استارت آپ ها و تبدیل‌شدن به شرکت‌های بزرگ

تورنگ / 7 آذر 1396

شرکت نوپا یا استارت آپ شرکتی است که راه حلی نوین را برای حل یک مسئله ارائه می‌دهد. استارت آپ می‌تواند پنجره ذهن رو به آینده باشد. شرکت‌ها اگر خواستار رشد برق‌آسا و ایجاد موج جدید در بازار هستند باید رو به استارت آپ ها بیاورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متوسط عمر استارت آپ ها سه سال است و پس از آن شرکت دیگر استارت آپ نیست زیرا معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری می‌شود یا تعداد کارمندان و یا میزان درامد شرکت به حدی می‌رسد که دیگر نمی‌توان آن را یک شرکت نوپا نامید. لازم به ذکر است که مفهوم استارت آپ با دنیای تکنولوژی گره خورده است اما همه استارت آپ ها نمی‌توانند خود را به سطحی برسانند که به شرکتی بزرگ تبدیل شوند یا شرکت بزرگ آن را خریداری کنند. تعداد زیادی از شرکت‌های نوپا به دلیل عدم آشنایی با روندهای بازار خیلی سریع از دور رقابت خارج می‌شوند.

استارت آپ چیست؟

 

بخش عمده‌ای از استارت آپ ها در حوزه تکنولوژی و توسط یک یا چند جوان مشتاق ایجاد می‌شود، گاه این تلاش ارزشمند نتیجه‌بخش می‌شود و مواقعی هم وجود دارد که به بن‌بست می‌رسد.

_ مالکیت و مدیریت دو مقوله جدا از هم هستند.

تنها به ابن دلیل که شما توانسته‌اید با ایده‌ای جدید و فوق‌العاده استارت آپی رو تشکیل دهید به این معنا نیست که می‌توانید هنگام ورود به بازار مدیر خوبی برای استارت آپ خود باشید. رده‌های شغلی به‌خودی‌خود معنایی ندارند و این افراد هستند که به آن‌ها معنا می‌بخشند بنابراین نباید این‌گونه فرض کرد که فردی با ایده خود توانسته استارت آپی رو به وجود آورد می‌تواند آن را در بستر ناآرام بازار به‌خوبی هدایت کند، مدیریت به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیازمند است که لزوماً هر فرد خلاق و ایده پردازی از آن‌ها بهره‌مند نیست.

_ استخدامی‌های شما بیانگر توانایی رهبریتان هستند.

یکی از دلایل شکست تعداد زیادی از استارت آپ ها استخدام‌های نادرست و غیراصولی است. معمولاً فردی که مدیریت استارت آپ را به عهده دارد دوستان خود را برای اداره امور در بخش‌های مختلف به سازمان می‌آورد زیرا ذهنیت سازمانی ندارد و تنها به دنبال این است که به هر قیمتی شده یک تیم را گرد هم آورد. باید به خاطر داشت که استخدام‌های یک مدیر نشان‌دهنده توانایی اوست. یکی از ملاک‌های سنجش توان یک مدیر کیفیت افرادی است که در سازمان استخدام می‌کند.

_ مدیریت استارت آپ مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است.

بدون شک مهارت در برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر مدیری باید باشد که این مهارت برای مدیران استارت آپ اهمیت بیشتری می‌یابد و دلیل اهمیت برنامه‌ریزی برای شرکت‌های نوپا این است که بیشتر از شرکت‌های قدیمی و تثبیت‌شده در بازار در معرض اتفاقات و نوسانات بازار قرار دارند و به همین دلیل باید برای شرایط مختلف برنامه کاملی داشته باشند. بدون شک در طوفان‌های سهمگین قایق‌های کوچک بیشتر از کشتی‌های بزرگ در معرض غرق شدن هستند.

استارت آپ چیست؟

 

چرا بعضی از استارت آپ ها موفق و بیشتر آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند؟

شکست در دنیای استارت آپ ها یک حقیقت تلخ است درواقع مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که منجر به موفقیت و یا شکست یک استارت آپ می‌شود:

_ عوامل مؤثر در شکست استارت آپ

_ عدم نیاز بازار به محصول آن‌ها، عدم تمرکز، عدم انگیزه، عدم تعهد و علاقه، غرور بیش‌ازحد که موجب عدم تمایل به شنیدن و دیدن می‌شود، مشاوره گرفتن از افراد ناسالم و نادرست، فقدان مربی و مشاور خوب، فقدان دانش عمومی کار و کسب، نداشتن تیم درست، محصول ضعیف، بازاریابی ضعیف، رقابت بر سر شکست دادن، نادیده گرفتن مشتریان، مسئله قیمت‌گذاری؛ که دلیل اصلی شکست استارت آپ ها که توسط 42 درصد استارت آپ ها موردتحقیق قرارگرفته است عدم نیاز بازار به محصول آن‌ها بوده است.

درنهایت علاقه و انگیزه فاکتورهای لازم جهت موفقیت استارت آپ هستند اما ناکافی. افرادی که موفق هستند به کاری که انجام می‌دهند ایمان دارند. کارآفرینان موفق احساس می‌کنند می‌توانند بر روی جهان تأثیر داشته باشند و طرحی نو بیندازند. کارآفرینان موفق رقابت‌پذیرند آن‌ها برای برنده شدن نقش‌آفرینی می‌کنند و از باختن متنفر هستند اما هرگز کارآفرینی ندیدم که روحیه رقابتی و اشتیاق برای برنده شدن نداشته باشد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله