چاپ بک لایت چیست؟

تورنگ / 7 تیر 1397

بک لایت نوعی تابلو تبلیغاتی است که اثر چاپی در قالبی از چوب، آلومینیوم، پلکسی گلاس، کامپوزیت و... ارائه می‌شود. در چاپ بک لایت می‌توان از روشنایی جهت نمایش اثر چاپی استفاده کرد. استفاده از تابلو لایت باکس‌های تبلیغاتی روشی مناسب جهت معرفی برند و نام تجاری محصولات می‌باشد.

منبع نور بک لایت می‌تواند یک لامپ کم‌مصرف یا لامپ‌های ال ای دی و... باشد. تابش نور به چاپ بک لایت منجر به زیبایی تابلو شده و اثر بیشتری در مخاطب می‌گزارد. چاپ بک لایت در پرینترهای دیجیتال نظیر لیزری و جوهری صورت می‌گیرد.

نوع چاپ بک لایت ازلحاظ جنس متریال چاپی، کیفیت و ضخامت می‌تواند متفاوت باشد. با چاپ تصاویر رنگی با کیفیت و استفاده مناسب از نور تابلو تبلیغاتی مناسبی به دست می‌آید که در طول روز هم زیبایی خاصی را به وجود می‌آورد. بک لایت بایستی مقاوم بوده و در مقابل آب و رطوبت استحکام لازم را داشته باشند. روش چاپ بک لایت می‌تواند انواع مختلفی باشد ولی چاپ جوهرافشان و لیزری و چاپ اسکرین از مرسوم‌ترین روش‌های چاپ بک لایت محسوب می‌شود.

 

چاپ بک لایت

 

چاپ بک لایت و انواع آن

  • بک لایت دیواری
  • بک لایت ایستاده و آویز
  • گردان
  • کریستالی
  • بک لایت ال ای دی
  • لایت باکس آویز دوطرفه

بک لایت و کاربرد آن

بک لایت را می‌توان در مراکز خرید استفاده کرد به‌عنوان‌مثال در رستوران‌ها بسیار تأثیر گزار بوده و اثر زیادی بر مشتری می‌گزارد. پزشکان و مهندسان نیز در دفاتر کار خود می‌تواند از بک لایت بهره ببرند. معرفی محصولات با بک لایت به‌خوبی صورت می‌گیرد. بک لایت ها به‌عنوان تابلوهای تبلیغاتی سازه مناسب برای تبلیغات بخصوص در غرفه‌های نمایشگاهی است. لایت باکس‌ها جهت دکوراسیون داخلی و زیباسازی محیط نیز کاربرد دارند.

تابلوهای بک لایت در ایستگاه اتوبوس و نقشه‌های راهنمای شهری گرفته تا مراکز خرید، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها و... کاربرد فراوان دارند. هزینه پایین چاپ بک لایت از علل محبوبیت این سازه تبلیغاتی شده است.

نحوه چاپ بک لایت و تفاوت آن

همان‌طور که گفته شد بک لایت در مکان‌های مختلف کاربری داشته، بنابراین نیاز به چاپ بک لایت مختص به همین مکان‌ها می‌باشد و نوع و روش چاپ بک لایت متفاوت است. مثلاً بک لایت موجود در فرودگاه‌ها بایستی بین دو لایه ورق پلکسی گلاس چاپ شوند و یا در بک لایت روی سقف تاکسی‌ها تصویر باید نازک و شفاف باش دو روی ورقه پلکسی گلاس چسبانده شود.

از انواع چاپ بک لایت بر اساس جنس می‌توان چاپ کاغذی را در نظر گرفت. نوع کاغذی نیازمند لمینت بوده و ورق پلکسی گلاس نیز لازم است. البته چاپ بک لایت کاغذی از دوام بالایی برخوردار نیست. نوع جنس دیگری که در چاپ بک لایت استفاده می‌شود فیلم وینیلی است که وینیل پلیمری بوده و انعطاف بالای داشته و مقاومت خوبی نیز در برابر شرایط محیطی دارد. این ماده چسب‌دار بوده و به‌راحتی می‌توان از آن برای ساخت استفاده کرد. جدا شدن ساده متریال از محاسن این نوع می‌باشد. نوع دیگری از چاپ بک لایت، فیلم‌های پلی‌استری است که در بین دو لایه پلکسی گلاس قرار گرفته و حفاظت چاپ افزایش می‌یابد. استفاده لمینت نیز بر روی چاپ مرسوم است. البته دوام پلی‌استری نسبت به وینیلی کمتر است.

 

بک لایت چیست

 

همه موارد فوق را می‌توان برای انتخاب نوع جنس جهت چاپ در نظر گرفت ولی فاکتور مهمی که بر انتخاب جنس مؤثر است هزینه نیز می‌باشد، به‌طوری‌که شاید کاغذ کیفیت پایینی دارد ولی ازلحاظ هزینه ارزان‌ترین جنس چاپ را برخوردار است. فناوری چاپ بک لایت به دوام چاپ و تعداد تصاویر بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر هدف چاپ تصاویر با دوام زیاد است چاپ اسکرین مناسب‌ترین چاپ است زیرا نوع جوهر چاپی در این نوع چاپ دارای کیفیت بالایی است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله