کاربردهای چاپ افست

تورنگ / 28 تیر 1397

چاپ افست از تأثیرگذاری بر تحصیلات از طریق کتاب‌ها، نشریات و دیگر محتواهای خواندنی گرفته تا صنعت بسته‌بندی محصولات مصرفی، به تمام جنبه‌های زندگی ما هجوم می‌آورد و دائماً ما را در تماس با خود نگه می‌دارد. تعدد کاربردهای چاپ افست را به‌سختی می‌توان در یک مقاله برشمرد، ولی همین کفایت می‌کند که بگوییم بدون چاپ افست زندگی چقدر کمتر جذاب و لذت‌بخش می‌بود. چاپ افست تولید روزنامه‌ها، کتاب‌ها، بسته‌بندی محصولات و تبلیغات را با قیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت بالا امکان‌پذیر ساخت. مخصوصاً اینکه چاپ افست تبلیغات و بسته‌بندی را به سلاحی برای عامه‌ی مردم و کتاب و روزنامه را به سلاحی برای مردم خاص تبدیل کرده است. تهیه لیست کاملی از کاربردهای چاپ افست آسان نیست، ولی مهم‌ترین کاربردهای افست را می‌توان در محصولات زیر مشاهده نمود. درواقع، بخش اعظم محصولات زیر نتیجه‌ی چاپ افست هستند.

چاپ افست
 

روزنامه‌ها که از دو قرن پیش تاکنون بخشی از زندگی افراد دنیا بوده است، احتمالاً باید به‌عنوان آشکارترین مثال تولیدی چاپ افست محسوب کرد. هر صبح با سلامی از چاپ افست در شکل روزنامه‌ روبرو هستیم. قیمت پایین و سرعت‌بالای در تولید حجم چنان وسیعی از روزنامه‌ها به‌صورت روزانه تنها از طریق چاپ افست امکان‌پذیر شده است. اگر به نقش روزنامه‌ها در آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و روشنگری بشر توجه کنید، متوجه می‌شوید که شکل‌گیری تمدن پیشرفته کنونی تا حدی مدیون روزنامه‌های ارزشمند بوده و البته امکان تولید گسترده، سریع و ارزان آن هم با کمک افست میسر شده است.

کتاب‌ها یکی دیگر از کاربردهای چاپ افست هستند که بدون آن قطعاً زندگی به شکل کنونی خود نمی‌بود. افست با کاهش هزینه‌ی چاپ و تولید گسترده‌ی خود توانسته است کتاب‌ها را آسان‌تر از همیشه در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. اسناد و مدارک مالی و قانونی نیز به‌نوبه‌ی خود از افست کمک گرفته‌اند تا فرایندهای قانونی سهولت بیشتری بگیرد. چاپ افست حجم بالایی از اسناد و مدارک حقوقی و مالی را تأمین می‌کند.  اطلاعات مالی برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و هرگونه فعالیت‌ سازمان‌یافته‌ای جنبه‌ای حیاتی دارد. اطلاعات مالی مختلف مانند گزارشات سالیانه و بسیاری دیگر که کمپانی‌ها و سازمان‌ها منتشر می‌کنند، اکثر قریب‌ به اتفاق آن‌ها توسط افست تهیه می‌شود.
تبلیغات و بسته‌بندی که بیشترین حجم محصولات چاپی را به خود اختصاص می‌دهند و بیشترین تأثیر را در درآمدزایی کسب‌و‌کارها دارد، باید بیشتر از همه نیز از افست متشکر باشند. تقریباً تمام محصولات تبلیغاتی پستی متکی به افست است. محصولات تبلیغاتی دیگر مانند تراکت‌ها، بروشورها، لیفلت‌ها، استیکرها، متریال‌های روابط عمومی و ده‌ها محصول دیگر عمدتاً توسط چاپ افست تولید می‌شوند. صنعت بسته‌بندی که از مشتریان اصلی افست است و این روش چاپی نقش حیاتی برای این صنعت ایفا می‌کند.
سطوح چاپی بسیار متنوعی از کاغذ و مقوا گرفته تا پلاستیک و حتی شکلات را هم از طریق افست می‌توان چاپ نمود. غیر از پنج محصول اخیرالذکر که عمده‌ترین مشتریان افست هستند، محصولات پرطرفدار دیگری هم وجود دارند که مانند بازی‌های روی تخته‌ (مانند شطرنج و مارپله)، پاکت لوح‌های فشرده (CD, DVD & Blueray)، نقشه‌ها، بازی‌های کارتی و غیره عمدتاً با افست چاپ می‌شوند.

مزایای چاپ افست
 

مزایای چاپ افست
بالاترین کیفیت چاپی و ماندگاری آن: روش‌های چاپی متفاوت هرکدام کیفیت‌های مختلفی تولید می‌کنند؛ اما علی‌رغم پیشرفت‌های فناوری‌های چاپی و چاپ دیجیتال، هنوز هم چاپ افست بالاترین سطح از کیفیت چاپ را تولید می‌کند، به‌طوری‌که با افست می‌توان همیشه از تصاویر دقیق، واضح و مشخص سفارش چاپی خود مطمئن بود. علاوه بر این، کیفیت بالای چاپ افست ماندگاری بسیار خوبی هم دارد و برخلاف روش‌های دیگر، کیفیت چاپ زود زایل نمی‌شود.

سرعت و حجم چاپ فوق‌العاده بالا:

چاپ افست برای تولیدات تجاری یا پرتیراژ سریع‌ترین روش است، به‌طوری‌که ماشین رول افست می‌تواند بیشتر از 1 کیلومتر کاغذ رول در دقیقه چاپ کند.

هزینه‌ی پایین چاپ:
چاپ افست ارزان‌ترین روش چاپ باکیفیت فوق‌العاده در تیراژهای تجاری است. ماندگاری و سرعت بالا تولید کلیشه چاپی: غیر از چاپ دیجیتال، باقی روش‌ها همه نیاز به کلیشه‌ی چاپی دارند اما در میان آن‌ها تولید کلیشه‌ی افست سریع‌ و ساده‌تر است. نکته مهم‌تر این است که به خاطر عدم تماس مستقیم کلیشه‌ی افست با سطح چاپی، خود کلیشه دوام و ماندگاری بیشتری هم دارد که هم بر حفظ کیفیت چاپ تأثیر دارد و هم در چاپ‌های بعدی نسخه‌های مشابه، سودمند واقع می‌شود.

سرمایه‌گذاری سودآور:
چاپ افست اغلب به‌عنوان پرهزینه‌ترین روش تولید محصولات چاپی باکیفیت فوق‌العاده در تیراژ صنعتی شناخته می‌شود. درست که قیمت خرید و نصب تجهیزات افست خیلی بالاست، ولی هزینه‌ی چاپ محصولات آن برعکس خیلی پایین است. این یعنی شما می‌توانید سفارشات چاپی را با بهترین کیفیت، سریع‌ترین زمان و بالاترین حجم تولید کنید و با هزینه‌ی پایین تولید، سود بسیاری از آن ببرید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله