علت سوزش و درد با بریده شدن توسط کاغذ

تورنگ / 27 مرداد 1397

شاید تاکنون برای همه ما پیش آمده است که دستمان یا نوک انگشت مان با کاغذ بریده شده است و این بریدگی بسیار دردناک بوده است و بارها به این موضوع فکر کرده ایم علت این همه درد و سوزش با بریده شدن توسط لبه ی کاغذ چیست و چرا باید این همه درد را متحمل شویم؟

شاید باورش برای ما سخت باشد که یک تکه کاغذ سبک و ظریف، چنان سوزش زیادی در بدن ما ایجاد کند اما بریده شدن دست با کاغذ یکی از آزار دهنده ترین نوع درد هاست.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، گیرنده های حسی درد که در نوک انگشتان وجود دارند، به مغز پیام می‌رسانند و آن را از جراحتی که به وجود آمده است، آگاه می‌کنند و مغز آن را به عنوان یک شیء تیز و برنده تلقی می‌کند اما برای توضیح بیشتر باید گفت که بریدگی با کاغذ با این که به عمق پوست نفوذ نمی‌کند و در همان سطوح ابتدایی قرار می‌گیرد، اما درد آن زیاد است و دلیل آن هم این است که ما در نوک انگشتان مان بیشتر از هر جای دیگری در بدن گیرنده عصبی داریم. در هر اینچ مربع از انگشتان شما گیرنده های عصبی زیادی قرار دارند که nociceptors نامیده می‌شوند. مثلا اگر تا کنون به یک شیء داغ دست زده باشید یا نوک انگشتان تان با اتوی داغ تماس داشته باشد، متوجه شدت درد و سوزش آن نسبت به سایر نقاط بدن تان شده اید.

بریدن با کاغذ

اما چرا درد بریده شدن با کاغذ خیلی بیشتر از بریده شدن با چاقو یا سایر اشیای برنده است؟ کاغذ بر خلاف چاقو یک لایه نازک و انعطاف پذیر است. تا به حال تلاش کرده اید که یک تکه گوشت را با یک چاقوی کند ببرید؟ بریدن گوشت با چاقوی کند آسیب بیشتری به بافت گوشت می‌رساند. زمانی که انگشت شما با کاغذ بریده می‌شود، مقدار زیادی آسیب های ریز به بافت پوست شما وارد می‌شود که شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید و این موضوع باعث افزایش دردی می‌شود که شما متحمل می‌شوید و چون گیرنده های حسی در انگشت شما زیاد است، سیگنال های دردی که به مغز ارسال می‌شود بیشتر است.

اما پس از بریده شدن با کاغذ باید چکار کرد؟

محل بریده شده را کاملا تمیز کنید و با یک باند آن را ببندید. بستن محل بریده شده و نگهداشتن آن باعث کاهش سیگنال های فرستاده شده توسط گیرنده های حسی می‌شود و در نهایت به کاهش درد کمک می‌کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
حسن،

موضوع جالبی بود


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله