بروشور چیست؟

تورنگ / 7 بهمن 1396

بروشور (Brochure)

وسیله‌ای است برای بیان توضیحات کامل یک محصول و نحوه استفاده از آن. به همین دلیل است که به آن، کالانما هم گفته می‌شود؛ زیرا یک کالای خاص را به‌صورت کامل تشریح می‌کند و یک کاربر پس از خواندن بروشور محصول، می‌تواند از آن محصول استفاده کند. تولیدکننده‌ی یک محصول، باید برای محصولش شیوه استفاده از آن محصول را چاپ کند.

معرفی و درج اطلاعات استفاده از محصول، مهم‌ترین پارامتریک بروشور است. این همان تفاوت بروشور و كاتالوگ است. شما در بروشور، در مورد یک محصول خاص صحبت می‌کنید ولی در یک کاتالوگ، مجموعه محصولات یک شرکت یا کمپانی، معرفی می‌شود. اگرچه امروز انواع محصولات تبلیغاتی و گرافیکی به‌صورت اینترنتی و غیر چاپی نیز منتشر می‌شوند، اما چاپ کاغذی، موجب دسترسی بیشتر و سهل‌الوصولی آن می‌شود. بروشورها برخلاف کاتالوگ‌ها حجم کمتر و ظاهر ساده‌تری دارند. بروشورها در اندازه‌های مختلف و باسلیقه سفارش‌دهنده طراحی و چاپ می‌شوند. آن‌ها اغلب ارزان هستند و تیراژ بالایی دارند، زیرا قرار است که در میان مصرف‌کنندگان بی‌شماری توزیع شوند و معمولاً بر روی کاغذی با گرم پایین چاپ می‌شوند تا هم ارزان‌تر باشند و هم خواندن آن‌ها برای مصرف‌کننده ساده‌تر باشد.

طراحی بروشور

 

در طراحی بروشور دست طراح برای تعداد صفحات باز است و از این منظر او می‌تواند انواع اطلاعات را به همراه تصویر در کنار هم و بدون نگرانی از شلوغی صفحه بیاورد. از طرف دیگر چون هر بروشور مخصوص یک محصول خاص هست، به همین دلیل ازلحاظ طراحی، کمتر در رقابت با بقیه طراحی‌ها است.

از دیگر نکات مثبت این شیوه تبلیغات، این است که مخاطب می‌تواند آن را همراه خود ببرد و در فرصتی مناسب بخواند (برخلاف پوستر یا برنوشته که باید در یک مکان نصب شود). ازآنجاکه بروشور در حکم یک نقشه راهنما در ارتباط با یک موضوع مشخص است، دقت مخاطب نسبت به مطالب منعکس‌شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. درعین‌حال با توجه به کم‌حوصلگی مخاطبان، بیشتر برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می‌تواند پاسخگو باشد.

سفارش طراحی و چاپ بروشور

چرا ابعاد A4 و A5 متداول است؟

دلیل استفاده زیاد از این قطع‌ها، دورریز کمتر کاغذ یا مقوای مصرفی است که درنتیجه باعث افزایش هزینه می‌شود. اگر دورریز کاغذ موضوعیت نداشته باشد، با توجه به موضوع و مخاطب و حجم محتوای متنی و تصویری، می‌توان ابعاد و اندازه‌های متفاوتی برای آن در نظر گرفت.

انواع بروشور

از منظر ظاهری و صحافی، دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از دسته‌بندی‌های عام بروشورها، منگنه دار و تاشو است.

بروشور منگنه دار

برای آنکه بروشوری به‌صورت دفترچه به چاپ برسد، تعداد صفحات آن را باید عددی زوج در نظر گرفت، به‌عنوان‌مثال برای چاپ یک بروشور 8 صفحه‌ای A5، طراحی بر روی دو ورق کاغذ A4 پشت و روی انجام می‌شود به این صورت که دو ورق A4 روی‌هم قرار بگیرند و هم‌زمان از وسط تاشوند. در این حالت 8 صفحه A5 داریم.(البته این سبک طراحی، مناسب چاپ دیجیتال هست. برای چاپ افست باید طراحی بر روی شیت های 45 در 60 و یا 50 در 70 انجام پذیرد.) پس‌ازاین تا کردن‌ها، یک یا چند منگنه بر روی خط تا می‌خورد و کالانمای ما به‌صورت یک کتابچه درمی‌آید. بروشورهای منگنه دار اغلب کمتر از بیست صفحه هستند و صفحات داخلی آن‌ها از جنس کاغذ و جلد آن از جنس مقوا یا کاغذی با گرم بالا تهیه می‌شود.

بروشور منگنه دار

بروشور تاشو

این مدل، فاقد صحافی و منگنه است. صفحات آن به‌وسیله‌ی خط تای افقی و عمودی از یکدیگر جدا می‌شود. در طراحی بهتر است اندازه نهایی و تاشده بروشور، در تناسب با کاغذهای استاندارد در نظر گرفته شود، این امر باعث جلوگیری از دورریز کاغذ شده و آن را بی‌نیاز از برش قسمت‌های اضافه کاغذ می‌کند.

آنچه توضیح داده شد در رابطه بافرم های عمومی و شمایل معمول در بازار است؛ اما طراح می‌تواند با تفکر خلاقانه انواع بی‌شماری از خطوط و صحافی را طراحی کرده و از این مسیر توجه بیشتر مشتریان را جلب کند.

نکاتی در رابطه با طراحی بروشور

در طراحی بروشور، قوانین را بشکنید!

به‌صورت معمول طراحی بروشور از راست به چپ (در زبان فارسی) و رو به پایین شود. قوانین را بشکنید. در طراحی، هیچ‌چیز الزامی نیست.

طراحی بروشور خاص

1- شیوه‌های تا شدن، می‌تواند طراحی بروشور را متفاوت کنید

2- الزامی ندارد که بروشورها مانند کتاب‌های معمولی، صحافی شوند. آن‌ها می‌توانند به انواع و اقسام مختلف، تا شوند.

3- ترکیب کردن شکل‌های هندسی طراحی بروشور را جذاب می‌کند

4- الزامی ندارد صفحه‌های بروشور شما، مربعی یا مستطیلی باشند. آن‌ها می‌توانند دایره‌ای، مثلثی، به شکل قلب و هر چیز دیگری که بروشور را زیبا کند، باشند.

5- کوچک طراحی کنید

همیشه طراحی سایز بزرگ‌تر، جذاب‌تر نیست. اگر امکان این رادارید که طراحی بروشور را در ابعاد کوچک‌تر انجام دهید، چرا این کار را نکنید؟ مزیت بروشورهای کوچک‌تر این است که قابل‌حمل و نگهداری می‌شوند. آن‌ها به‌راحتی در کیف پول یا جیب عقب افراد جا می‌شوند.

طراحی و چاپ بروشور

6- ساده فکر کنید

گاهی اوقات یک طراحی بروشور ساده، اثرات شگفت‌انگیزی به‌جای می‌گذارد و خسته‌کنندگی کار را از بین می‌برد. در طراحی زیر، یک تایپوگرافی ساده و تمیز روی سطح سفید، به‌خوبی توانسته است عنوان را برجسته کند. مفهوم پوستر بالا کاملاً شفاف است. اگرچه تضاد زیادی ایجاد نشده است، ولی مفهوم به‌خوبی می‌رسد. در ضمن برجستگی متن هم جذابیت خوبی ایجاد کرده است به‌طوری‌که مخاطب را به خواندن بروشور متمایل می‌سازد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
سمیره رحیمی،

تشکر بخاطر مطلب خوبتون


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کدام بنر تبلیغاتی را برای چاپ انتخاب کنیم؟
کدام بنر تبلیغاتی را برای چاپ انتخاب کنیم؟

چاپ بنر در انواع مختلف و سایز های مختلف انجام می‌شود و هر کسی بر اساس ایده و نیاز هایش می‌تواند چاپ بنر اختصاصی و شخصی سازی شده انجام دهد. در بین همه روش های چاپ بنر...

مطالعه مقاله
با انواع چاپ بنر آشنا شوید (بنر پارچه ای، بنر وینل و بنر توری)
با انواع چاپ بنر آشنا شوید (بنر پارچه ای، بنر وینل و بنر توری)

چاپ بنر به منظورهای مختلفی در بازاریابی استفاده می‌شود. چاپ بنر انواع مختلفی دارد که انتخاب بین آن ها ممکن است برای افراد تازه کار سخت یا پیچیده‌ای به نظر بیاید. در ادامه لیستی از انواع بنر را جمع آوری کرده ایم.

مطالعه مقاله
نکات مهمی که قبل از چاپ بنر حتما باید بدانیم
نکات مهمی که قبل از چاپ بنر حتما باید بدانیم

چاپ بنر کم هزینه است، به راحتی توجه مخاطبان را جلب می کند و بسیار با دوام است. به همین دلیل روش خوبی برای بازاریابی و تبلیغات با بودجه کم است اما قبل از چاپ بنر نکات مهمی...

مطالعه مقاله