سلفون چیست و چه تفاوتی با نایلون و نایلکس دارد؟

مهسا یعقوبی / 5 تیر 1397

جهت سفارش چاپ و بسته بندی مواد غذایی با سلفون و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید اما جهت آشنایی با سلفون، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

سلفون چیست؟

سلفون از گذشته تا امروز برای بسته‌ بندی مواد غذایی، دارویی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگاه ویژه‌ای را برای خود حفظ کرده است. درواقع سلفون‌ ها به دلیل اینکه از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارند، غالبا برای بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید آنلاین سلفون

کاربرد سلفون

 

لازم است بدانید سلفون‌ها در سه گروه سلفون شفاف، سلفون متالایز و سلفون صدفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها با توجه به کاربردشان با یکدیگر فرق دارند به‌عنوان‌مثال برای بسته‌ بندی مواد غذایی هم‌چون چیپس و پفک که با برخورد با آفتاب فاسد می‌شوند، از سلفون متالایز استفاده می‌کنند آلومینیوم موجود در سلفون متالایز باعث می‌شود در اثر مواجهه با نور آفتاب، مواد داخل بسته فاسد نشوند. اما در بسته‌ بندی‌هایی هم‌چون ماکارونی که حتی اگر در معرض نور خورشید هم قرار بگیرند، مشکلی پیش نخواهد آمد و فاسد نمی‌شوند، از سلفون شفاف استفاده می‌کنند. استفاده از سلفون شفاف باعث می‌شود محصول به خوبی دید داشته باشد و مشتری بتواند خود محصول را هم ببیند، از طرفی، یکی از ویژگی‌های بارز سلفون شفاف، هزینه‌ی مناسب آن می‌باشد که برای عموم مردم به صرفه است. جالب است بدانید کاربرد سلفون صدفی هم برای آن دسته از مواد غذایی می‌باشد که برای سالم ماندن نیازمند سرما هستند و باید در سردخانه‌ها نگهداری شوند. در این‌گونه مواد غذایی لازم است که از سلفون صدفی استفاده شود.

 

 

 

 سلفون چیست

انواع سلفون

شفافیت بسیارمناسب بسته‌بندی‌های سلفون

 سلفون از مواد اولیه

PP

ساخته‌شده است. در فرآیند تولید این محصول پس‌ازآنکه مواد در کسودر و ماردون به شکل خمیری و مذاب در می‌آیند، پس از بیرون آمدن از قالب، به‌وسیله آب افت حرارتی بالایی پیدا می‌کنند. این تغییر دمای بسیار سریع و آن‌که به‌وسیله آب انجام می‌شود باعث می‌شود که کیسه‌های سلفونی تولیدی دارای شفافیت و درخشندگی بالایی باشند. ازاین‌رو بسیاری از شرکت‌های تولیدی به‌منظور بسته‌بندی محصولات خود از سلفون استفاده می‌کنند چراکه باعث درخشش اجناس می‌شود.

 

منظور از دوخت پذیری بالای سلفون چیست؟

در برخی از صنایع بسته‌بندی نیاز است پس‌از آن‌که محصول موردنظر بسته شد، هوای موجود در آن به‌صورت کامل تخلیه گردد. در این نوع بسته‌بندی، به دلیل اینکه در کیسه خلأ ایجاد می‌شود معمولاً کیسه‌های از قسمت دوخت دچار آسیب می‌شود. سلفون به دلیل دوخت پذیری مقاوم خود قادر است در برابر فشار ناشی از مکش هوا به‌خوبی مقاومت کند. ازطرفی می‌توانید با دارا بودن دستگاه‌های دوخت به‌روز قادر است متناسب با نیاز مشتری، محصول را در انواع تک دوخت، دو دوخت و دوخت پهن عرضه نمایید.

مقاومت سلفون در برابر حرارت‌های بالا

در برخی از صنایع بسته‌بندی، حرارت محیط  به حدی است که نیاز به استفاده از جنس مقاوم در برابر حرارت‌های بالا می‌باشد. یکی از ویژگی‌های اصلی سلفون مقاومت حرارتی بالای این کیسه‌ها می‌باشد. ازاین‌رو صنایعی که در محیط‌های گرمایی بسیار بالا نیاز به بسته‌بندی دارند سلفون می‌تواند انتخاب اول این تولیدکنندگان باشد.

قیمت بسیار مناسب بسته‌ بندی سلفون

امروزه قیمت تمام‌شده هر محصول نقش به‌سزایی در عرضه کالا به دست مشتریان دارد. اگر نتوانیم کالای موردنظر خود را درست ارزیابی کنیم، هزینه‌های سربار باعث گران شدن و عدم رقابت با سایر تولیدکنندگان می‌گردد. سلفون نسبت به محصولات بسته‌بندی دیگر قیمت بسیار مناسبی را داراست. به‌طوری‌که بسیاری از تولیدکنندگان با تغییر بسته‌بندی خود به سلفون توانسته‌اند قیمت نهایی کالای خود را به‌صورت محسوسی کاهش و حجم مشتریان خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟

بر خلاف دیگر سازه و روش‌های بسته بندی که برخی قدمتی بیش از یک قرن دارند، مدت زمان چندانی از پیدایش و ساخت سلفون نمی‌گذرد. سلفون نخستین بار در سال 1924 و در ایالات متحده‌ی آمریکا پدید آمد و از همان زمان تحول، دگردیسی و موج های گسترده ای را نه تنها در صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی و کالا ها، که در صنعت و کسب و کار تبلیغات و بازاریابی پدید آورد.

سلفون جزو مشتق های سلولز به شمار می‌رود. در دهه ی 60 میلادی و با گسترش دانش و صنعت چاپ و بسته بندی، ابزار های دیگری چون پلی‌اتیلن پدید آمدند ولی سلفون هم چنان جزو یکی از روش‌های ماندگار و موثر چه در بسته بندی کالا و مواد غذایی و چه در تبلیغات و بازاریابی، باقی ماند که البته بی دلیل هم نبود.

 

 سلفون چیست

سلفون چیست و چگونه ساخته شده است؟

سلفون یکی از پرکاربردترین پلیمر ها است که تاکنون صنعت بسته بندی و چاپ به خود دیده است. از ویژگی های مهم و برجسته‌ی سلفون می‌توانیم به مقاومت بالای آن در برابر خراش و خرد شدن اشاره کنیم.

ویژگی های ساختاری سلفون چه هستند؟

شفافیت سلفون، سلفون شفاف است. به دلیل ترکیب در مشتق های پلیمری و شیوه ی ساخت و پرداخت سلفون، این ماده از شفافیت بیشتری نسبت به دیگر سازه های پلیمری هم چون پلاستیک، نایلون و نایلکس برخوردار است و همین سبب شده تا کاربرد چشم گیر و گفتنی در صنعت بسته بندی مواد غذایی باز، به ویژه خشکبار و شیرینی و آجیل داشته باشد.

 

 

سلفون چیست

 

 

خرید نایلون و نایلکس فروشگاهی

سلفون در برابر اسید و باز مقاوم است: به دلیل ویژگی های ساختاری و ترکیب های شیمیایی که در ساخت و پردازش سلفون به کار می‌رود، سلفون نسبت به دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در برابر اسید و باز مقاومت بیشتری دارد. تاب آورندگی بالا در برابر حرارت: سلفون نسبت به نایلون و نایلکس، در برابر حرارت تاب آورندگی بیشتری دارد و همین سبب می‌شود تا سلفون گزینه ی بهتر و کاربردی تری برای بسته بندی مواد غذایی باشد.

کاربرد های سلفون چه هستند؟

سلفون در صنعت بسته بندی کاربرد و استفاده های گوناگونی دارد. با این حال عمده ی کاربرد های سلفون در صنعت های غذایی برجسته هستند و بیشتر این صنعت از ویژگی های سلفون برخوردار شده است. در ادامه به شرح دیگر ویژگی و کارکرد های سلفون در صنعت های مختلف می پردازیم:

بسته بندی مواد غذایی با سلفون: ویژگی هایی که درباره ی سلفون بر شمردیم، همه سبب شدند تا سلفون بهترین گزینه و انتخاب برای نگه داری مواد غذایی پس از استفاده و باز کردن بسته بندی باشد. همه ی ما دست کم یک بار غذا، خوراکی، سالاد، میوه و دیگر ماده های غذایی را با روکش و کاور سلفون دیده ایم.

سلفون چیست

بسته بندی دستگاه های بیمارستانی و استفاده از سلفون در صنعت پزشکی: صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز از فایده و ویژگی های سلفون بی بهره نمانده اند. ویژگی چسبندگی، انعطاف و باز شوندگی سلفون سبب شده اند تا سلفون بهترین گزینه برای پوشش کامل و سراسری دستگاه و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی باشد.

صنعت البسه و پوشاک: صنعت پوشاک و مد و لباس از دیگر صنعت های پر کاربرد و پر مصرفی است که از ویژگی های سلفون بی بهره نمانده است. سلفون به دلیل ویژگی هایی چون شفافیت، مقاومت در برابر گرما و سهولت لمس بدون آسیب رساندن به لباس، به گزینه و انتخاب نخست برای بسته بندی و پوشاندن لباس های نمونه در لباس فروشی ها تبدیل شده است.

سلفون، نایلون و نایلکس چه تفاوتی دارند؟

سلفون پوشش و به اصطلاح کاوری شفاف و براق است که از ماده ای به نام سلولز فرآوری و تولید می‌شود. سلفون به طور عمده بر پایه ی پروپیلن تولید و ساخته می‌شود. با توجه به این که سلفون از سلولز پدید می آید, پس لازم است تا ابتدی نگاهی به سلولز و چگونگی ایجاد آن داشته باشیم.

 سلفون نایلون

 

 

 

فیلم های سلولزی نخستین بار  در انگلیس و توسط شیمیدان ها, در اواخر دهه ی ١٨٩٠ میلادی, ایجاد و به جهان عرضه شدند. پس از این, در سال ١٩١٢، سلفون توسط شیمی دان سوییسی به نام جاکوبز ساخته شد.

گرچه جاکوبز سوییسی در ابتدا هدفی جز پیش گیری از جذب رطوبت را دنبال نمی‌کرد, ولی اندکی بعد با گسترش سلفون و البته رشد تکنولوژی و فناوری, رفته رفته فرآیند ساخت و تولید سلفون, روکش های سلفون و کاور و بسته بندی های سلفون نیز گسترش پیدا کرد و کارکرد های مهمی چون جلوگیری از نفوذ رطوبت, جلوگیری از ورود هوا, وزن کم سلفون, نازک بودن سلفون و مقاومت سلفون در برابر پارگی و فشار, به سلفون اضافه شدند و سبب شدند تا سلفون در صنعت های دیگری چون بسته بندی, مواد غذایی, دکوراسیون منزل و دیگر صنعت های مشابه نیز کارکرد خاص خود را بیابد.

جالب است بدانید که در نقطه هایی از جهان, سلفون نه تنها به پلاستیک سلفون که به هر پلاستیک شفاف و نازکی اطلاق می‌شود. آمریکا و البته کشور ایران نیز از جمله کشور هایی هستند که سلفون در نگاه عموم و جامعه, به عنوان پلاستیک نازک و شفاف شناخته می‌شود.

 جنس نایلون

سلفون چه کاربردهایی دارد؟

یکی از پرسش های مهمی که همواره برای عموم مصرف کننده ها مطرح است, این مهم است که< سلفون چه کاربردی دارد و چرا با وجود نایلون و نایلکس، به سلفون نیاز است؟

بسته بندی و پوشاندن کالاهای مختلف، همواره جزو دغدغه و موضوع های مهمی بوده است که انسان ها در طول تاریخ با آن سروکار داشته اند. با این حال، گاهی پیش می آید و لازم است که در عین بسته بندی و پوشاندن کالا، کاور و پوشش مورد نظر، چندان خود را نشان ندهد و زیبایی و جلوه های ظاهری کالا، از بین نرود. سلفون از جمله ابزار و گونه های بسته بندی است که دغدغه های یاد شده را پوشش می‌دهد.

کاربرد سلفون در صنایع دستی و زمینه های هنری و گرافیکی یکی از دغدغه های همیشگی هنرمند ها و فعال های عرصه ی صنایع دستی, نگه داری از آثار ساخته شده و حفظ زیبایی آن ها در گذر زمان است. سلفون به دلیل ماهیت پلاستیکی, جنس و ویژگی های مربوط به پوشاندن کالا, گزینه ی خوبی برای نگه داری از آثار هنری به شمار می‌رود. گذشته از این, خاصیت و ویژگی شفاف بودن سلفون سبب می‌شود تا هم از کالا محافظت شود و هم جنبه های زیبا و ظرافت های آن از دید مخاطب و مشتری پنهان نماند.

جنس سلفون

نایلون و نایلکس چه هستند و چه تفاوتی با سلفون دارند؟

نایلون, از پلی اتیلن سبک تولید و ایجاد می‌شود و همین موضوع است که کارکرد های خاص و متفاوتی نسبت به سلفون برای آن ایجاد می‌کند. همان گونه که می‌دانید, نایلون بیشتر برای تبلیغات, حمل و نقل کالا و البته بسته بندی به کار می‌رود.

نایلون شبرنگ چیست و چه تفاوتی با نایلون دارد؟

نایلون شبرنگ همان نایلونی است که به طور معمول از آن برای بسته بندی و وکیوم کردن بسته های فرآوره های گوشتی که در فروشگاه و سوپر مارکت موجود است, به کار می‌رود. نایلون های شبرنگ نسبت به دما حساس هستند و همین موضوع سبب شده تا در دمای بالا تغییر حالت بدهند که البته این خاصیت و ویژگی, نقش مهمی در استفاده از این نایلون در صنعت مواد غذایی و بسته بندی فرآورده های گوشتی نیز داشته است.

سلفون چیست

نایلکس از دیگر هم خانواده های نایلون است که بر خلاف نایلون, از پلی اتیلن سنگین ساخته و پرداخته می‌شود و همین سبب شده تا خشک باشد و مانند نایلون نرمی نداشته باشد. در خصوص دیگر تفاوت های نایلون و نایلکس می توانید به مقاله ی مربوطه رو کنید.

نایلکس به دلیل ساختار و فرآیند ساختی که دارد، بیشتر در صنعت هایی که به پلاستیک های ضخیم و مقاوم تر نسبت به سلفون نیاز دارند، به کار می‌رود. کیسه های فریزر، سفره های یک بار مصرف، کیسه های زباله، دست کش دندان پزشکی، کیسه های شیرینی و ساندویچ و مورد هایی این چنینی، از کاربرد های مختلف نایلکس هستند.

سلفون چه تفاوتی با نایلون, نایلکس و دیگر سازه های پلاستیکی دارد؟

در این نگاشته سعی داریم تا به پردازش و هم سنجی کاربرد سلفون و گروهی دیگر به نام نایلون و نایلکس بپردازیم. سلفون و نایلون و نایلکس، هر سه جزو سازه های چاپی و  بسته بندی هستند که از مشتقات نفتی پدید می آیند. با این حال، تفاوت های اساسی میان این دو گروه هست که آن ها را از یک دیگر متمایز می‌کند.

بر خلاف نایلون و نایلکس, سلفون به میزان بالایی از خاصیت ارتجاعی و کشندگی بالا برخوردار است که البته همین عامل سبب شده تا کاربرد ویژه و شاید محدودی برای سلفون تعریف کنیم.

سلفون چیست

 

 

 

نازک بودن سلفون سبب می‌شود که بر خلاف نایلون و نایلکس, نتوان از آن برای حمل و نقل کالا و مواد غذایی استفاده کرد. به زبانی دیگر, سلفون به مراتب و بیش از نایلون و نایلکس کارکرد و کاربرد بسته بندی دارد و همین عامل سبب می‌شود تا نقش پر رنگی در تبلیغات, بازاریابی و مارکتینگ ایفا کند که البته همین عامل درگاه و بهانه ای می‌شود که پای پرافیست و طراح ها را به میان می‌کشد.

سلفون چست

ویژگی و خاصیت چسبندگی

خاصیت چسبندگی دومین و مهم ترین خاصیتی است به دنبال عامل نخست یعنی نازک بودن, در سلفون ایجاد شده و کارکرد های زیادی را برای سلفون فراهم آورده است. خاصیت چسبندگی سبب می‌شود تا سلفون به خوبی و با کم ترین تلاش و زحمت بر روی کالا و ماده ی غذایی قرار بگیرد و آن را پوشش دهد. از سویی دیگر, نازک بودن سلفون سبب کاهش استفاده از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی می‌گردد که در نهایت همین موضوع سبب کاهش آسیب و ضرر های سلفون می‌شود. پس بی راه نیست که می‌بینیم سلفون بیش از دیگر سازه های پلاستیکی در بسته بندی و پوشاندن مواد غذایی به ویژه مواد غذایی تازه و بدون کاور کاربرد و استفاده دارد.

سلفون چیست

 

سلفون سبک وزن است

نازک بودن سلفون و به کار گیری ماده های اولیه ی اندک, سبب شده اند تا سلفون نسبت به دیگر مواد و سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس, از وزن بهینه و کم تری برخوردار باشد و همین موضوع گرچه در مورد هایی محدود کننده است, اما فراموش نکنیم که وزن سبک سلفون تاثیر به سزایی در نگه داری مواد غذایی, به خصوص مواد غذایی موجود در یخچال, دارد.

سلفون براق است

به دلیل استفاده از مشتق های نفتی و مواد اولیه ی لهینه (که البته با هدف و کاربرد سلفون منظور شده است), سلفون از رنگ براق و شفافیت بیشتری نسبت به دیگو سازه های پلاستیکی مانند نایلون و نایلکس که برای بسته بندی به کار می‌روند, برخوردار است و همین ویژگی, سلفون را به بهترین گزینه برای پوشش دادن و بسته بندی میوه, سبزیجات, گوشت و مرغ تبدیل کرده است.

سهولت استفاده از سلفون

آخرین ویژگی و امتیاز سلفون نسبت به نایلون و نایلکس این است که استفاده و کارکرد مناسب و البته سفارشی دارد. بر خلاف نایلون و نایلکس که در وزن, اندازه و ابعاد مشخص و از پیش تعریف شده تولید می‌شوند, سلفون در رول های مختلف عرضه می‌گردد و همین موضوع به کاربر و مصرف کننده این امکان را می‌دهد تا سلفون را برش دهد و متناسب با بسته بندی, ظرف و کالای مورد نظر استفاده کند.

 

سلفون چیست

در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی میان سلفون و دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس انجام دهیم، باید بگوییم که بر خلاف نایلون و نایلکس که بیشتر برای بسته بندی به منظور حمل و نقل به کار می‌روند و بیشتر تا مرحله ی پیش از خرید کالا کاربرد دارند، سلفون بیشتر در مرحله ی پسا خرید و جهت نگه داری و استفاده از کالا کاربرد و فایده دارد.

مدتی است که تمام جهان به دنبال جایگزین کردن بسته بندی های پلاستیکی با موادی سازگارتر با محیط زیست است. در کشورهای زیادی کیسه های خرید پلاستیکی یک‌بارمصرف ممنوع شده‌اند یا با کیسه های دیگر جایگزین شده‌اند. با تمام اخبار و تبلیغاتی که در زمینه‌ی بد بودن کیسه ی پلاستیکی برای محیط زیست می‌شود ممکن است مردم به این باور برسند که همه‌ی محصولات ساخته‌شده از پلاستیک صرفاً برای محیط زیست ضرر دارند؛ اما آیا همه‌ی کیسه ها و محصولات پلاستیکی بد هستند؟ آیا بسته بندی های پلاستیکی وجود دارند که برای محیط زیست ضرر نداشته باشند؟
پلاستیک های قابل کمپوست شدن، پلاستیک های تجزیه‌پذیر و بیوپلاستیک ها در حال ساخت و وارد شدن به بازار جهانی هستند اما باید بدانید در حال حاضر چند مدل از محصولات پلاستیکی که در زندگی روزانه استفاده می‌کنیم تجزیه‌پذیر و بدون خطر برای محیط زیست هستند. سلفون یکی از نمونه‌های عالی از محصولات پلاستیکی قابل‌تجزیه است که مردم سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند بدون اینکه از مزیت‌هایش برای محیط زیست باخبر باشند. در ادامه درباره سلفون و اینکه چرا انتخاب خوبی برای بسته بندی است صحبت می‌کنیم.

سلفون گیاهی است

ممکن است عجیب به نظر بیاید اما سلفون از گیاهان ساخته می‌شود و حتی اسمش از سلولز که ساختار اولیه سلول‌های گیاهی است گرفته‌شده است. سلفون می‌تواند از گیاهانی که به‌راحتی تولید می‌شوند مثل کنف یا دیگر گیاهان زراعی ساخته شود. همه‌ی ما می‌دانیم که سلفون چیست چون همیشه در خانه برای بسته بندی و پیچیدن مواد غذایی از آن استفاده می‌کنیم.
سلفون در اوایل قرن بیستم توسط یک شیمیدان سوئیسی ساخته شد. سلفون در سال 1912 برای استفاده‌ی عموم وارد بازار شد و در اواخر سال 1920 به شهرت رسید زیرا سلفون ضد آب وارد بازار شده بود و برای استفاده‌های خانگی و پیچیدن غذا استفاده می‌شد. استفاده از سلفون تا دهه‌ی 60 ادامه داشت اما کم‌کم با ورود بسته بندی های پلاستیکی یک بار مصرف که امروزه سعی در استفاده‌ی کمتر از آن‌ها در سطح جهان است، مصرفش پایین آمد.
بیوپلاستیک هایی که امروزه ساخته می‌شوند که همانند سلفون پایه‌ی گیاهی دارند معمولاً از ذرت ساخته می‌شوند که یک محصول گیاهی است که به‌عنوان غذا استفاده می‌شود. از این لحاظ سلفون دارای مزیت است چون از گیاهانی مانند کنف ساخته می‌شود که می‌توانند در شرایط سخت رشد کنند و زمین‌های کشاورزی که برای تولید غذا به آن‌ها نیاز است را اشغال نمی‌کنند.

سلفون قابلیت کمپوست شدن دارد

سلفون تجزیه‌پذیر است و زمانی که نیاز است که در طبیعت تجزیه شود بستگی به این دارد که روکش شده هست یا نه. تحقیقات نشان داده‌اند که سلفونی که روکش شده نباشد وقتی در زمین خاک شود زمانی بین 10 روز تا 1 ماه نیاز دارد تا کاملاً تجزیه شود و اگر با نیترو سلولز روکش شود زمانی بین 2 تا 3 ماه نیاز دارد تا تجزیه شود.
در حضور آب شیرین سلفون معمولی تا 10 روز تجزیه می‌شود و سلفون روکش شده تا 1 ماه بعد کاملاً تجزیه می‌شود. این زمان برای کمپوست طبیعی پلاستیک بسیار سریع است و بسیاری از مردم نمی‌دانند هم‌چین چیزی امکان دارد به همین دلیل استفاده از سلفون یک انتخاب بسیار سازگار با محیط زیست برای مردم و کسب و کار هاست. نکته‌ی جالب دیگر این است که در مقایسه‌ی سلفون با بیوپلاستیک های ساخته‌شده از ذرت، سلفون بسیار سریع‌تر در طبیعت تجزیه می‌شود.

جایگزین کردن سلفون با پلاستیک معمولی

سلفون هایی که در بسته بندی غذایی استفاده می‌شوند (با سلفون های با خاصیت کشسانی که در مصارف خانگی استفاده می‌شوند فرق می‌کنند) بسیار ضخیم‌تر از بسته بندی پلاستیکی هستند. به خاطر ضخیم‌تر بودن سلفون، مقاوم‌تر است و به‌راحتی پاره نمی‌شود و راحت‌تر هم تمیز می‌شود. به خاطر ضد رطوبت بودن سلفون از آن در بسته بندی دسته‌گل هم استفاده می‌شود.

سلفون یک محصول بسیار پرکاربرد است که برای انواع کارها در کسب و کار های مختلف مثل گل‌فروشی، نانوایی، سوپر مارکت ها و غیره استفاده می‌شود. کیسه ها و بسته بندی های سلفونی هم کاربردی هستند و هم برای محیط زیست ضرری ندارند به همین علت کم‌کم دارند به محبوبیت قبلی‌شان برمی‌گردند.

هر چه قدر بیشتر در دنیای بسته بندی گشت و گذار کنید با محصولات متفاوتی آشنا می‌شوید که یکی از یکی بهتر به نظر می‌رسند اما وقتی نوبت به انتخاب می‌رسد نیاز به جواب‌های کامل و درستی به سؤال‌هایتان دارید. این مسئله در بسته بندی های غذایی بسیار مهم است زیرا انتخاب‌های متفاوتی وجود دارند که بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند. امروز راجع به کاغذ شیشه ای و سلفون و تفاوت‌هایشان صحبت می‌کنیم.

کاغذ شیشه ای چیست؟

اگر با کاغذ مومی آشنا باشید تا حدودی متوجه شده‌اید که کاغذ شیشه ای چطور ساخته می‌شود. کاغذ شیشه ای یا گلاسین یک کاغذ صاف و نرم است که در برابر هوا، آب و روغن مقاوم است. بعدازاینکه کاغذ پرس می‌شده و خشک می‌شود طی یک پروسه به نام سوپر کلندر، یک ست از غلتک ها روی کاغذ های فشار داده می‌شوند و آن‌ها را صاف می‌کنند و باعث می‌شوند الیاف فیبری کاغذ در یک‌جهت قرار گیرند.
کاغذی که از این پروسه حاصل می‌شود شکلی شفاف و تمیز دارد که هر چیزی که در آن قرار می‌گیرد یا پیچیده می‌شود را نشان می‌دهد. کاغذ شیشه ای سفید متداول‌ترین رنگ موجود در بازار است اما در رنگ های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان روی آن‌ها چاپ کرد. در مراحل ساخت کاغذ شیشه ای هیچ مواد شیمیایی وجود ندارد برای همین آن‌ها کاملاً قابل بازیافت و تجزیه هستند و هیچ خطری برای بسته بندی مواد غذایی ندارند. کاغذ های شیشه ای برای بسته بندی کیک، نان، شیرینی، شکلات، صابون و غیره استفاده می‌شوند.

کاغذ شیشه ای چیست؟

سلفون چیست؟

سلفون یک‌لایه‌ی شفاف است که هوا به راحتی در آن نفوذ نمی‌کند. همین‌طور در برابر روغن و باکتری مقاوم است. شما ممکن است با سلفون در بسته بندی بسیاری از موادی که خریداری می‌کنید مواجه شده باشید اما چون با نوع خانگی‌اش که خاصیت کشسانی دارند فرق می‌کردند متوجه نشده باشید که با سلفون سر و کار داشتید. بااینکه سلفون بسیار شبیه به پلاستیک معمولی است اما در حقیقت سلفون از سلولزی که از چوب، کتان، کنف و دیگر منابع گیاهی گرفته‌شده است ساخته می‌شود. بااینکه سلفون تجزیه پذیر است اما در مراحل ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود (به‌ عنوان مثال حمام‌های شیمیایی برای از بین بردن سولفور یا برای سفید و نرم کردن سلفون استفاده می‌شود).

سلفون چیست؟

 

کاغذ شیشه ای یا سلفون؟ کدام بهتر است؟

همانند بسیاری از انتخاب‌های دیگر در زمینه ی بسته بندی، برای انتخاب بین کاغذ شیشه ای و سلفون باید یک سری سؤالات را از خودتان بپرسید.
آیا دنبال بسته بندی مواد غذایی هستید یا غیر غذایی؟
آیا دنبال زیبایی هستید یا محافظت از محصول؟
سازگاری بسته بندی با محیط زیست چه قدر برایتان مهم است؟

بعد از جواب دادن به این سؤال‌ها می‌توانید بسته بندی مناسب را انتخاب کنید. بااینکه هم کاغذ شیشه ای و هم سلفون برای بسته بندی مواد غذایی مناسب هستند هر دو مزایا و معایب مربوط به خودشان را دارند که می‌توانید در مقاله‌های تخصصی‌تر سایت تورنگ بخوانید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
حسین،

متشکرم


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟
تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت بین نایلون و نایلکس در مواد تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها است. هر دو ماده از پلیمرهای مصنوعی ساخته شده‌اند اما با خصوصیات متفاوتی که آن‌ها را برای استفاده‌های گوناگون مناسب می‌کند.

مطالعه مقاله
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟

استفاده‌ی پلاستیک در لحظه بی خطر به نظر می‌رسد اما تاثیری که بر محیط زیست و سلامت انسان گذاشته غیرقابل باور است. برای امن بودن در برابر تاثیرات مواد شمیمایی پلاستیک...

مطالعه مقاله
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟

نایلون یک واژه ی کلی است که برای مواد مصنوعی که می توانند به شکل ها و...

مطالعه مقاله