تأثیر رنگ‌ها بر روی تبلیغات و بازاریابی

تورنگ / 19 آذر 1396

همان‌طور که می دانید رنگ‌ها اولین تأثیر را بر روی افراد می‌گذارند. جذاب ترین رنگ‌ها به‌صورت کاملاً زیرکانه و نامحسوس بر روی فکر و درک شما اثر می‌گذارند و شما با دیدن رنگ یک محصول می‌توانید بفهمید که این محصول چه کیفیتی دارد.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده دریافت شده که تا 90% از تصمیمات ناخوشایند، مربوط به یک محصول، رنگ‌های بسته‌بندی یا رنگ لوگوی آن شرکت است و این سؤال پیش می‌آید که آیا این شرکت برای بسته‌بندی‌های خود رنگ نامناسبی را انتخاب کرده است؟

اکثر شرکت‌ها و کمپانی‌های مطرح در دنیا به‌طور هوشمندانه از اثرات رنگ‌ها در تبلیغات خود، چه در طراحی سایت و یا برای بسته‌بندی و یا ... استفاده می‌کنند.

استفاده از روانشناسی رنگ‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری را ترغیب به کاری کند که شما می‌خواهید. مثلاً تابه‌حال به این نکته توجه کرده‌اید که اکثر رستوران‌ها و یا فست فود ها در دکوراسیون خود از رنگ قرمز و نارنجی بهره می‌برند؟ این رنگ‌های باعث افزایش سطح انرژی و اشتهاآوری می‌شود و باعث می‌شود تا مشتریان زودتر غذا رو خورده و آن مکان را ترک کنند و این دقیقاً چیزی است که همه رستوران‌داران می‌خواهند.

رنگ های اشتها آور

 

رنگ‌ها را می‌توان جزء اولین دلیل‌ها برای 85% از مشتریان برای خرید از یک محصول در نظر گرفت و حدود 90% از مشتریان هم در خریدهای ناگهانی خود با توجه به رنگ، راغب به خرید می‌شوند.

رنگ‌هایی که باعث خرید ناگهانی می‌شوند را می‌توان به رنگ‌های نارنجی، قرمز، مشکی، آبی مایل به ارغوانی، دانست.

رنگ ها

رنگ یک محصول باعث می‌شود تا مشتری راجع آن محصول و ویژگی آن قضاوت کند. پیشنهاد می‌شود که تازه‌کاران در طراحی لوگو یا برند خود از رنگ‌هایی غیر از رقیبان خود استفاده کنند. گاهی برای بعضی از شرکت‌ها انتخاب رنگ مناسب برند مسئله‌ای مهم خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر کمپانی هارلی_دیوید سن قصد تولید محصولی دارد که به مشتری حس قدرت دهد، این پیش‌بینی را باید انجام دهد که محصولی بارنگ صورتی هرگز به فروش نخواهد رسید.

همان‌طور که قبلاً گفته شد هر رنگ ویژگی‌های خاص خود را دارد، مثلاً رنگ بنفش ویژگی فرهیختگی را دارد، رنگ قهوه ایی ویژگی خشونت و رنگ قرمز سرشار از انرژی و هیجان است. ولی این ویژگی‌ها ممکن است در شرایط مختلف معنی‌های متفاوتی را القا کنند مثلاً رنگ قهوه‌ای، درجایی معنی خشونت می‌دهد ولی برای یک شرکت شکلات‌سازی معنی و القاکننده اشتهاآوری است و یا در مراسم‌های شکر گذاری نشان‌دهنده احساس میزبانی و صمیمیت را می‌دهد؛ و شما باید به این نکته توجه کنید که رنگ مناسب برای شما رنگی است که باید ویژگی‌های مورد دلخواه برند شمارا داشته باشد و با آن سازگاری داشته باشد و آن حسی را که قصد دارید به مشتری، انتقال دهد.

تاثیر رنگ در بازاریابی

 

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید رنگ‌های موردعلاقه برای زنان و مردان است. مردان اکثراً رنگ‌های تند را دوست دارند درحالی‌که زنان اکثراً رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند. البته هر رنگ و هر انتخاب بستگی به سلایق و فرهنگ‌های مختلف دارد که باید بعد از در نظر گرفتن همه جوانب رنگ یا رنگ‌های مناسب انتخاب شود برای جذب افرادی که مشتری شما خواهند شد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله