نکات ایمنی در کارگاه چاپ سیلک

تورنگ / 18 بهمن 1396

طبق رعایت اصول بهداشت و نکات ایمنی، هر رسته‌ی کاری مستلزم رعایت نکاتی در همین باب است که سلامت جسمی و روحی کارکنان در آن ایمن باشد. در این راستا به شرح نکات و مواردی که باعث بروز مشکلات خواهند شد خواهیم پرداخت.

  1. آتش‌سوزی:

ازآنجایی‌که در یک کارگاه چاپ سیلک انواع مواد اشتعال‌زا مانند نفت، بنزین، تولوئن یا ریتاردر و همچنین مرکب‌های قابل اشتعال مورداستفاده قرار می‌گیرد، ازاین‌رو احتمال آتش‌سوزی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند که رعایت نکات ایمنی زیر برای جلوگیری از این امر بسیار حائز اهمیت است.

  • در محیط کار تا حد امکان از آتش و یا جرقه استفاده نشود و جلوگیری شود؛ و در صورت لزوم با رعایت فاصله از این مواد و استفاده تهویه مناسب انجام شود.
  • برای استفاده از وسایل گرمایشی بهتر است از شوفاژ یا چیلر که حرارت غیرمستقیم دارند استفاده شود؛ اما اگر مجبور به استفاده از بخاری گازی هستید باید فاصله بخاری تا مواد قابل اشتعال کاملاً رعایت شود و یا تهویه مناسب برای از بین بردن بخارات ناشی از حلال‌های تبخیری مورداستفاده قرار گیرد.

نکات ایمنی چاپ

  • به‌هیچ‌عنوان نباید از سیگار در محیط کارگاهی استفاده شود و برای جلوگیری از این کار با نصب علائم هشداری از بروز حوادث جلوگیری کنید.
  • برای ترکیب رنگ‌ها و یا رنگ‌سازی باید از اتاقی کاملاً ایزوله استفاده شود که مجهز به کپسول آتش‌نشانی باشد.
  • انواع مرکب‌ها و حلال‌های قابل اشتعال نیز باید در اتاقی ایزوله و دارای کپسول آتش‌نشانی نگهداری شوند. حلالی مانند تولوئن از مواد اولیه ساخت مواد منفجره T.N.T
    است که بسیار آتش‌زا است.
  • هرگز مقدار زیاد حلال را در اختیار کارکنان قرار ندهید، شما می‌توانید مقادیر مورداستفاده در طول روز را جدا کرده و در ظرفی مناسب قرار دهید. این روش علاوه بر حفظ ایمنی باعث صرفه‌جویی در استفاده از مواد نیز خواهد شد.
  • برای جلوگیری از خشک شدن رنگ‌ها و یا بخار شدن مواد قابل تبخیر از درب‌های مناسب استفاده کنید تا در صورت افتادن روی زمین از پخش شدن و یا آتش گرفتن ناگهانی مواد جلوگیری شود.
  • زباله‌هایی که دارای مقادیر کمی از مواد قابل اشتعال هستند بیشترین علت‌های آتش‌سوزی در کارگاه‌های چاپ سیلک هستند که در صورت کوچک‌ترین جرقه و یا انداختن فیلتر سیگار باعث آتش‌سوزی‌های بزرگ خواهند شد ولی متأسفانه کمتر کسانی هستند که به این مسئله اهمیت می‌دهند.
  • شما می‌توانید برای اطمینان خاطر از اینکه درب مواد محکم بسته‌شده‌اند یا سطل زباله خالی‌شده یا برق چک شده شخصی از کارکنان را مسئول این کارکنید تا در پایان روز و پایان ساعت کاری تمامی موارد ذکرشده که ممکن است خطرآفرین باشند را چک کنند.

2 – مسمومیت با مواد شیمیایی:

در کارگاه‌های چاپ سیلک انواع مواد شیمیایی از طریق:

  • تنفس کردن انواع بخارات سمی و درنهایت تماس این بخارات با ریه و شش‌ها
  • تماس غیرمستقیم از طریق لباس‌های آلوده به این مواد
  • تماس غیرمستقیم چشم‌ها
  • تماس مستقیم باپوست در حین شست و شوی لوازم کار و یا شستن دست‌ها

چاپ سیلک

جذب پوست و بدن انسان خواهند شد که با توجه به مقدار تماس و جذب آن‌ها توسط بدن اثرات طولانی‌مدت و یا کوتاه‌مدت دارند.

موادی مانند وایتکس که برای شست و شوی وسایل و شابلون مورداستفاده می‌گیرد و یا بنزین که برای نظافت استفاده می‌شود و یا تولوئن – سیکلو هگزان یا ریتاردر که از پرمصرف‌ترین‌ها در چاپ سیلک هستند...باعث ایجاد بیماری‌هایی در انسان می‌شود. باعث سرگیجه، کم‌خوابی، کم‌اشتهایی و... خواهند شد تماس باپوست باعث ایجاد خارش و حساسیت می‌شود که در درازمدت باعث ایجاد سرطان نیز خواهد شد.

استفاده از تمامی این موارد باید به میزان کافی و حداقل باشد و همچنین در حین استفاده کردن از نکات ایمنی بهره ببرید تا کمترین آسیب به شما برسد.

  • شما می‌توانید برای ورود هوای تازه و خروج هوای آلوده از تهویه‌های مناسب استفاده کنید.
  • هرروز زباله‌های جمع شده در محیط کارگاهی را جمع‌آوری کرده و به بیرون انتقال دهید و در ظرف‌های زباله با درب پدالی قرار دهید.
  • از دستکش‌های ضد اسیدی برای شست و شوی وسایل استفاده کنید.

کارگاه چاپ سیلک

  • برای ترکیب کردن مرکب از ماسک و عینک مناسب استفاده کنید.
  • از انواع مایعات مانند شیر و آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید. یک کارمند چاپ سیلک بیشتر از هر شخص دیگری نیاز به این مایعات دارد به‌خصوص در فصل‌های گرم که بدن آب بیشتری را از دست می‌دهد و این برای کلیه‌ها و کبد برای دفع سموم از بدن سخت خواهد بود.
  • برای جلوگیری کردن از خشک شدن پوست دست و صورت از کرم‌های مرطوب‌کننده به‌صورت روزانه استفاده کنید.
  • در هوای سالم ورزش کنید زیرا این کار باعث دفع شدن کلیه سموم از طریق خون شده و از بیماری‌های خطرناک مانند تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند.

نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله