انواع رنگ‌ها و کاربردهای آن (2)

تورنگ / 10 دی 1396

رنگ‌های سرد:

رنگ‌هایی مانند آبی، سبز، ارغوانی، هستند. این رنگ‌ها اکثراً رنگ‌هایی آرامی هستند. این رنگ‌ها، رنگ آب، طبیعت، رنگ شب و همچنین رنگ آرامش، ساکن بودن، آرام و محتاط هستند. در بین رنگ‌های سرد فقط رنگ آبی در چرخه‌ی رنگ‌های اصلی قرار دارد و این بدان معناست که رنگ سبز و رنگ ارغوانی از ترکیب بارنگ‌های گرم به دست می‌آیند. ازاین‌رو می‌توان گفت که رنگ سبز مقداری شباهت به ویژگی‌های رنگ زرد است و رنگ ارغوانی دارای ویژگی‌هایی از رنگ قرمز است. کسانی که می‌خواهند در تبلیغات خود ایجاد حس آرامش را داشته باشند باید از رنگ‌های سرد در طراحی‌های خود استفاده کنند.

رنگ آبی:

رنگ آبی اغلب برای جلوه دادن حس مسئولیت و آرامش به‌کاربرده می‌شود. آبی در طیف رنگی روشن آن، حس شادی‌آور و نیرو بخشیدن را نشان می‌دهد و همچنین یکرنگ دوستانه به‌حساب می‌آید. طیف رنگی آبی تیره دارای قدرت بیشتری هستند و همچنین معتبرتر هست.

رنگ آبی به‌عنوان رنگ صلح و آرامش بکار می‌رود که در بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها برای نشان دادن دین و سنت هم بکار می‌رود که می‌توان به این مطلب اشاره کرد که مریم مقدس همیشه بالباس بلند به رنگ آبی نشان داده می‌شود.

رنگ های سرد

مفهوم رنگ آبی را می‌توان از روی طیف‌های آن بررسی کرد چون در هر طیفی معنی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. رنگ آبی تیره برای طراحی سایت‌ یا برندهایی که دارای ویژگی استحکام و دوام هستند بکار می‌رود. رنگ آبی روشن رنگی ساکن است که دارای حس آرامش بسیار زیادی است. رنگ‌های آبی براق دارای حس تازگی و حس انرژی بخشی است.

رنگ سبز:

این رنگ دارای حس واقعیت، حقیقت و همچنین حس واقع‌بینی است. رنگ سبز دارای حس رشد و نمو، حس شروعی دوباره و پیشرفت است که دلالت بر فراوانی نیز دارد. این رنگ علاوه بر این ویژگی‌ها می‌تواند دارای حس حسادت و بی‌تجربگی هم باشد.

این رنگ بسیاری از ویژگی‌های رنگ آبی را دارا هست؛ که با حس پرانرژی بودن رنگ زرد هم همراه است. رنگ سبزرنگی باثبات و پایدار است که برای طراحی‌هایی که با سلامتی و طبیعت و همچنین نوسازی و... همراه است، مناسب است.

تاثیر رنگ

رنگ سبز زیتونی بیشتر برای طرح‌های طبیعت استفاده می‌شود که رنگ سبز تیره هم مانند رنگ آبی تیره دارای ثبات و قدرت بیشتری است.

رنگ ارغوانی:

این رنگ نشان‌دهنده تجملات و اشرافیت است. رنگ ارغوانی که از ترکیب رنگ‌های قرمز و آبی به دست می‌آید دارای ویژگی‌های هر دورنگ است که با تخیل و واقعیت نیز همراه است.

رنگ ارغوانی نیز مانند رنگ‌های دیگر در جا و مکان و کشوری ویژگی‌های خاصی دارد مثلاً در کشور تایلند این رنگ نشانه عزاداری و سوگواری زنان بیوه است. این رنگ در طیف روشن رنگی بسیار رمانتیک و خیال‌پرداز است درصورتی‌که در طیف‌های تیره به صورتی کاملاً سنتی، نشانه اشرافی بودن و تجمل است.

کاربرد رنگ ها

طراحی بارنگ‌های سرد و گرم و همچنین رنگ‌های خنثی یک کار درونی و ذهنی است که ممکن است اثرات آن و ویژگی‌های آن در هر فرد به صورتی کاملاً متفاوت باشد که این بستگی به اولویت‌های هر فرد دارد. تئوری رنگ‌ها و استفاده از آن‌ها یک علم است که دنیایی بسیار بزرگ دارد و هر کس با توجه به درک و خصوصیات خود از آن‌ها بهره می‌گیرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله