صنعت چاپ و کاغذ های آن

تورنگ / 14 آبان 1397

انسان های نخستین برای این که بتوانند پیام و منظورشان را به شخص دیگری برسانند، از تصویر کردن استفاده می‌کردند. آن ها روی سنگ ها و صخره ها نقاشی های متفاوتی ترسیم می‌کردند و این گونه پیام خود را به دیگران منتقل می‌کردند. سخت بودن حکاکی روی سنگ این فکر را در ذهن بشر ایجاد کرد که برای رساندن پیامش از ابزار دیگری استفاده کند و این گونه کاغذ اختراع شد و اکنون ما بیش از 3000 نوع کاغذ مختلف داریم که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در صنعت چاپ کاغذ نقش مهمی را ایفا می‌کند. به همین بهانه می‌خواهیم در مورد کاغذهایی که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرند و کمتر اسم آن ها راشنیده اید، صحبت کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کاغذ غیر قابل نسخه برداری

کاغذ غیر قابل نسخه برداری همان طور که از نامش پیداست، تمام نوری که از دستگاه های کپی برداری ساطع می‌شود را جذب می‌کند و باعث می‌شود هیچ نوری منعکس نشود. این کاغذ معمولا به رنگ قرمز است.

کاغذ انجیلی و کتب نفیس

یک کاغذ بسیار نازک که اصطلاحا به آن کاغذ انجیلی یا Bible Paper گفته می‌شود. این کاغذ برای چاپ کتاب های قطور و نفیس استفاده می‌شود. دلیل نام این کاغذ این است که در گذشته برای چاپ انجیل از آن استفاده می‌شده است. نام دیگر این کاغذ هندی است.

 

کاغذ انجیلی

مقوای کارتی و کارت ویزیت

مقوای کارتی یکی از مقواهای معروفی ست که برای چاپ کارت ویزیت از آن استفاده می‌شود. این مقوا برای جداسازی کاغذ های دیگر و یا زونکن ها استفاده می‌شود.

کاغذ پلاستیکی و چاپ افست

ترکیبات پلاستیکی در ساخت این کاغذ باعث شده است تا برای چاپ افست بسیار کاغذ مناسبی باشد. این کاغذ بسیار مقوام است و به راحتی پاره نمی‌شود به همین دلیل در صنعت بسته بندی برای لیبل روی محصولات از آن استفاده می‌شود. گرماژ آن بین 250 تا 300 گرم است.

کاغذ پلاستیکی

کاغذ پشت برچسب دار

کاغذ پشت برچسب دار به دو صورت مات و براق در صنعت وجود دارد و بسیار برای چاپ افست مناسب است. یکسری اختصارهایی را روی جعبه بسته بندی می‌بینید که در واقع از کاغذ پشت برچسب دار استفاده کرده است.

  • اختصار MG
    که مخفف Machine Glazed
    است و به معنی کاغذ یک رو براق است.
  • اختصار MC
     که مخفف Machine Coated
    است و به معنی کاغذ اندود شده است.
  • اختصار MF
     که مخفف Machine Finish
    است و به معنی کاغذ پرداخت شده است.
  • اختصار ES
     که مخفف Engine Sized
    است و به معنی کاغذ آهار خورده است.
  • اختصار SC
     که مخفف Super Calendered
    است و به معنی کاغذ بسیار صاف است.

کاغذ خود کپی ( Carbonless Paper)

روی این کاغذ یک روکش شیمیایی قرار می گیرد که شبیه به کاربن عمل می‌کند و از نوشته های روی آن یک کپی می دهد. این کاغذ به نام NCR معروف است و بین 40 تا 240 گرم هستند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله