طراحی پوستر

سلمان درزی / 2 دی 1396

نکات مهم در طراحی پوستر

طراحی پوستر تبلیغاتی همواره یکی از بهترین نوع طراحی ها است؛ زیرا می‌توان قوانین را زیر پا گذاشت. پوستر تبلیغاتی فقط نیاز به خلاقیت و جسارت دارد و اگر قوی باشد، احساسات افراد را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلید اصلی ماجرا این است که شما بتوانید یک تناسب بین موضوع، متن، تصاویر و لوگو برقرار کنید. هنگامی‌که به این تناسب برسید، به یک پوستر تبلیغاتی خوب دست‌یافته‌اید.

اولین و قطعی‌ترین قسمتی که باید مطالعه کنید، شناخت مخاطب و شناخت دقیق محصول است (محصول یا خدمات یا رویدادی خاص که می‌خواهید برای آن پوستر طراحی کنید.) سپس مرحله پرداختن به ظاهر است. رنگ، فونت و گرافیک. برای بررسی این‌که به چه صورتی کار را پیاده‌سازی کنید، باید بدانید که می‌خواهید چه عکس‌العملی از مخاطب دریافت کنید. می‌خواهید مخاطب را هیجان‌زده کنید؟ می‌خواهید به فکر فرورود؟ یا...

1-رنگ پوستر تبلیغاتی باید در مخاطب ایجاد انرژی کند.

رنگ پوستر تبلیغاتی یکی و شاید اصلی‌ترین وجه طراحی هستند. رنگ در مخاطب شما ایجاد انرژی می‌کند، موجب بروز یک رفتار خاص در او می‌شود و در صورت استفاده صحیح، می‌تواند چشمان او را خیره کند. با توجه به موضوع طراحی، رنگ‌ها می‌توانند کاملاً جسور، نامحسوس و یا رمانتیک باشند.

 

طراحی پوستر

 

ایده بعدی استفاده از قطعه‌های رنگی است.(به این معنا که رنگ‌ها باهم مرز مشخص دارند و داخل هم نرفته‌اند.) برای این کار باید از دو چیز مطمئن شوید. اول این‌که رنگ‌هایی که کنار هم استفاده می‌کنید، هماهنگی لازم را داشته باشند و مطلب بعدی این‌که ترکیب این رنگ‌ها بتواند جلب‌توجه زیادی را برای پوستر تبلیغاتی ایجاد کند.

2- تایپوگرافی در پوستر تبلیغاتی

به خاطر داشته باشید شما می‌توانید با فونت‌های مختلف، پیام یک پوستر تبلیغاتی را زمین تا آسمان تغییر دهید. می‌توانید برای نشان دادن جدیت، از فونت‌های بولد، برای بالا بردن ظرافت از فونت ایتالیک و برای بیان بازیگوشی و سرگرمی از فونت‌های غیررسمی (سست و لوس) استفاده کنید.

پوستر تبلیغاتی

پیشنهاد می‌شود حداقل از دو فونت متفاوت در کار خود استفاده کنید. یکی برای عنوان و یکی برای متن.

3- پوستر تبلیغاتی باید سلسله مراتب بصری داشته باشد.

یک پوستر تبلیغاتی باید سریعاً جلب‌توجه کند و مخاطب آن بتواند در سریع‌ترین فرصت ممکن آن را بخواند. شما باید اطلاعات را از لحاظ اهمیت دسته‌بندی کنید. اگر متن شما خیلی کوتاه است، دنبال تصاویر و گرافیک برجسته و ساده باشید، اما اگر متن شما زیاد است، تمرکز خود را روی متن بگذارید و آن را از لحاظ اهمیت، اولویت‌بندی کنید.

4- گزیده گویی در پوستر تبلیغاتی؛ اجزای اضافی را حذف کنید.

گاهی اوقات هر چه کمتر توضیح بدهید، بهتر است و می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد.

یک کلمه تنها یا یک تصویر ساده، گاهی اوقات خیلی بیشتر از کلمات زیاد و تصاویر پیچیده می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. به‌هیچ‌وجه از تصاویر اضافه یا کلمات فقط برای زیاد کردن حجم کار استفاده نکنید.

5- ایجاد یک کانون توجه در پوستر تبلیغاتی

سعی کنید برای ایجاد اهمیت بیشتر متن، خارج و داخل آن از عکس استفاده کنید.

6-استفاده از اشکال هندسی در پوستر تبلیغاتی

کنار هم قرار دادن اَشکال هندسی، می‌تواند اَشکال دیگر را بسازد. آن‌ها می‌توانند با استفاده از خط‌هایشان، چشم مخاطب را به‌جاهای مختلف پوستر تبلیغاتی هدایت کنند. یک ترکیب زیبا درست کنید و توجه مخاطب را به همان سمتی که می‌خواهید ببرید. استفاده از اشکال در طراحی، یک کار زیرکانه است و تأثیرات باورنکردنی‌ای دارد.

7- در ایجاد ترکیب‌ها هوشمندانه عمل کنید.

متن‌ها، عکس‌ها و کلیه اطلاعات در اختیار شماست. فکر کنید و ایده دهید که به چه صورت‌های مختلفی می‌شود متن و عکس را خورد کرد و دوباره کنار هم چید. این شما هستید که مشخص می‌کنید مخاطب باید به چه صورت پوستر تبلیغاتی را مطالعه کند و پیام آن را دریافت نماید. به تلفیق گرافیک، کلمات و حتی حروف فکر کنید.

 

طراحی پوستر خلاقانه

8- ایجاد انرژی با استفاده از تأکید روی اجزا

وقتی شما از فونت‌ها و تصاویر هیجان‌انگیز استفاده می‌کنید، یک تأثیر جدی و واکنش فوق‌العاده در بیننده به‌جا می‌گذارید. با این کار باعث می‌شوید پیام شما با احساسات و انرژی مخاطب درگیر شود. گاهی اوقات استفاده از کلمات کم، تأثیرگذاری را فوق‌العاده می‌کند.

 

9-رعایت تناسب در طراحی پوستر تبلیغاتی

استفاده از تقارن، محور و تکرار، برای چشم‌ها تناسب ایجاد می‌کند. رنگ، گرافیک و میزان متن باید در تناسب باهم باشند. تناسب به این معنا نیست که پوستر تبلیغاتی شما، حتماً باید کاملاً متقارن و روی محور باشد. تناسب به این معناست که یک‌طرف نباید بار و سنگینی بیشتری داشته باشد. فضای خالی الزاماً بار سبک نیست. تناسب به محتوای درونی پوستر اشاره دارد.

 

10- استفاده از تصاویر برای اعتبار بخشیدن به پوستر تبلیغاتی

استفاده از یک تصویر زیبا و دراماتیک در پوستر تبلیغاتی می‌تواند پیام شما را به‌خوبی منتقل کند. تصاویر به محصول شما اعتبار می‌بخشند. آن‌ها می‌توانند محصولات شما را واقعی کنند و باعث می‌شوند مخاطب تا حدی کیفیت را ببیند.

 

طراحی پوستر تبلیغاتی

 

11_ اطلاعات متراکم و خوانا

خوانا بودن پوستر تبلیغاتی الزاماً به این معنا نیست که مخاطب بتواند تمام مطالب روی پوستر را مطالعه کند. باید مطمئن شوید که مخاطب دقیقاً متوجه تبلیغ شما شده است و می‌داند محصول، خدمات یا توصیه شما چیست.

یک تک کلمه یا یک عکس تنها می‌تواند احساسات مخاطب را به چالش بکشاند. احساس عشق، احساس خشم و یا حتی مریضی.

عکس یک زن در حال گریه کردن... عکس یک مرد در حال مرگ... کلمه آتش... بیننده کاملاً احساساتی می‌شود و نیاز دارد بیشتر بداند.

طراحی پوستر

12 -شکستن اصول و قواعد طراحی پوستر تبلیغاتی

محدودیت‌ها را از بین ببرید. از غیرممکن‌ها استفاده کنید. چیزهایی که در کنار هم جور نمی‌شوند را در کنار هم بیاورید. چیز جدید خلق کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله