قرمزِ جذّاب

تورنگ / 31 تیر 1397

بسیار شنیده‌ایم که رنگ قرمز نماد عشق و خون و دوست داشتن است. شما از این رنگ می‌توانید برای اتاق‌ها یا رنگ مبل و ... استفاده کنید. قرمز دکوراسیون یا چهره شخص را شادتر می‌کند. رنگ قرمز نشان میل شدید نسبت به چیزی یا کاری و نمادی از حسرت، تمایل و اشتیاق است. قرمز رنگ عشق و خون است. قرمز رنگ جنگ و جرئت و جسارت است. قرمز رنگ نفسانیات و اعلام خطر است و سمبل عشق و تحرک. در بسیاری از کشورها ازجمله ستانهندو رنگ لباس عروسی قرمز است. بسیاری از کشورها هم رنگ قرمز را رنگ شادی می‌‌دانند؛ اما چرا؟

باید گفت که رنگ‌های اصلی و ترکیبی می‌توانند روحیه شما را تحریک کنند و به شما آرامش بخشند و خاطرات شاد را در ذهن شما ایجاد کنند یا برعکس. رنگ‌ها درواقع ناقل محیط و کلیدی برای ایجاد حالت‌های مختلف در خانه شما محسوب می‌شوند. فقط باید به خاطر داشته باشید که همیشه در انتخاب رنگ دقت کرده و رنگ متناسب با محیط و روحیه خویش را انتخاب کنید تا همواره احساس آرامش داشته باشید. در روانشناسی رنگ قرمز آمده است که رنگ قرمز یک رنگ قوی است و ضربان قلب را تشدید می‌کند، فشارخون را بالا می‌برد و باعث می‌شود حرکت تنفسی بالا برود. در دکوراسیون منزل رنگ قرمز را می‌توانند در برخی از فضاها استفاده کنید نه در همه دیوارها و فضاها.

تاثیر رنگ قرمز

رنگ قرمز حس بویایی و اشتها را تقویت می‌کند و برای استفاده در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری توصیه می‌شود. می‌توانید حتی در مبلمان این دو فضا از این رنگ استفاده کنید.

رنگ قرمز (سرزنده، مهیج، محرک)

غده هیپوفیز وقتی رنگ قرمز را می‌بیند فعال می‌شود یک پیغام شیمیایی به مغز می‌دهد و آدرنالین آزاد می‌کند. این هورمون سیستم شیمیایی بدن شما را تغییر داده و باعث تنفس بیشتر و سریع‌تر می‌شود و فشارخون و ضربان نبض را افزایش می‌دهد این واکنش‌ها، روانی هستند و ما کنترلی بر آن‌ها نداریم در نتیجه قرمز همواره روی مغز انسان برای ایجاد هیجان و انرژی مضاعف بسیار مؤثراست.

تون‌های گرم به‌عنوان رنگ‌های بسیار مهیج شناخته شده‌اند و بخصوص قرمز بیشترین آستانه هیجان را در انسان ایجاد می‌کند، اشتهای آدم را تحریک و وسوسه می‌کند. در امور چاپی یا در فروشگاه‌ها، قرمز به‌صورت مجازی غیرقابل‌انکار است چون طبیعی، جذب‌کننده توجه و فعال است. آمار نشان داده ماشین‌های قرمز جریمه بیشتری می‌شوند و این در حالی است که رنگ واقعاً قرمز باشد نه به رنگ زرد گرم مثل گوجه‌فرنگی یا به رنگ قرمز بورگاندی (شرابی) تمایل داشته باشد.

وقتی تونالیته قرمز رو به سایه‌های قرمز بورگاندی می‌رود کماکان هیجان موروثی خود را نسبت به مادر اولیه خود حفظ می‌کند ولی بیشتر متأثر از رنگ دیگری شده است (که منظور آبی می‌باشد) خریداران به تونالیته های شرابی به‌عنوان رنگی پرمایه، خالص و گران نگاه می‌کنند و سایه، رنگ را معتبر، کامل، شاداب و زیباتر از یک رنگ قرمز روشن می‌کند. بنابراین، بورگاندی گزینه مناسبی برای محصولات گران‌قیمت مثل ماشین است.

جالب است بدانید؛ تعداد رنگ‌هایی که چشم انسان می‌تواند تشخیص دهد بسیار زیاد است و حتی شاید نتوان برای همه طیف‌های آن نامی تعیین کرد. در میان این همه رنگ حتماً باید رنگی باشد که به همه بیاید. دانشمندان پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که چنین رنگی وجود دارد و آن “رنگ قرمز خالص” است یعنی قرمزی که هیچ مخلوطی از زرد یا آبی در خود ندارد. هلن ونبل کارشناس موسسه Color که یک موسسه مشاوره رنگ است نتیجه این مطالعه را اعلام کرده و بیان می‌کند که تأثیر رنگی که در نزدیکی چهره شما قرارگرفته است بسیار عمیق و غافلگیرکننده است. یک رنگ می‌تواند شما را زشت‌تر یا زیباتر، پیرتر یا جوان‌تر و سالم یا بیمار نشان دهد و یا فرم چهره شما را مجدداً تعریف کند یعنی آن را باریک یا گرد یا مستطیلی کند. پس اگر نمی‌دانید کدام رنگ اثر مثبتی روی شما خواهد داشت سراغ قرمز خالص بروید.

 

رنگ قرمز

لحظه هاتان در سبزترین حالت خویش، جذاب‌ترین قرمز دنیا باشد...!

منابع:

مقاله، سایت

آسان طب asanteb.com

آواتک avatech.ir

مجله قرمز redmag.ir


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله