صنعت چاپ و چاپ دیجیتال

آرزو سعادت / 26 مرداد 1395

تاریخچه چاپ بر می گردد به زمان های خیلی قبل که نسخه برداری از تصاویر به معنای کلیشه زدن، نقش زدن، کوبیدن بوده است و صنعت چاپ مرحله ای است برای تولید دوباره متن و تصاویر که از قالب و فرم های بزرگ استفاده می‌شود و قدیمی ترین و اولین کار چاپ در 220 میلادی از چین پدیدار گشته است. کاغذ یکی از مهم ترین مواد یا اقلام در صنعت چاپ است ولی معمولا چاپ بر روی فلز، پلاستیک، لباس و مواد ترکیبی هم وجود دارد.

اولین دستگاه مکانیکی پرس و چاپ در سال 1439 توسط "جوانس گوتنبرگ" اختراع شد این دستگاه زمانی که چاپ کتاب به طور گسترده تولید شد شروع به کار کرد و تفاوت آن با کتاب های قبلی در چاپ و ارزان تر بودن آن است به همین دلیل به طور میانگین در بین مردم در دسترس بود.

چاپ و پرس دیجیتال دنیای چاپ را با سرعت و کیفیت بالای چاپ که دارد کاملا تغییر داد تاریخچه چاپ دیجیتال به سال 1900 بر میگردد و با مقایسه با همه چاپ ها، چاپ دیجیتال پدیدار شد ولی چاپ دیجیتال با سرعت گسترش پیدا کرد و تبدیل به یکی از رایج ترین روش های چاپ برای هر دو زمینه تجارت و کسب و کار شد و هم چنین کارهای انفرادی شد. چاپ دیجیتال به طور رسمی در سال 1993 شروع به کار کرد و ایده اصلی چاپ دیجیتال با گسترش کامپیوتر شروع شد انقلاب چاپ دیجیتال تا حدی پیچیده بود ولی  Xerox  (تولید ماشین فتوکپی و پرینت کامپیوتر جهانی) نقش بسیار مهمی در این تحول عظیم داشت. برعکس روش های دیگر چاپ، چاپ و پرس دیجیتال می تواند به طور متفاوت تری چاپ تصویر را در روی هر صفحه ای چاپ کند در حالیکه بقیه چاپ ها شامل پلیت است و می توان چندین بار از آنها استفاده کرد.

با دستگاه چاپ دیجیتال، تصاویر دیجیتالی در کامپیوتر قرار می گیرند که می توان آنها را به سطح های متنوع دیگری انتقال داد که شامل کاغذ عکاسی است برای چاپ دیجیتال از مرکب چاپ برای ماشین استفاده می‌شود مثل پاشیدن گسترده مرکب روی کاغذ و چاپ حرارتی.
 

 

  

 

چاپ دیجیتال برای چاپ به اهرم و چرخ دنده و روغن احتیاج ندارد و برای تولید حداقل اتلاف ضایعات را در روش چاپ به همراه دارد از زمان ظهور چاپ دیجیتال چاپ راحتی با دنده و اهرم کمتر انجام می‌شود و هدف آن  تلاش برای کامل کردن چاپ بهتر و در زمان سریعتر است.

امروزه چاپ دیجیتال می تواند با شبکه ها ارتباط برقرار کند و تصویر از طریق کامپیوتر به این دستگاه ها انتقال داده شود و با تکنولوژی پیشرفته این روزها چاپ دیجیتال به طرز باور نکردنی گسترش و بهره وری فراوانی در سال های آتی پیدا خواهد کرد. چاپ دیجیتال مراحل مکانیکی متعددی را که برای چاپ افست نیاز و احتیاج است را حذف می کند که شامل ساخت فیلم، تنظیم  رنگ، ساخت پلیت برای حلقه های جوهر (مرکب) است از این رو یکی از مزیت های چاپ دیجیتال این است که از ردیف اول تا آخرشبیه هم هستند این چاپ در تعداد بسیار دقیق است و تغییرات و خرابی کمتری دارد به دلیل اینکه در زمان چاپ شدن به تعادل بین آب و جوهر احتیاج ندارد تکنولوژی در زمینه کیفیت چاپ در چاپ دیجیتال بسیار چشمگیر و پیشرفت کرده است.

از فواید چاپ دیجیتال چاپ با حجم کم و ارزان است در حالیکه هزینه هر واحد ممکن است بیشتر از چاپ افست باشد. امروزه چاپ دیجیتال برای بالا بردن کیفیت کار هزینه خیلی نزدیک به چاپ افست دارد ولی هنوز این دو مدل چاپ نمی‌تواند از نظر تولید و کیفیت با هم رقابت کنند به همین دلیل چاپ دیجیتال در ردیف بالاتر قرار می‌گیرد.

Print on demand یا (POD) یعنی چاپ بر اساس تقاضا، که این تقاضا فقط از طریق چاپ دیجیتال ممکن است از طریق چاپ دیجیتال شما می توانید هر اندازه چاپ نیاز دارید تولید کنید و با سرعت به اجرا در آورید بدون اینکه شما نگران ذخیره کردن یا رقابت در تولید آن باشید. چاپ دیجیتال عموما بهترین انتخاب برای چاپ کمتر از 500 تا 1000 عدد است و چاپ افست بهترین انتخاب برای چاپ بیشتر از 500 تا 1000 عدد است و بیش از ده سال است. چاپ دیجیتال به عنوان یک صنعت برجسته چاپ شناخته شده است.

مترو(Metro) جزو اولین شرکت هایی بود که از چاپ دیجیتال با فرمت HP lndigo برای چاپ استفاده کرد ایندیگو بالاترین کیفیت چاپ راداشت در اکثر چاپ های دیجیتال از جوهر یا تونر استفاده می‌شود و یک چیز فوق العاده با تنوع داده های متفاوت چاپ می‌شود که دارای قابلیت و کیفیت چاپ است و نتیجه عالی برای مشتری دارد. چاپ دیجیتال همان طور که گفتیم تولید دوباره تصاویر دیجیتالی است بر روی یک صفحه فیزیکی مثل کاغذ عکاسی یا ... و این کار کاملا با لیتوگرافی، فلکسوگرافی و لتر پرس متفاوت است و یکی از مزیت های چاپ دیجیتال نسبت به بقیه چاپ ها این است که در چاپ دیجیتال یک بار اسکن انجام می‌شود و از آن چندین بار کپی گرفته می‌شود یعنی ماشین فقط یک بار اطلاعات را از طریق اسکنر می گیرد و اطلاعات الکترونیکی را در حافظه نگه می دارد و این اجازه را به چاپ می دهد که چند بار از روی آن چاپ کند.

 

 

سیر تکاملی یا انقلاب دیگری در ارسال الکترونیکی اطلاعات به طور غیر مستقیم داده شد که آن دور زدن با اسکنر بود. امروزه پرینت یا چاپ دیجیتال بر اساس روشی غیر از روش لیتوگرافی انجام می‌شود و هدف از استفاده از آن این است که روش سریع تربا هزینه کمتر و ارزانتری دارد و هزینه فیلم و پلیت هم ندارد و سایز معمول چاپ دیجیتال 320*450 میلی متر و با تصویر معمول 308*430 میلی متر است و در چاپ دیجیتال از 4 رنگ استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال معمولا امروزه برای بروشور، کاتالوگ، جزوات، آگهی ها، خبر نامه، دعوت نامه استفاده می‌شود.

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ روزنامه

در کل چاپ دیجیتال مراحل مختلف از قبیل فیلم و پلیت چاپ سنتی را ازبین می برد و در وقت و زمان صرفه جویی می کنند و چاپ با کیفیتی هم تحویل مشتری می‌دهد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله