همه چیز درباره خرید آنلاین (1)

تورنگ / 27 مرداد 1397

خرید آنلاین نوعی تجارت الکترونیک است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد درست زمانی که در خانه استراحت می‌کنند یا در محل کار خود به سر می‌برند بدون تحمل کردن ترافیک روزانه به‌طور مستقیم تنها از طریق یک اینترنت و مرورگر روی کامپیوتر شخصی یا گوشی موبایل خود از فروشنده، کالا یا خدمات موردنیاز خود را خریداری کنند.

مصرف‌کنندگان، محصولات موردعلاقه خود را از طریق بازدید از وب‌سایت فروشندگان اینترنتی به‌طور مستقیم و یا با جستجو در میان فروشندگان متعددی که هر یک کالای خود را در فضای مجازی ارائه کرده‌اند با استفاده از یک موتور جستجو، پیدا می‌کنند.

در اینجا یک فروشگاه آنلاین باید تمام سعی خود را کند که اولاً محصولش دیده‌شده و به چشم بیننده بیاید دوما مشخصات کامل محصول اعم از مشخصات ظاهری و فنی و حتی قیمت کالا را تشریح کند تا مشتری پس از مقایسه متقاعد شده و اقدام به خرید کند.

تاریخچه خرید آنلاین

رشد اینترنت به‌عنوان یک کانال خرید مطمئن تقریباً از سال 1994 آغاز شده است، زمانی که صاحب‌نظران دریافتند که داشتن محصولاتی مناسب برای تجارت الکترونیک شاخص کلیدی موفقیت اینترنت است. فروش بسیاری از این محصولات با موفقیت انجام‌شده‌اند، زیرا محصولات عمومی بودند که خریداران برای خرید آن نیاز به لمس آن‌ها از نزدیک نداشتند اما مهم‌تر از همه در روزهای اولیه، کم بودن تعداد خریداران در اینترنت بود. افرادی که جهت خرید اینترنتی اقدام می‌کردن اغلب دارای مشخصات خاصی بودند، مثلاً اکثر آن‌ها ثروتمند، مرد، 30+ سال بودند. وقتی صاحب‌نظران این عرصه روی انگیزه خرید آنلاین افراد متمرکز شدند دریافتند که در دسترس بودن طیف مختلفی از محصولات، سهولت در خرید و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مهم‌ترین عوامل انگیزه برای خرید آنلاین بود که باعث می‌شد خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح دهند.

خرید آنلاین

اولین وب سرور جهانی و مرورگر که توسط تیم برنرز لی در سال 1990 ایجاد شده، در سال 1991 برای موارد تجاری استفاده شد. پس از آن، نوآوری‌های تکنولوژیکی دیگری که در سال 1994 به وجود آمد مثل بانکداری آنلاین، افتتاح فروشگاه آنلاین پیتزا توسط Pizza Hut و... و بلافاصله پس از آن، Amazon.com سایت خرید آنلاین خود را در سال 1995 راه اندازی کرد و eBay نیز در سال 1995 معرفی شد. سایت‌های Alibaba Taobao و Tmall به ترتیب در سال‌های 2003 و 2008 راه‌اندازی شدند. فروشندگان آنلاین به‌طور گسترده‌ای فروش اینترنتی خود را آغاز نمودند.

امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌های فروش آنلاین عبارت‌اند از Alibaba، Amazon.com و eBay

یکی از نکات بسیار مهم که خریدار هنگام خرید اینترنتی باید به آن توجه کند روش پرداخت وجه می‌باشد. معمولاً انجام تراکنش در خرید آنلاین از طریق یک درگاه پرداخت شناخته‌شده و معتبر صورت می‌گیرد و خریدار حتماً باید دقت داشته باشد هنگام وارد نمودن اطلاعات حساب بانکی خود کاملاً امنیت را رعایت کند.

خرید اینترنتی

همان‌طور که گفتیم مشتریان آنلاین برای تکمیل تراکنش خرید باید به اینترنت و روش پرداخت معتبر دسترسی داشته باشند. به همین خاطر داشتن سطوح بالاتری از تحصیلات و یا دانش حداقلی راجع به کار با کامپیوتر و لوازم الکترونیک که ارتباط مستقیم با تکنولوژی دارند و آشنایی اولیه با روند خرید آنلاین لازم است و موجب بازخورد بیشتری هنگام خرید می‌شود چون همیشه اولویت با راحتی مشتری و سهولت در انجام خرید است.

خریدوفروش در فضای وب تفاوت بزرگی دارد این است که در خرید آنلاین مشتری تحت تأثیر رفتار فروشنده یا بازارگرمی او در رابطه با کالای موردنظر خود قرار نمی‌گیرد. درواقع در خرید و فروش اینترنتی مشتری در تعامل مستقیم با موتور جستجو و بررسی‌ها و توصیه‌های آنلاین سایر مخاطبان می‌باشد.

در نتیجه، ریسک و اعتماد نیز دو عامل مهم تأثیرگذار بر رفتار افراد در محیط‌های دیجیتال هستند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله