روز جهانی بدون پلاستیک

تورنگ / 12 تیر 1397

تا به حال فکر کرده اید که یک کیسه پلاستیکی کوچک تا چه اندازه می تواند برای محیط زیست ما مضر باشد؟

به عکس زیر دقت کنید. این عکس یک لاک پشت را نشان می‌دهد که قسمت داخلی بدنش را تعداد زیادی مواد پلاستیکی پر کرده است. و این به این معناست که وجود مواد پلاستیکی در طبیعت، زندگی تمام موجودات را دچار مشکل می‌کند.

کیسه پلاستیکی

کیسه های پلاستیکی بین 100 تا 500 سال در محیط باقی مانند. به همین مناسبت سوم جولای هر سال به عنوان روز جهانی بدون پلاستیک شناخته می‌شود و از شعار“ امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر” حمایت می‌کند.

مشکلات کیسه های پلاستیکی

این کیسه ها همراه با باد جابجا می‌شوند و به کانال های آبی یا آبراهه ها وارد شوند و باعث گرفتگی شوند و به دلیل این که آب در این مکان ها ساکن است، حشرات به راحتی تولید مثل می‌کنند.

گاهی هم با ورود این کیسه ها به زنجیره غذایی حیوانات، باعث خفگی آن ها شوند. مواد اولیه ای که در کیسه های پلاستیکی استفاده شده است، پایه نفتی دارد و پس از وارد شدن به آب یا خاک باعث آلوده شدن آن می‌شود. زمانی که کیسه های پلاستیکی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، مواد سمی داخل آن ها آزاد شده و وارد چرخه غذایی موجودات می‌شود. تعداد زیادی از پرندگان به دلیل گیر افتادن داخل کیسه های پلاستیکی، دیگر نمی توانند پرواز کنند.

روز جهانی بدون پلاستیک

 

چه کاری از ما بر می آید؟

شما هم می توانید گامی در جهت حفظ محیط زیست تان بردارید و با رعایت نکات زیر، به داشتن محیطی فارغ از کیسه های پلاستیکی کمک کنید. به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی، از کیسه های پارچه ای استفاده کنیم. همراه خود یک کیسه پارچه ای داشته باشیم که در زمان خرید از آن استفاده کنیم و از مشتری کیسه دریافت نکنیم. در هنگام سفر لوازم اولیه خود را همراه داشته باشیم و از لوازم پلاستیکی که در هواپیما ها و قطار ها داده می‌شود، استفاده نکنیم. زباله های پلاستیکی خود را در طبیعت، ساحل و محل هایی که تعداد زیادی از حیوانات زندگی می‌کنند، رها نکنیم.

پلاستیک

نکته پایانی

استفاده از کیسه های پلاستیکی در بسیاری از شهرها و کشورها به دلیل استفاده بیش از حد ممنوع شده است و یا هزینه گزافی برای آن ها در نظر گرفته شده است که مردم به سمت استفاده از کیسه های پارچه ای ترغیب شوند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله