بسته بندی محصول؟ چرا؟ (1)

تورنگ / 24 تیر 1397

به اطراف خودتان نگاهی بیندازید، محصولاتی که به دست تان می‌رسد را ببینید، غالب چیزهایی که اطرافتان وجود دارد، به صورت بسته بندی شده هستند. حالا واقعا فکر می‌کنید که اگر این بسته بندی ها وجود نداشته باشد، تغییری در زندگی تان ایجاد می‌شود؟ آیا بسته بندی محصول فایده ای هم دارد؟ آیا ضرری دارد؟

برای گرفتن جواب سوالات بالا در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم بسته بندی محصول می‌تواند مفید باشد یا خیر!

تاثیر بسته بندی در محیط زندگی

بسته بندی محصولات و مواد غذایی، باعث می‌شود درصد کمتری مواد فاسد شده داشته باشیم و کمتر خراب شوند یا آسیب ببینند. به عنوان مثال فرض کنید شما از یک مغازه کامپیوتری یک لپتاپ تهیه کرده اید، اگر لپتاپ شما در جعبه ای بسته بندی شده باشد و اطراف آن از یونولیت و کاغذهای محافظ استفاده شده باشد، آسیبی به آن نمی‌رسد. اما اگر بدون بسته بندی به شما تحویل داده شود، ممکن است هر لحظه آسیب ببیند و خراب شود.

بسته بندی

اما سوالی که پیش می آید این است که بسته بندی هزینه دارد؟ برای جواب به این سوال به سراغ صحبت های کارشناسان محیط زیست می‌رویم که گفته اند: بهترین زباله، زباله ای ست که تولید نشود. زمانی که شما محصولات را بسته بندی می‌کنید، کمتر با ضایعات و زباله ها روبرو می‌شوید. برای مثال اگر شما مواد غذایی خود را به صورت بسته بندی استفاده کنید، چون پاک شده هستند، دیگر ضایعات یا زباله ای ندارند پس هزینه های محیط زیستی از بین می‌رود. اما هزینه تولیدات چه؟ به کمک پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته، هزینه تولیدات بسته بندی محصولات تا میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. پس در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بسته بندی مواد غذایی هزینه کمتری نسبت به نوع باز آن محصول دارد.

بسته بندی مواد غذایی

گذشته از این ها طبق تحقیقاتی که رد کشور های توسعه یافته صورت گرفته است، تنها هفت درصد از هزینه کالایی که مشتری می پردازد، صرف بسته بندی محصول می‌شود.

مقابله با بیماری ها با بسته بندی مواد غذایی

معمولا بین 30 تا 50 درصد مواد غذایی، در فاصله تولید تا مصرف از بین می‌رود و همه این ها به دلیل نبود بسته بندی مواد غذایی صورت می‌گیرد. وجود نداشتن بسته بندی هم به ضرر تولید کننده ست و هم ضرر فروشنده و هم به ضرر محیطی که در آن زندگی می‌کنیم. زباله های ناشی از این فرآیند، با بسته بندی مواد غذایی تا مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و همین موضوع باعث می‌شود تا بیماری های شایع کمتر گریبان گیر ما شود. بسته بندی مواد غذایی به کاهش فاسد شدن و کپک زدن محصولات کمک می‌کند و بیماری های ناشی از آن ها را به حداقل می‌رساند.

مواد غذایی

شاید بسته بندی مواد غذایی چیزی باشد که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده باشد. اما امروزه مسئله ای حائز اهمیت است و فواید آن بر کسی پوشیده نیست.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله