آموزش و ایده طراحی لوگو حرفه ای (توضیح جامع)

مهسا موسوی / 7 تیر 1401

چگونه یک لوگوی چشمگیر و تاثیر گذار طراحی کنیم؟

طراحی لوگو، مزیت لوگو

 

لوگو چیست؟

لوگو در واقع معادل یک رمان است درست مثل یک عکس که ارزش هزاران کلمه را دارد. لوگو؛ بسیار بیشتر از ترکیبی از اشکال و رنگ است. شخصیت برند شما، ارزش‌هایی که برای آن مشخص کرده‌اید و اهداف برند شما؛ این نمادی است که آن را به مخاطبان هدف شما منتقل می‌کند، شما را برای مشتریان ارزشمند می‌کند، برند شما را کامل می‌کند و به شما کمک می‌کند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و میان رقبای خود تفاوت ایجاد کنید. به عبارت دیگر، لوگوی شما نمادی است که هویت می‌آفریند و به برند شما معنا می‌بخشد. اگر لوگو مطابق با هدف خود طراحی شود، می‌تواند تفاوت باورنکردنی برای برند شما ایجاد کند. در پایان این راهنما، شما قادر خواهید بود طراحی لوگو حرفه ‌ای ایجاد کنید که با مخاطبان هدف شما صحبت کند، اعتماد ایجاد کند و به عنوان سفیری برای برند شما عمل کند.

طراحی لوگو‌ حرفه ‌ای

طراحی لوگو حرفه ای

امروزه با اهمیت یافتن مفهوم برند شخصی یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید طراحی لوگو است. شما در این راهنما می‌توانید اطلاعاتی در مورد طراحی لوگو حرفه ‌ای پیدا کنید و می‌توانید به جزئیاتی برسید که به شما کمک می‌کند.

حال چه مراحلی را باید طی کنیم و در طراحی لوگو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مخاطب هدف خود را درک کنید

طراحی لوگو، مزیت لوگو

از آنجایی که لوگوی شما یکی از اولین نقاط تماسی خواهد بود که مردم با برند شما ایجاد می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنید که ادراک مثبت و تاثیرگذاری بر افراد یا مخاطبان ایجاد می‌کند. شما باید لوگوی خود را طوری طراحی کنید که با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و در حین انجام این کار، باید ایده‌ای داشته باشید که مخاطبان شما چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. بنابراین، قبل از شروع طراحی لوگو حرفه ‌ای خود، پس از به دست آوردن و تجزیه و تحلیل داد‌ های واضح در مورد مخاطبان هدف خود، باید درک روشنی از مخاطبان هدف خود داشته باشید. برای مثال، فردی که به دنبال وکیل است احتمالاً لوگویی که در آن از رنگ‌های روشن زیادی استفاده شده است را جدی نمی‌گیرد. قبل از برداشتن گام بعدی، به دقت در مورد اینکه برند شما به چه کسی خدمت خواهد کرد، فکر کنید.

یک داستان بسازید

طراحی لوگو، مزیت لوگو

هر لوگو داستان ارزش‌های کسب و کار یا شرکتی را که به آن تعلق دارد و برندی که به طور کلی ایجاد شده است را بیان می‌کند. در حالی که لوگوهای موفق داستانی را بیان می‌کنند. این یک پیوند عاطفی برای مشتریان یا کاربران ایجاد می‌کند و رضایت اخلاقی را فراهم می‌کند.

چرا داستان برند شما برای طراحی لوگو حرفه ‌ای مهم است؟

زیرا مصرف کنندگان از خرید از شرکت‌های غیر قابل اعتماد خسته شده‌اند و بی اعتمادی مصرف کنندگان نسبت به شرکت‌ها در چند سال اخیر افزایش یافته است. در این مرحله، مردم تمایل بیشتری به خرید از شرکت‌هایی پیدا کردند که به آن‌ها اعتقاد دارند و می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
احتمال اعتماد و باور مخاطبان هدف شما به داستان برند شما بسیار بیشتر از آن است که صرفاً به محصول یا خدمات شما وابسته باشند. برای ایجاد یک داستان موثر، ابتدا باید بدانید که داستان شما واقعا چیست.

برای اینکه به اصل داستان خود برسید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • چرا کسب و کار خود را راه اندازی کردید؟
  • به عنوان یک شرکت به چه چیزهایی اعتقاد دارید؟
  • به چه کسی خدمت می‌کنید، مشکل چه کسانی را می‌خواهید حل کنید؟
  • چه چیزی شما را خاص می‌کند؟
  • از کدام سه صفت برای توصیف برند خود استفاده می‌کنید؟

 پاسخ به این سوالات نه تنها به شما کمک می‌کند تا داستان خود را به درستی درک کنید، بلکه به شما در تعیین هویت برندتان و طراحی لوگوی برندتان نیز کمک می‌کند.

الهام بگیرید 

طراحی لوگو، مزیت لوگو

قبل از طراحی لوگوی خود، می‌توانید روی پلتفرم‌هایی تمرکز کنید که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد خلاقیت خود الهام بگیرید. منابع زیادی وجود دارد که می‌توانید نمونه های موفق طراحی لوگو و طراحان مشهور جهان را که در این موضوع بسیار خوب هستند دنبال کنید، از جمله سایت هایی مانند Behance، Dribbble، Pinterest و پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام.
 همانطور که طرح ها و طراحان مختلف را مرور می کنید، فراموش نکنید که داستان و ارزش های خود را در ذهن داشته باشید. وقتی ایده خوبی دارید، همراه با نمونه‌های طراحی که می‌توانید با مشاهده تمام این نمونه‌هایی که می‌توانید از آنها الهام بگیرید، استفاده کنید، اکنون زمان آن رسیده است که طراحی لوگو حرفه‌ ای خود را شروع کنید.

رقابت ایجاد کنید

طراحی لوگو، مزیت لوگو

این یک منبع تحقیقاتی خوب برای شما خواهد بود تا رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و طرح های لوگوی آن‌ها را بررسی کنید. زیرا لوگوی طراحی شده توسط رقیب شما که بر همان مخاطبان هدف متمرکز است، در واقع یکی از منابعی است که می‌توانید از آن الهام بگیرید و باید در مورد آن تحقیق کنید. به این ترتیب می‌توانید در مورد انواع لوگوهایی که ممکن است توجه مشتریان شما را به خود جلب کند و انواع لوگوهایی که باید از آن‌ها دوری کنید، ایده ای داشته باشید.
البته ایجاد و طراحی لوگوی مشابه با رقبای شما در طول این تحقیق و الهام، هم برند شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد و هم باعث ایجاد مشکلات اخلاقی می‌شود. در این فرآیند، هدف اصلی باید طراحی لوگویی باشد که به شما کمک کند از رقبای خود متمایز شوید و با برند خود متناسب شوید تا به مخاطبان هدف خود برسید.

در طول تحقیق خود، یک فایل از طرح هایی که دوست دارید ایجاد کنید و سپس سعی کنید علت دوست داشتن آن‌ها را مشخص کنید. شاید رنگ ها، فونت ها یا اشکال خاصی وجود داشته باشد که شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس از شفاف سازی این موارد، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید لوگویی طراحی کنید که پیام برند شما را به همان زبان هویت، ارزش ها و گفتمان های شما بیان می‌کند و در عین حال برای مخاطبان مشابه رقبای شما جذاب است.
ابتدا در مورد نوع لوگویی که استفاده می‌کنید تصمیم بگیرید.

طراحی لوگو حرفه ‌ای همراه با عکس

طراحی لوگو با عکس

این مدل لوگو تا به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند زیرا بر اساس یک تصویر واحد طراحی شده‌اند که در ذهن مردم زنده می‌شود. در حالت ایده آل، تصویر (یا نماد) انتخاب شده نشان دهنده نام یک کسب و کار یا محصولات است.

اگر می‌خواهید نام تجاری خود را با محصول خاصی که ارائه می‌کنید یا ارزشی که دارید مرتبط کنید، باید از این نوع لوگو استفاده کنید.

طراحی لوگو حرفه ‌ای همراه با متن

طراحی لوگو با متن

این مدل لوگو نماد یا تصویر را حذف می‌کند، در عوض بیشتر روی تایپوگرافی و رنگ ها تمرکز می‌کند. می‌توانید انتخاب کنید که از کل نام کسب‌وکارتان استفاده کنید، یا اگر خیلی طولانی است، از مخفف یک یا سه حرفی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که فونت ها در این نوع لوگوها بسیار مهم هستند و تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

طراحی لوگو حرفه‌ ای همراه با عکس و‌ متن

طراحی لوگو با عکس و متن

اگر می‌خواهید بهترین طراحی لوگو را داشته باشید، برای پاسخی که به دنبال آن هستید،لوگوی متن‌دار و لوگوی عکس‌دار را با هم استفاده کنید. اینگونه تجسم برند شما در ذهن مشتریان بسیار کارآمدتر خواهد بود. لوگوی شما باید حاوی متن و تصویر باشد. این به شما مزایای زیادی می دهد که می‌توانید روی آنها کار کنید و در انتقال پیام برند خود، ارزش گذاری و شفاف سازی نام تجاری خود برای مشتریان تفاوت ایجاد کنید.
از هماهنگی و هارمونی که همه عناصر در کنار هم قرار می گیرند غافل نشوید زیرا می‌خواهید مطمئن شوید که داستانی منسجم، مؤثر و متقاعدکننده را تعریف می‌کنید .

با تایپوگرافی آزمایش کنید

 فونت ها جزء بسیار موثری در داستان سرایی هستند. هر فونت شخصیت خاص خود را دارد. در هسته خود، تایپوگرافی هنر چینش حروف و متن به گونه ای است که آنها را برای مشتری یا کاربر شما واضح و جذاب کند. تایپوگرافی شامل سبک، ظاهر و ساختار قلم است که هدف آن نشان دادن احساسات خاص و انتقال پیام های خاص است. به طور خلاصه، تایپوگرافی متنی را که می‌خواهید در لوگوی خود استفاده کنید، زنده می کند.
 تایپوگرافی باید مشتریان یا کاربران شما را راهنمایی کرده و به آن‌ها اطلاع دهد، خوانایی و دسترسی را بهینه کند و تجربه کاربری عالی را ارائه دهد. هنگام طراحی لوگوی خود باید به این موضوع توجه کنید و اهمیت لازم را به این موضوع بدهید.

 قلم سریف

طراحی لوگو با قلم سریف

 این فونت ها ظریف، مجلل و پیچیده هستند و حکایت از ثروت و قابلیت اطمینان دارند. آن‌ها شناخته شده ترین و پرکاربردترین فونت ها در طراحی لوگو حرفه ‌ای هستند.

فونت های Sans Serif

طراحی لوگو با فونت های Sans Serif

فونت های Sans Serif امروزی هستند. برخلاف فونت‌های سریف، کاراکترهای آن‌ها قدیمی و تیره نیستند. در عوض، آن‌ها یک سطح ساده و شفاف را ارائه می‌دهند.

فونت های Slab Serif

طراحی لوگو بافونت های Slab Serif

بر خلاف دو فونت بالا، آنها ساختاری مدرن و تکان‌دهنده دارند زیرا با سبک‌های کلاسیک خود متفاوت هستند.
اگرچه آن‌ها سریف دارند، اما به جای پایه های سریف سنتی، دارای سطوح بزرگ و بلوک مانند هستند. این فونت‌ها پررنگ، قدرتمند، مطمئن هستند و اطمینان و خلاقیت را بیان می‌کنند.

قلم اسکریپت

طراحی لوگو با قلم اسکریپت

همانطور که از نام آن پیداست، ظاهری دست نوشته و سرگرم کننده دارد.
آن‌ها با چرخش و حلقه مشخص می‌شوند و به گونه ای طراحی شده اند که شبیه خوشنویسی هستند. این فونت ها خاص و زنانه هستند و لطافت و احساسات را بیان می‌کنند .

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم در طراحی لوگوی حرفه ای را برایتان توضیح دهیم. چنانچه برای کسب و کار خود نیاز به طراحی لوگو دارید می‌توانید با مجموعه تورنگ چاپ تماس بگیرید تا همکاران ما در واحد طراحی شما را راهنمایی کنند و همان چیزی را که خودتان میپسندید را برایتان طراحی و آماده کنند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله