چلنیوم و روش ساخت آن

تورنگ / 17 تیر 1398

چلنیوم یکی از زیباترین و درعین‌حال جدیدترین تابلوهای تبلیغات محیطی می‌باشد که طرفداران بسیاری نیز در بازار به خود اختصاص داده است با نصب این تابلو خواهید دید که نمای محل کارتان چند برابر زیباتر می‌شود.

روش ساخت حروف چلنیوم

روش ساخت حروف چلنیوم زمانی که حروف یک تابلو در برنامه کرل دراو coreldrow و یا اتو کد autocad ازلحاظ فونت، سایز و یا ضخامت طراحی شد، طرح موردنظر بر روی جنس پلکسی گلس plexi glass که دارای رنگ‌های مختلف می‌باشد لیزر می‌شود پس‌ازاینکه طرح موردنظر توسط دستگاه لیزر شد نوبت به چسباندن لبه چلنیوم به پلگسی می‌رسد.

در تابلوسازی‌هایی که از دستگاه چلنیوم ساز استفاده می‌کنند مراحل خم کردن، قوس و شیار روی لبه چلنیوم توسط دستگاه به‌صورت کامپیوتری طبق فایل طراحی‌شده انجام می‌پذیرد که خالی از اشکال هم نیست، چون این دستگاه توسط اروپایی‌ها برای فونت لاتین طراحی و ساخته‌شده نه برای فونت فارسی، به همین دلیل در بعضی از موارد اشکالاتی وجود دارد، حتی می‌توان گفت که بعضی از این دستگاه‌ها در طی مراحل ساخت بر روی لبه چلنیوم خط و خش نیز ایجاد می‌کنند.

در تابلوسازی‌هایی که مجهز به این دستگاه‌ها نمی‌باشند مراحلی خم کردن قوس و شیارها توسط استاد کار ماهر انجام می‌گیرد.

 

ساخت چلنیوم

پس از آماده شدن لبه حروف و لبه چلنیوم آن را بروی میز آهنی با آهنرباهای مخصوص ثابت و جذب یکدیگر می‌کنند و با چسب 123 و اسپری لبه چلنیوم را به پلکسی می‌چسبانند.

پس از ساخت حروف چلنیوم نوبت به زیرسازی این حروف می‌رسد که برای این کار از ورق‌های پی‌وی‌سی pvc با ضخامت 8 و 10 میلی‌متر استفاده می‌شود که ابعاد این ورق 120- 240 سانتی‌متر می‌باشد.

این ورق‌ها در مقابل آب، آفتاب، گرما و سرما مقاوم بوده و تغییر حالت نخواهد داد و به همین منظور جهت زیرسازی حروف چلنیوم بسیار کاربرد دارد.

حروف چلنیوم ساخته‌شده بر روی ورق پی‌وی‌سی قرار گرفته و دور آن را خط‌کشی می‌نمایند و توسط اره‌برقی برش خورده به‌نحوی‌که در داخل چلنیوم زیر نوار گردگیر به‌راحتی قرار بگیرد. چلنیوم نوعی آلیاژ می‌باشد که در مقابل عوامل جوی محیطی بسیار مقاوم می‌باشد و به‌راحتی در مقابل آفتاب و یا بارندگی باران رنگ خود را از دست نمی‌دهد. رویه حروف چلنیوم از جنس پلگسی گلس ساخت کشور تایوان می‌باشد که در انواع رنگ‌های مختلف موجود و با انتخاب مشتریان در حروف چلنیوم استفاده می‌شود. برای اینکه نصب این تابلوهای تمیز و شیک باشد از یک زیره به‌عنوان‌مثال از ورق‌های PVC استفاده می‌شود که لامپ‌هایی که برای روشنایی تابلو استفاده می‌شود نیز بر روی این ورق‌ها نصب می‌گردد.

حروف چلنیوم

رنگ و اندازه لبه چلنیوم با توجه به مارکهای متعددی که وجود دارد، متفاوت است ولی اصلی‌ترین و معروف‌ترین لبه چلنیوم با مارک تجاری آلوراپید شناخته شده که در 14 رنگ و در اندازه‌های 9 سانت، 11 سانت و 14 سانت موجود می‌باشد. بیشترین رنگ‌های استفاده شده در کشورمان رنگ‌های استیل (نقره‌ای)، مشکی و طلایی و بیشترین اندازه لبه چلنیوم استفاده شده 9 سانت و درصد خیلی کم 11 سانت می‌باشد.

نصب تابلوی چلنیوم

فلز چلنیوم فلزی است دارای پایه آلومینیوم به رنگ نقره‌ای یا استیل که برای دورگیری (پوشش دیواره‌ها) نوشته‌ها و حروف برجسته در تابلو چلنیوم استفاده می‌شود و انعکاس‌دهنده نور است. فلز چلنیوم به کار رفته در تابلو چلنیوم دارای زیبایی و جذابیت ظاهری بسیار زیادی است که به علت عدم زنگ زدی و تغییر شکل در مدت‌زمان طولانی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. تابلو چلنیوم در سر درب بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها دیده می‌شود و بدون شک آشنایی ظاهری و دیداری زیادی با آن دارید.

 

تابلو چلنیوم

ساخت تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم یک گزینه مناسب و ویژه برای ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی است که نمای برتر و شکیلی به آن‌ها می‌دهد. در نصب تابلو چلنیوم می‌توان با توجه به سلیقه مشتریان از لیزر در پلکسی گلاس در فاصله‌ای مشخص استفاده نمود و کار مشبک‌کاری روی آن پیاده‌سازی نمود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله