگانیک که به بسته بندی های سبز نیز معروف هستند.


جذابیت بسته بندی
این موضوع که چطور یک محصول بسته بندی شود، از جمله عواملی است که در تصمیم گیری مصرف کننده هنگام خرید نقش قابل توجه ای دارد. بار ها برای خودمان پیش آمده در هنگام گشتن در فروشگاه های محصولات غذایی خیلی از محصولات را از روی جلد و بسته بندی جذاب آن‌ها انتخاب می‌کنیم، حتی اگر نیازی به آن محصول نداشته باشیم.

خلاقیت در بسته بندی

 

این موضوع ارتباط مستقیم با برانگیخته کردن احساسات مصرف کننده دارد و خیلی مواقع پیش می آید یک محصول را صرفا به دلیل ظاهر پر زرق و برق، رنگارنگ بودن و یا متفاوت و خاص بودن نوع بسته بندی انتخاب کرده ایم.


اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی
علاوه بر موارد ذکر شده تا کنون، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بسته بندی یک محصول نقش بسیار مهمی در نمایش اطلاعات آن محصول دارد. در واقع اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی نقش شناسنامه آن محصول را ایفا می‌کند، اطلاعاتی از قبیل نام، نوع و میزان مواد تشکیل دهنده آن.

 

بازاریابی و مارکتینگ

 

عموما جدول اطلاعات جزئی محصول در پشت بسته بندی قرار دارد و بر روی آن فقط نام یا نهایتا ویژگی منحصر به فرد آن محصول درج شده است.


رابطه ی بین اطلاعات و جذابیت بسته بندی
با توجه به اهمیت و لزوم وجود هر دوی این موارد، این نکته را باید در نظر داشت که وجود اطلاعات بیش از اندازه بر روی بسته بندی کالا از جذابیت آن کم خواهد کرد و در این مواقع مصرف کننده در لحظه، دیگر به صورت احساسی تصمیم به انتخاب آن محصول نمیگیرد و مجبور به تحلیل و مقایسه ی آن محصول با محصولات مشابه دیگر می‌شود.

 

بسته بندی خاص

 

 این اتفاق مصادف است با از دست دادن مشتری و اغلب برد با رقیبی است که بسته بندی ساده و جذاب با اطلاعات مفید و کوتاه را برای محصول تجاری خود طراحی و انتخاب نموده است.


برند سازی و ماندگاری 
یکی دیگر از مهم ترین نقش های بسته بندی در بازاریابی ، طراحی و انتخاب لوگوی خاص و منحصر به فرد است. این موضوع محصول شما را از دیگر محصولات مشابه در بازار تفکیک می‌کند. اصولا انتخاب یک رنگ سازمانی با یک لوگوی خاص و قابل فهم بر روی بسته بندی که در کوتاه مدت تغییر نکند موجب ماندگاری برند شما در ذهن مصرف کننده می‌شود. در حال حاضر برندهایی در سر تا سر دنیا وجود دارد که صرفا با ثابت قرار دادن یک لوگو یا یک بسته بندی ویژه مصرف کنندگان خود را سال های سال وفادار نگه داشته اند!


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله