چگونه بیلبوردی خلاقانه طراحی کنیم؟

تورنگ / 21 دی 1396

بیلبورد، به تابلوی بزرگی گفته می‌شود که در مکان‌هایی از شهر یا خارج از شهر فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه‌کنندگان کالا می‌گذارد. می‌توان به هر فضایی که در آن بتوان آگهی را ارائه داد بیلبورد گفت. "اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده‌ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آن‌ها علامت‌ها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده‌ها نقش می‌کردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می‌کردند. در نیویورک در سال 1835، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر 15 مترمربعی، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید."

بیلبورد را می‌توان از قدرتمندترین ابزارهای رسانه‌های محیطی به شمار آورد که همواره از دوره پیدایش آن تا امروز موردتوجه بازار و ارگان‌های دولتی بوده است. بیلبوردها معمولاً در خیابان‌ها، میدان‌ها، تقاطع‌ها و بزرگراه‌ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب می‌شوند و گاهی ممکن است باکمی خلاقیت به شکل تازه و جذابی به نمایش دربیاید. خلاقیتی که می‌تواند به بهترین نحو توجه مخاطب را به آگهی بیلبورد جلب کند. "بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به‌حساب می‌آیند، رسانه‌ای که می‌تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند"

بیلبورد تبلیغاتی

طراحی تبلیغات در بیلبورد با توجه به حجم بزرگ و فرصت کم برای دیده شدن، نیاز به خلاقیت و تفاوت نسبت به طراحی‌های دیگر دارد؛ بنابراین می‌توان طراحی را جز عناصر کلیدی بیلبورد دانست. برای طراحی بهتر بیلبورد می‌توان نکات زیر را به کاربرد.

عکس مناسب و جذاب

استفاده از تصاویر در بیلبورد امری رایج است. استفاده از عکس مناسب محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید باید بیشترین فضا را در بیلبورد به خود اختصاص دهد. با توجه به آنکه تنها زمان دیده شدن عکس و تبلیغ توسط مخاطب در زمان کمی وجود دارد، باید چیزی ارائه شو که در ذهن مردم باقی بماند، تصویری که مردم برای چند لحظه هم که شده به آن خیره شوند و یا سر خود را برای دیدن آن بچرخانند. معمولاً بعد از انتخاب پیام مناسب برای تبلیغات، نوبت به انتخاب تصویر مناسب‌تر می‌رسد که باید در بیلبورد تا حد امکان فضای خوبی داشته باشد. تصاویری که جزئیات کمتری دارند و به‌راحتی قابل‌فهم هستند اولویت بیشتری دارند.

تبلیغات شهری

استفاده از رنگ جذاب

رنگ عامل اصلی جذابیت در بیلبورد می‌باشد، هر چه رنگ گرم‌تر باشد نظر مخاطب را بهتر جلب می‌کند. ترکیب رنگ و استفاده از تضاد و همخوانی میان آن‌ها هم می‌تواند موجب جلب‌توجه بیشتر عابران شود. رنگ‌هایی مانند قرمز و زرد رنگ و یا ترکیب رنگ مشکی و زرد، ترکیب قدرتمندی برای جلب‌توجه است. انتخاب رنگ اهمیت بالایی در طراحی بیلبورد خواهد داشت. گاهی می‌توان از رنگ‌سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کرد.

طراحی بیلبورد

استفاده از متن

در بیلبوردها حداکثر کلماتی که می‌توان استفاده کرد بین 8 تا 10 کلمه می‌باشد تا بتوان در حداقل دو ثانیه آن را حتی با سرعت نسبتاً زیاد خواند. اطلاعات مهم تبلیغات از آدرس و شماره هم باید در بیلبورد جای داد؛ اما باید در نظر داشت که کلمات خوانا، ساده و قابل‌یادآوری باشند و تا حد امکان کلمات کمتری بکار برد. بهتر است از فونت‌های رسمی و ضخیم در بیلبورد استفاده کرد سایز متن‌ها نیز حتی‌الامکان بزرگ باشد.

سادگی در طراحی یک بیلبورد به شما این امکان می‌دهد تا آنچه مورد نظرتان است را به‌راحتی به مخاطب منتقل کنید. پیام اصلی طرح را انتخاب کرده و تصویر یا متن مربوط به پیامتان را در کنار آن قرار دهید. با سادگی و خلاقیت یک طرح، می‌توان پیام را به‌راحتی منتقل کرد و برای همیشه در ذهن مخاطب حک کرد.

طراحی بیلبورد تبلیغاتی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کمپین چیست؟
کمپین چیست؟

کمپین مجموعه‌ای از فعالیت های برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه مقاله
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله