روز قلم!

تورنگ / 13 تیر 1397

هر ساله 14 تیر ماه در کشور ما برای قدردانی از تمام کسانی که با قلم های گیرای شان به ما کمک می‌کنند تا در جهت درست تری گام برداریم، جشن گرفته می‌شود. این روز به پیشنهاد انجمن قلم ایران و با تصویب شورای فرهنگ عمومی، به تقویم ما اضافه شد. اما در این مطلب می خواهیم بیشتر به پیشینه تاریخی این روز بپردازیم. تمامی افرادی که برای ارتقای فرهنگ این مرز و بوم تلاش می‌کنند، شایسته تقدیر هستند و چه روزی بهتر از روز قلم برای قدردانی از آن‌ها.

روز قلم

پیشینه تاریخی روز قلم

در آغاز قرن بیستم هم بیش از هر زمان دیگری، برای ذخیره سازی اطلاعات، از نوشتن استفاده می‌شده است. در طول تاریخ نه تنها شکل ظاهری قلم تغییر پیدا کرده است، بلکه صنعت نوشتن هم تغییر پیدا کرده است ولی در هیچ برهه ای از ارزش قلم و صاحبان آن کاسته نشده است.

در کشور ما هم جشن گرفتن در این روز پیشینه تاریخی داشته و در زمان های خیلی قدیم پادشاهان برای قدر دانی از صاحب قلمان، در این روز از آن ها تقدیر می‌کردند. گفته شده است که یکی از پادشاهان به نام "هوشنگ" این سنت را به وجود آورده است و از نویسندگان و کاتبان در این روز قدردانی کرده است. ابوریحان بیرونی هم در کتاب آثار الباقیه خود این گونه گفته است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می نامیدند. از طرفی سیاره تیر که عطارد شناخته می‌شود، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین دلیل این روز را روز نویسندگان می نامیدند و برای تشکر از زحمات شان، این روز را جشن می گرفتند. در کشور ما هر ساله همایشی برگزار می‌شود که جایزه "قلم زرین" نام دارد و امسال باید شانزدهمین دوره از آن در روز قلم برگزار شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله