روز خبرنگار

تورنگ / 15 مرداد 1397

شاید کمتر کسی باشد که نام محمود صارمی خبرنگار جمهوری اسلامی را نشنیده باشد. خبرنگاری که در 17 مرداد سال 1377 به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف توسط گروهک های طالبان به شهادت رسیدند. تا اینجای داستان را همه می‌دانیم اما چرا این روز به عنوان روز خبرنگار انتخاب شد؟

پس از این که شهید صارمی به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در افغانستان انتخاب شد، به مزار شریف رفت و مردم مظلوم افغانستان را مثل یک خانواده دوست داشت و در تمام مدتی که آنجا بود از درد و رنج های مردم افغانستان گزارش می‌کرد و در روز های سخت جنگ، مردم افغانستان را همراهی می‌کرد و تا جایی که از دستش بر می آمد به آن‌ها کمک می‌کرد. پس از شهادت محمود صارمی، شورای فرهنگ عمومی به پاسداشت او و تمام خبرنگاران و روزنامه نگارانی که برای یک گزارش واقعی جان شان را به خطر می اندازند، این روز را به عنوان روز خبرنگار نام گذاری کرد.

خبرنگار، یک اطلاع رسان

در این دوره که هر روز تکنولوژی اثرات بیشتری در زندگی ما می‌گذارد، خبرنگار عنصر مهمی در جامعه به کار می‌رود و با قبول خطرهای زیادی که در شغل شان وجود دارد، اخباری که به دست آورده اند را به گوش مردم برسانند. آن‌ها در حقیقت نقش یک رابط یا واسطه را میان مردم و مسئولان یک کشور بازی می‌کنند. از طرفی می‌توانند پای صحبت های مردم بنشینند و از دغدغه ها و مشکلات آن‌ها آگاه شوند و آن را به گوش مسئولان برسانند. می‌توانند درباره مشکلات مردم و رضایت یا نارضایتی شان با آن‌ها صحبت کنند و راه حل را جویا شوند.

روز خبرنگار

یک خبرنگار واقعی

چشم و گوش مردم در زمان حادثه، رخداد ها و رویداد ها، خبرنگار است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی ای که دارد و ویژگی هایی که در طول زمان کسب کرده است، به کشف حقیقت ها بپردازد و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به گوش مردم برساند. یک خبرنگار واقعی نباید از بازخورد حوادث و حقایق بترسد و باید پس از کشف حقایق، آن را به اطلاع مردم برساند. در واقع کاری که شهید صارمی انجام داد، بازخورد حقایق و نوع زندگی مردم افغانستان بود و از این که آن را به گوش جهانیان می‌رساند، ترسی نداشت.

داشتن عشق و علاقه به کار از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار است و کسی که وارد این کار می‌شود، باید حوصله زیادی داشته باشد و موشکافانه به قضایا نگاه کند. از بروز احساساتش در متن خودداری کند و قدرت واژه گزینی بالایی داشته باشد تا بتواند چیزی که دیده است را به بهترین شکل برای مخاطب بازگو کند. طوری که مخاطب احساس کند در صحنه حضور داشته است.

خبرنگار

خبرنگاری اگر از راه درستش دنبال شود، یکی از سخت ترین و پر هیجان ترین شغل دنیاست. شما باید دائما به روز باشید و دیگران را به سرعت در جریان اتفاقاتی که در نقاط مختلف کشور و یا حتی دنیا رخ می‌دهد، قرار دهید. این روز به تمام افرادی که با قلم راستین سعی در آگاه کردن مردم و بازنشر اخبار درست و نه شایعه دارند، خجسته باد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله