همه چیز در مورد تکنولوژی چاپ سه بعدی (2)

مریم بابائیان / 14 بهمن 1396

  کاربرد چاپگرهای سه‌بعدی

امروزه مدل‌سازی سه‌بعدی در رشته‌های گوناگونی همچون قطعه‌سازی، معماری، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا و… رایج است. این مدل‌سازی‌ها تا پیش از این به شکل تصاویر دوبعدی روی صفحه‌های نمایشگر یا روی کاغذ ارائه می‌شدند تا افراد با دیدن آن‌ها درکی ازآنچه طراحان در ذهنشان دارند به دست آورند.

کاربردهای پرینتر سه‌بعدی در صنایع مختلف

متأسفانه؛ اکثر تکنولوژی‌های جدید از صنایع نظامی متولد می‌شوند. فناوری پرینتر سه‌بعدی هم از این قاعده مستثنا نیست و در ساخت قطعات نظامی ظهور کرده است.

اما پس از مدتی، کاربردهای این تکنولوژی در صنایع دیگر مطرح شده است. این کاربردها که معمولاً در مواردی ست که پیچیدگی قطعه زیاد است و یا به نمونه اولیه جهت مدل‌سازی نیاز است.

1- صنایع نظامی

صنایع نظامی دقیق و دارای قطعات پیچیده‌اند. معمولاً هزینه هم خیلی مهم نیست. این ویژگی‌های پرینتر سه‌بعدی را به یکی از دستگاه‌های اصلی مجموعه‌های تحقیقات و تولیدات نظامی تبدیل کرده است.

2- صنایع فضایی

ساخت قطعات دقیق در ابعاد کوچک یکی از ملزومات صنایع فضایی ست؛ اما کاربرد منحصربه‌فرد پرینتر سه‌بعدی در فضاست. جایی که امکان ساخت قطعات با تکنیک‌های دیگر ساخت و تولید میسر نیست.

افراد مستقر در پایگاه‌های فضایی برای امور تعمیراتی و آزمایشات خود نیاز به قطعات جدید دارند. امری که با استفاده از پرینتر سه‌بعدی به‌راحتی قابل‌دستیابی ست.

موضوع جالب دیگری در تحقیقات واحد R&D ماشین‌سازی IRAN3D به دست آمده است. شرکت‌های بزرگ فضایی دنیا قصد دارند مقر خود در ماه را با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بسازند. این پروژه عظیم توسط تیم تحقیقاتی ناسا در حال انجام ست و یکی از مدیران اصلی پروژه ایرانی هستند.

دانشمندی که باعث افتخار همه ما هستند و همکاری خوبی با تیم “ایران تری دی” داشته‌اند که جای قدردانی دارد.

3- طلا و جواهر:

پرینتر سه‌بعدی در صنعت طلا و جواهر کاربردهای ویژه‌ای دارد. مدل‌سازی دقیق و ظریف با قابلیت ریخته‌گری طلا، از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت است. دقت و کیفیت سطح، اهمیت به سزایی در صنعت طلا و جواهر دارد.

 

جواهرات سه بعدی

 

در سالهای اخیر، شاهد ورود مدل‌های پیچیده و زیبای طلا و جواهر به کشور بوده‌ایم. هنرمندان و صنعتگران طلا و جواهر کشور، در بسیاری از موارد در رقابت ضعیف شده بودند؛ اما هم اکنون با استفاده از دستگاه پرینتر سه‌بعدی ایرانی، صنعت طلای کشور پیشرفت سریع خود را از سر گرفته است.

4- معماری:

طراحان سازه‌ها علاقه‌مندند، ماکت ساختمان موردنظر خود را به‌صورت واقعی ببینند. این منظور با استفاده از پرینتر سه‌بعدی امکان‌پذیر است. طراحان غرفه‌های نمایشگاهی، طراحان داخلی و سازندگان مجتمع‌های مسکونی و تجاری، مزیت ویژه‌ای با استفاده از پرینتر سه‌بعدی خواهند داشت. البته دقت دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی iran3d برای این منظور 0.1 میلی‌متر است و هزینه و قیمت کمی دارند.

5- انیمیشن:

طراحان شخصیت‌های کارتونی علاقه‌مندند، شخصیت‌های موردنظر خود را مدل‌سازی کنند. این کار بارها و بارها انجام می‌شود تا شخصیت موردنظرشان ساخته شود. برای طراحان شخصیت‌های کارتونی دستگاه پرینتر سه‌بعدی iran3d-fdm/250 توصیه می‌گردد.

6- خودرو:

صنایع خودروسازی نیاز به مدل‌سازی پیچیده دارد. قطعات سه‌بعدی طراحی شده و باید بارها و بارها نمونه‌سازی گردد.

7- پزشکی:

قطعات بدن از جمله استخوان‌ها برای هر انسان متفاوت است. توسط دستگاه پرینتر سه‌بعدی، اسکلت بدن متناسب با هر عضو طراحی شده و مدل‌سازی می‌گردد. این کاربرد پرینتر سه‌بعدی نیاز به دقت بالایی دارد.

 

چاپ سه بعدی

8- کفش:

در صنعت کفش، طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد. طراحان کفش بارها و بارها یک نمونه را تست می‌کنند تا نهایتاً مدل مطلوب را انتخاب و تولید انبوه نمایند.

9- آموزشی:

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیاز مبرمی به دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی دارند.

10- خانگی:

پیش‌بینی می‌شود پرینتر سه‌بعدی مانند پرینترهای دوبعدی جای خود را در همه مشاغل باز کنند.همه مشاغلی که نیاز به قطعه دارند لازم است ابتدا یک نمونه تستی تولید نمایند و سپس تولید انبوه را آغاز کنند.

 

پرینتر سه بعدی

 

آینده نزدیک با کاهش قیمت پرینتر سه‌بعدی، مصارف خانگی این تکنولوژی آغاز می‌گردد.

طرز کار چاپگرهای سه‌بعدی:

فرآیند پرینت سه‌بعدی خودکار است و بنابراین هر فرد مبتدی می‌تواند با آن کار کند. بااین‌حال بسیاری از اتفاقات هنگام پرینت رخ می‌دهند که کاربر از آن بی‌اطلاع است. در این قسمت با یک نمای کلی، اجزای مختلف یک پرینتر سه‌بعدی معمول را معرفی می‌کنیم.

1- نرم‌افزار طراحی CAD فایل خروجی را با فرمت قابل پرینت سه‌بعدی به کاربر می‌دهد. فایل خروجی به‌صورت یک شبکه خطوط است که یک حجم سه‌بعدی را محصور می‌کند.

2- نرم‌افزار پرینتر سه‌بعدی فایل سه‌بعدی خروجی را به صدها لایه دیجیتالی تبدیل می‌کند که هر یک از این لایه‌ها بعداً توسط پرینتر به‌عنوان خروجی پرینت می‌شوند.

3-هر لایه روی لایه دیگر پرینت می‌شود تا مدل نهایی به دنیای واقعی وارد شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله