پنج ترکیب رنگ ممنوع در طراحی گرافیک

تورنگ / 26 تیر 1397

رنگ یکی از مبادی طراحی گرافیک است و دانش آن تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت طراحی دارد. طراحان گرافیک حرفه‌ای می‌دانند که بعضی از ترکیب‌های رنگی بهتر با یکدیگر جور درمی‌آیند و بعضی ترکیب‌ها هم تا حد امکان باید از آن‌ها اجتناب شود. البته در میان ترکیب‌های رنگی ناساز نیز استثنائاتی وجود دارد که در نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها باید نهایت توجه و حساسیت خود را بکار ببندید؛ اما این ترکیب‌های رنگی ممنوعه چه هستند و دلیل ممنوعیت آن‌ها چیست؟

طراحی گرافیک

زرد روی سبز

از این رنگ‌ها در طراحی تبلیغاتی برای جلب‌توجه مخاطبان استفاده‌ی بسیاری می‌شود. رنگ‌های زنده و روشن مانند زرد و سبز نسبت به دیگر رنگ‌ها در چشم مخاطب توجه بیشتری جلب می‌کنند، اما این رنگ‌های نئونی مضر فوق‌العاده ناخوانا هستند. طیف رنگ‌های زرد و سبز نزدیکی بسیاری با هم دارند و وقتی کنار هم قرار بگیرند یا روی هم گذاشته شوند، نوشتار را ناخوانا و غیرقابل ‌تشخیص می‌سازند و تا حدی حس آزاردهنده‌ای را به مخاطب القا می‌کنند.

سبز روی قرمز

سبز روی قرمز طرح رنگ موردعلاقه‌ی طرح‌های گرافیکی تعطیلات و اعیاد، معلم‌ها و بسته‌بندی بعضی سبزیجات و غلات است. قرمز روی سبز برای اعیاد طرح خیلی خوبی است، ولی در موارد دیگر بهتر است ترکیب این دو رنگ را کنار بگذارید. زمینه قرمز با متن سبز یا زمینه‌ی سبز با متن قرمز به سختی دیده می‌شود. این ناسازگاری میان سبز و قرمز موجب می‌شود که مخاطب واکنش منفی نسبت به آن پیدا کند. اگر به‌دقت و از نزدیک به این دو رنگ نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در کنار یکدیگر تقریباً علیه هم رفتار می‌کنند و چشم مخاطب خود را خسته می‌کنند.

ارغوانی روی سبز

وقتی متن ارغوانی روی زمینه‌ای سبز قرار بگیرد، تقریباً همان تأثیرات منفی ترکیب قرمز روی سبز را روی چشم مخاطب می‌گذارد. بااینکه نوع ترکیب رنگ ارغوانی و سبز به‌اندازه کافی برای توجه مخاطب را جلب خود می‌کند، ولی اصلاً خوانا و واضح نیست. درواقع، این ترکیب رنگ حتی در دیگر طرح‌های گرافیکی غیرمتنی هم توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید توجه مخاطب را به خود معطوف کنید، باید آن را به‌ شیوه‌ای انجام دهید که چشم را آزار ندهد و مشاهده‌ و خواندن آن راحت باشد. در این صورت می‌توانید نسبت به گفته‌های تبلیغاتی و دیگر اهداف خود حس اعتمادی در مخاطب ایجاد کنید.

ترکیب رنگ

قرمز روی مشکی

ترکیب رنگ بعدی، قرمز روی مشکی است که از ترکیب‌های موردعلاقه‌ی فیلم‌ها و ادبیات نوشتاری و تصویری ژانر ترسناک و خون‌آشام‌ها است و به نحوی تداعی‌گر حس گوتیک است. متن قرمز روی زمینه‌ی مشکی تقریباً کاملاً ناخواناست. اصولاً مشکی خیلی برجسته‌تر از هر رنگ دیگری است و اصلاً هیچ رنگی در زمینه‌ی مشکی خوانایی ندارند و همیشه باید از پس‌زمینه‌های مشکی برای متن‌ هر رنگی اجتناب کرد. حتی گاهی پس‌زمینه‌ی مشکی با متن سفید نیز به‌سختی خوانایی دارد.


آبی روی قرمز

آبی روی قرمز آخرین ترکیب ممنوع ماست. بااینکه ترکیب آبی و قرمز اغلب یادآور رنگ‌های وطن‌پرستانه است، ولی مناسب طراحی‌های گرافیکی دارای متن نیست. هر دو رنگ فوق‌العاده زنده و پویا هستند و نتیجتاً، خوانایی را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید از این ترکیب استفاده کنید، حتماً از رنگ سفید به‌عنوان رنگ اصلی استفاده کنید و آن را با قرمز و آبی تأکید ببخشید. در این صورت چشم مخاطب هنگام خواندن متن و دیگر علائم احساس راحتی خواهد داشت و راحت‌تر می‌تواند متن آن را پی بگیرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله