من کاغذ کاهی استفاده می کنم!

آرزو سعادت / 23 خرداد 1397

این که کاغذ یکی از ارکان اصلی در فرآیند چاپ به شمار می رود، بر کسی پوشیده نیست و هر نوع کاغذی با توجه به ویژگی ها و کیفیتی که دارد، نقش بزرگی را در کیفیت چاپ ایفا می‌کند. اما چیزی که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم، بررسی کیفیت کاغذ کاهی و تاثیر آن در صنعت چاپ است. چه شما طرفدار کاغذ کاهی هستید و چه نیستید، در این مطلب ما را همراهی کنید تا با ویژگی ها و تاثیر استفاده از آن در چاپ آشنا شویم.

کاغذهای کاهی یا بازیافتی یا نخودی، همه اسم های کاغذ کرم رنگ یا قهوه ای روشنی هستند که یا ضخیم اند و یا بسیار نازک. معمولا ما از این نوع کاغذها به عنوان چرک نویس استفاده می‌کردیم. یا در ساندویچ فروشی ها دیده ایم که به دور ساندویچ پیچیده اند اما مزیت این کاغذ ها که معمولا خیلی کم از آن یاد شده است، مفید بودن آن برای محیط زیست است. این کاغذ ها یا بازیافتی هستند و یا اگر بازیافتی نباشند، از الیاف گیاهی مانند نیشکر و پنبه درست شده اند.

برای تولید این نوع کاغذ ها، تعداد اندکی درخت قطع می شود و این موضوع تاثیر محیط زیستی بالایی دارد.

اخیرا کمپین هایی برای استفاده از کاغذ کاهی به جای کاغذ های سفید به راه افتاد که دانش آموزان مدرسه ای را تشویق می‌کردند که برای کمک به محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان، از کاغذ کاهی استفاده کنند. این کاغذ ها شاید رنگ جذابی برای بچه ها نداشته باشند، اما کمترین آسیب را به چشم ها وارد می‌کنند. چرا که انعکاس نور از سطح این کاغذ ها بسیار پایین است.

ویژگی دیگری که این کاغذ را از سایر کاغذها ممتاز می‌کند، ارزان بودن آن است. این کاغذ به دلیل قرار گرفتن در چرخه ی بازیافت، هزینه های صنایع مختلف را کاهش می دهند.

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که آیا کاغذهای کاهی دستگاه چاپ را خراب می‌کند؟ طی تحقیقاتی که صورت گرفته است، این کاغذ ها به هیچ عنوان به ماشین آلات چاپ آسیبی نمی رسانند و فقط شاید نسبت به کاغذ های سفید، 10 درصد سرعت چاپ کمتری داشته باشند.

کاغذ کاهی در نقاط مختلف دنیا

در سال های 2000 تا 2006 میلادی برای کاهش هزینه های کاغذ در چاپ، استفاده از کاغذهای کاهی رواج بسایر زیادی پیدا کرد و کشورهای هند و چین در این زمینه پیش قدم شدند و پس از گذشت مدت زمانی کشورهای اروپایی هم به این حرکت پیوستند و روزنامه ها و کتاب های زیادی را با کاغذهای کاهی چاپ کردند.

کاغذ کاهی

کاغذ کاهی در ایران

از چند سال پیش وزارت آموزش و پرورش در یک حرکت چالش برانگیز، اقدام به چاپ کتاب های مدرسه دانش آموزان با کاغذ کاهی کرد. موضوعی که در آن زمان مطرح شد این بود که کاغذ های کاهی کیفیت کاغذهای سفید را ندارد اما این کار باعث شد هم واردات کاغذ به میزان چشم گیری کاهش پیدا کند و هم در حفظ محیط زیست قدم بزرگی برداشته شده است.

هنوز هم  کمپین های "من از کاغذ کاهی استفاده می‌کنم" در حال فعالیت هستند و دانش آموزان و دانشجویان و حتی ناشران را تشویق می‌کنند که کتاب و دفتر ها با کاغذ کاهی چاپ کنند. شما هم اگر علاقه مند به حفظ محیط زیست هستید و دوست دارید به اقتصاد کشورتان کمک کنید، می توانید در این کمپین ها شرکت کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

آیا می دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ وسایل مورد نیاز این روش چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است.

مطالعه مقاله