کاغذ های مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی

تورنگ / 3 شهریور 1397

کاغذ بسته بندی

توجه به بسته بندی محصول و حفاظت از محصول تولید شده حتی در زمان های قدیم هم وجود داشته است و تولید کنندگان برای این که محصول را سالم به دست مصرف کننده برسانند، آن را بسته بندی می‌کردند. اما بسته بندی در آن زمان با مفهوم امروزی کمی متفاوت بود. در زمان گذشته چیزی که بیشتر از همه برای بسته بندی محصولات مورد استفاده بود، کاغذ و انواع آن بود و طرح ها و شکل هایی که امروزه با پیشرفته ترین دستگاه های چاپ تولید می‌شود، وجود نداشت. امروزه در صنعت چاپ و بسته بندی هنوز از کاغذ و مشتقات آن استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد هر کدام از آن ها صحبت کنیم پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

خرید اینترنتی انواع کاغذ بسته بندی

 

کاغذ بسته بندی

معمول ترین کاغذ هایی که در صنعت چاپ و بسته بندی استفاده می‌شود، موارد زیر هستند:

  • کاغذ روزنامه
  • کاغذ کرافت
  • کاغذ گلاسه
  • مقوای گلاسه
  • کاغذ تحریر
  • مقوای ایندر برد
  • مقوای بازیافتی

بسته بندی

 

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه

یکی از ارزان ترین نوع کاغذ هاست و بیشتر برای کارهای هنری استفاده می‌شود. این کاغذ از تفاله چوب یا فیبر های بازیافت شده به دست می آید و برای زمانی مناسب است که شما بخواهید هدیه ای را به صورت هنری بسته بندی کنید. یا بخواهید ساک های خرید برای خرید های سبک را با آن تولید کنید.

روزنامه

کاغذ کرافت

یکی از مقاوم ترین نوع کاغذها، کاغذ های کرافت است که برای تولید پاکت، ساک های خرید کاغذی، بسته بندی محصولات، جعبه و کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سه برند معتبر در دنیا که این کاغذ را تولید می‌کنند، Lee and me و Asia paper و Deahan هستند که کیفیت کاغذ کرافت های تولید شده توسط این شرکت ها مثال زدنی است.

خرید اینترنتی انواع کاغذ کرافت

 

کاغذ کرافت

کاغذ و مقوای گلاسه

کاغذهای مقاومی که سطح صافی دارند و در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مورد استفاده هستند چون این کاغذها جوهر چاپ را به صورت یکنواخت روی سطح خودشان جذب می‌کنند. برای یکنواخت سازی سطح کاغذ گلاسه از نشاسته در ترکیبات آن استفاده می‌کنند و خاصیت ضد آب بودن را به کاغذ اعطا می‌کنند. کاغذ گلاسه گرماژهای متفاوتی دارد و هر چه که گرماژ آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی کاغذ بهتر خواهد بود.

کاغذ گلاسه

کاغذ تحریر

این کاغذ در دو نوع با روکش (coated) و بدون روکش (uncoated) تولید می‌شود و بیشتر از نوع بدون روکش آن برای چاپ استفاده می‌شود. روی هر دو طرف این کاغذ می‌توان چاپ انجام داد و از مزایای کاغذ تحریر این است که جوهر چاپ به سمت دیگر کاغذ نفوذ نمی‌کند.

مقوای ایندر برد

مقوای ایندربرد مقوای سفید است که کاربرد زیادی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد. از این مقوا برای بسته بندی بهداشتی مواد غذایی، دارویی و پزشکی استفاده می‌شود. این مقوا جزء دسته مقواهای روان قرار می‌گیرد که بر اساس نفوذ هوا و خروج مواد از آن اندازه گیری می‌شود. چاپ روی مقوای ایندربرد به راحتی انجام می‌شود و جوهر چاپ بدون هیچ مشکلی روی آن قرار می‌گیرد. مقاوم بودن این مقوا یکی از دلایل پر استفاده بودن آن است و باعث می‌شود در حین حمل و نقل مشکلی برای محصول پیش نیاید.

این مقوا که یک مقوای بازیافتی به حساب می‌آید، از بازیافت دوباره بدست می‌آید و کاربرد آن به جز موارد گفته شده در بسته بندی مواد شوینده و بهداشتی است. بسته بندی محصولاتی مانند دستمال کاغذ، پودر شوینده، جعبه خمیر دندان، جعبه های مخصوص بسته بندی شیرینی و... کاربرد دارد.

کاغذ بسته بندی

شما در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که کدام نوع کاغذ برای بسته بندی محصولات شما مناسب است و کدام نوع بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ و بسته بندی دارد.

خرید اینترنتی انواع کاغذ بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله