پلات و لمینیت

مهسا آقاگل زاده / 21 مرداد 1395

کاغذ پلات در سال 1999 به منظور حفظ هدف و پوشش در صنعت چاپ در شکل های مختلف مثل کاغذ و پلاتر شروع به کار کرده است. کاغذ پلاتر در صنعت های مختلف از جمله در زمینه طراحی داخلی به طور سنتی به منظور تمرکز کردن روی طراحی خاص مثل فضای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ پلاتر معمولا سفید رنگ است و به شکل  مربع هایی است که  در سراسر کاغذ قرار دارد و معمولااین مربع ها در هر سانت  کشش را نشان می‌دهد بدون کاغذ پلاتر ممکن نیست طراحان ممکن نیست بتوانند ایده خود را حتی تصور کنند مثل اتاقی که با اثاثیه تکمیل شده است و مانند طرح نرم افزار اتوکد که نرم افزاری ست برای کاغذ های پیش نویس معماری که به آن کاغذها،  کاغذ پلاتر می‌گویند. کاغذ پلاتر در ساختار طراحی کمک می‌کنند و تمام راه هایی که معمار ساختمان برای طرح اتاق خود دارد به این وسیله قابل اجراست همچنین کاغذ پلاتر در جهت طراحی ماشین، کشتی و ساختمان ها استفاده می‌شود.

خودکار پلاتر از طریق حرکت دادن ابزار روی صفحه یا سطح کاغذ پلاتر کار می‌کند این به این معنی است که پلاتر مسیر وجهت گرافیکی دارد و به جای تصویر گرافیکی توسط پرینتر خودکار پلاتر می‌تواند به طور خودکار یک طرح پیچیده را به راحتی طراحی کند که شامل متن هم می‌شود  ولی این کار را به خاطر کار و حرکت تکنیکی به آرامی انجام می‌دهد.

پلاتر الکترواستاتیکی برای مرحله انتقال تونر استفاده می‌شود شبیه چیزی که در فتوکپی کاربرد دارد و نسبت به خود کارهای پلاتر خیلی سریع تر هستند و در قالب های بزرگتر در دسترس است و برای تولید دوباره طراحی های مهندسی هم قابل کاربرد است ولی کیفیت تصاویر آن به خوبی خودکار پلاتر نیست البته پلاتر برای طراحی کارت استفاده می‌شود. از پلاتر در درجه اول برای طراحی حرفه ایی و تکنیکی و اتوکد استفاده می‌شود که آنها سود بالایی در کارهایی که کاغذ زیادی در سایز های بالاست استفاده می‌شود.

کاغذ پلاتر یک نوع خاص کاغذ است که برای ماشین پلاتر استفاده می‌شود این نوع پرینت ها توصیه می‌شود برای کامپیوترهایی که برای پرینت و گرافیک مناسب باشد ماشین پلاتر به طور گسترده برای مهندسین، طراحی ساختمان به منظور خلق یک طرح جدید استفاده می‌شود آنها هم چنین در کنار این از برنامه یا نرم افزار اتوکد استفاده می‌کنند.

ماشین پلاتر یک خودکار مخصوص دارد که روی کاغذ پلاتر به آرامی حرکت می‌کند و چندین نوع کاغذ پرینت در سایز های مختلف و با عنوان های مختلف در بازار وجود دارند البته بعضی  از این کاغذ ها به صورت رولی فروخته می‌شود و نمونه دیگر کاغذ پلاتر به اسم  Flat یا صاف است این کاغذ به صورت صاف روی ماشین پلاتر قرار می‌گیرد.

نمونه دیگر کاغذ پلاتر Bond paper است ، کاغذ های قابل نوشتن ولی با کیفیت بسیار بالا که نشان دهنده این نوع تطبیق پذیری است همچنین برای مهندسی مناسب هستند و این کاغذ ها به صورت رول و در اندازه 50 یاردی به فروش می‌رود و بعضی ها هم به عرض 24 تا36 اینچی در دسترس است.


 

لمینیت کردن

تکنیک تولید یک ماده در لایه های مختلف است بنابراین این مواد مرکب برای استحکام ، ثابت ماندن، نصب و راه اندازی ، پیدایش و ظاهر یک چیزاز مواد مختلف دیگر به دست می آید لمینیت معمولا از طریق فشار، ولد و چسب با گرما جسم را مونتاژ می‌کند. لمینیت مراحل مختلفی دارد که بستگی به نوع موادی که برای لمینیت استفاده می‌شود دارد که این خود نوع لمینیت را متفاوت خواهد کرد. از کاغذ لمینیت برای عکاسی هم استفاده می‌شود که می‌تواند از بی رنگ شدن و از آسیب دیدن از طریق آب، چروک شدن، رنگ پریدگی، یا باقی گذاشتن اثر انگشت روی کاغذ جلو گیری کند و هم چنین برای کارت شناسایی یا کارت اعتباری از پلاستیک لمینیت شده استفاده می‌شود.

شما باید ماشین لمینیتی انتخاب کند که مناسب کار شما باشد و اکثر کسانی که در کار چاپ و لمینیت هستند ماشینی انتخاب می‌کنند که می‌تواند مدارک را به سایز استاندارد یعنی 11*1.2-8 سانت لمینیت کند و این سایز کاملا مورد قبول می باشد. اکثر این ماشین های لمینیت دارای دکمه فشار سنج هستند که به شما می گوید چه زمانی ماشین آماده کار است فضای ماشین لمینت معمولا بزرگتر لز مدارکی است که لمینت می‌کنید در این زمان شما احتیاج زیادی به تمرکز کردن و دقت زیاد دارید و باید پس از لمینیت کردن لبه ها و حاشیه را مرتب و درست برش دهید. زمانی که شما یک برگه را لمینیت می‌کنید در واقع آن را از کثیف شدن و بی رنگ شدن نجات می‌دهید. 

لمینیت شامل یک یا چندین لایه است که هر کدام عملکرد مخصوص خودشان را دارند ولی پایه و اساس کار یکی است و اکثر این لایه های لمینیت خاصیت جذب دارند و آخرین لایه، لایه آراستن، زینت دادن و آرایش است که با پوشش همراه است. کاغذ لمینیت شده معمولا با ملامین پوشش داده می‌شود و به آن شکل می‌دهد.

در کل لمینیت کردن یعنی مرحله ایی که دو یا چند چیز قابل انعطاف را به هم پیوند می‌دهند و بسته بندی می‌کنند برای این کار احتیاج به چند چیز داریم که شامل فیلم، کاغذ، فویل  آلمینیومی است شرط کلی در این کار خاصیت جذب و چسب دار بودن لایه های زیرین است و  از این مرحله پرس شدن کار است که با این کار دو لایه  می‌شود و در نهایت  به این کار لمینیت کردن می‌گویند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله