چاپ افست یا دیجیتال؟

مسعود قلی تبار / 3 دی 1396

چاپ افست بهتر از چاپ دیجیتال است؟ این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که همیشه پرسیده می‌شود و برای آن‌هایی که چندان اطلاعاتی در این زمینه ندارند، به نظر پرسش بی‌جوابی می‌نماید چون پاسخ سرراست و مشخصی برای آن وجود ندارد. در جواب اینکه آیا چاپ افست بهتر است یا دیجیتال باید گفت، هم بله و هم نه! بهتر است برای اینکه دید بهتری نسبت به این مسئله پیدا کنیم، کمی درباره آن کنکاش کنیم و ببینیم در موضوع چاپ محصولات تبلیغاتی مانند بروشور، کارت ویزیت یا تراکت کدام یک بهتر عمل می‌کنند.


بیش از یک قرن از ظهور چاپ افست می‌گذرد و در تمام این مدت چاپ افست همواره بهترین گزینه برای چاپ همه‌چیز ازجمله محصولات تبلیغاتی، روزنامه‌ها، مجلات، کتابچه‌ها، کارت‌پستال‌ها، بروشورها و غیره بشمار می‌آمده است. به‌طور کلی، در چاپ افست جوهر از کلیشه به ورقه‌ی پلاستیکی منتقل می‌شود و سپس جوهر از آن به روی کاغذ، وینیل یا دیگر سطوح می‌آید، درحالی‌که در چاپ دیجیتال از کلیشه برای انتقال جوهر به کاغذ استفاده نمی‌شود.

چاپ افست


افست علیه دیجیتال
به‌طور کلی، چاپ افست باکیفیت‌تر تلقی می‌شود، هرچند که چاپ دیجیتال نیز درزمینهٔ کیفیت گام‌های بزرگی به جلو برداشته است، به‌طوری که به چشم یک فرد عادی و غیرمتخصص، میان نسخه‌ی افست و نسخه‌ی دیجیتال یک تصویر مشابه، هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو کیفیت یکسانی در چاپ دارند. ولی ازنظر کارشناس و خبره‌ی این کار تفاوت کیفیتی به نفع چاپ افست وجود دارد. از طرف دیگر، به‌طور کلی چاپ افست به شما اجازه می‌دهد که ورق‌های بزرگ‌تری را چاپ کنید و ازنظر سرعت نیز کاغذهای بیشتری را به نسبت چاپ دیجیتال چاپ کنید. البته همان‌طور که گفته شد این مقایسه‌ها با نگاه کلی صورت گرفته است، چون میان ماشین‌آلات مختلف، امکانات و توانایی‌های مختلفی وجود دارد و تجهیزات چاپ دیجیتال فوق پیشرفته‌ی امروزی توانایی‌های به‌مراتب بهتری از نسل‌های پیشین خود دارند.
فارغ از این تفاوت‌های نسبتاً کوچک، محصول نهائی چاپ دیجیتال و افست به میزان قابل‌توجهی مشابه هم هستند. تفاوت میان این دو بیشتر ازنظر هزینه و بودجه است ولی حتی ازنظر هزینه هم میان چاپ افست و دیجیتال برتری مشهودی وجود ندارد. درواقع، بسته به تیراژ چاپی‌تان، چاپ افست یا دیجیتال می‌تواند نسبت به هم برتری‌هایی پیدا کنند. از آنجایی که چاپ افست از کلیشه برای چاپ استفاده می‌کند و هر سفارش چاپی نیاز به کلیشه‌ی مخصوص خود است که فرایند ساخت آن هزینه‌ و زمان می‌برد، شما در چاپ افست با مسئله‌ی هزینه‌ی کلیشه روبرو هستید؛ اما چاپ دیجیتال نیازی به کلیشه ندارد و هر تعداد سفارش‌های چاپی متفاوت باشند، هیچ هزینه‌ی بیشتری بر چاپ تحمیل نمی‌کنند.

چاپ دیجیتال


تیراژ پایین علیه تیراژ بالا


تفاوت اصلی میان چاپ دیجیتال و چاپ افست در اینجا نمودار می‌شود. جالب‌توجه است که شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک که به دنبال حداکثر بازده در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند، چاپ دیجیتال گزینه‌ی بهتری است، چراکه شرکت‌های کوچک که بیشتر به دنبال چاپ تیراژ پایین هستند، نیازی به پرداخت هزینه‌ی کلیشه برای افست ندارند و به همین خاطر، چاپ دیجیتال به‌صرفه‌تر از آب درمی‌آید؛ اما از آنجا که چاپ افست می‌تواند خیلی سریع میزان بالایی از نسخه‌ها را چاپ کند، هزینه‌ی چاپ با افزایش تیراژ چاپی کاهش می‌یابد. چاپ افست در تیراژ بالا نسبت به چاپ دیجیتال ارزان‌تر تمام می‌شود، چون هزینه‌ی کلیشه در قیمت هر نسخه‌ی چاپی جذب می‌شود. به‌طور کلی بسته به پروژه‌ی چاپی‌تان، چاپ دیجیتال عمدتاً گزینه‌ی مناسبی برای تیراژ چاپی کمتر از 500 نسخه است، ولی اگر تیراژ بالاتر از 500 نسخه را مدنظرتان دارید، چاپ افست مقرون به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

چاپ با کیفیت


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله