نقش دستگاه دیجیتال در بسته بندی

تورنگ / 23 آبان 1396

یکی از بازارهای هدف و رو به گسترش چاپ دیجیتال در آینده، صنایع بسته‌بندی و چاپ روی لیبل و لفاف‌های مختلف است.

چاپ دیجیتال در بسته‌بندی انعطاف‌پذیر کاربرد خود را دارد. هزینه پایین و تولید آنلاین بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، دو هدف مورد توجه بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات چاپ دیجیتال است. علاوه بر این، کسب رضایت مشتری‌های که سفارشات کم تیراژ دارند از دیگر موضوعات موردتوجه در این عرصه است. چاپ دیجیتال در این عرصه از خصوصیات مثبتی نظیر کوتاه بودن زمان آماده‌سازی برای چاپ، تولید مقرون به‌صرفه‌تر و بی‌نیازی از پلیت برخوردار است ولی ازآنجایی‌که چاپ روی بسته‌های انعطاف‌پذیر نسبت به چاپ روی بسته‌های معمولی فرایند پیچیده‌تری دارد، استفاده از چاپ دیجیتال در این زمینه هنوز مرسوم نشده است. برای مشتریانی که به دنبال چاپ دیجیتال کم تیراژ هستند، در مواردی از قبیل چاپ اطلاعات متغیر، تولید نمونه چاپی برای محک زدن بازار، الزامات امنیتی برای جلوگیری از تقلب و کپی کاری در بسته‌بندی و رساندن سریع محصول به بازار از امتیازات این شیوه‌ها است.

چاپ بسته بندی مواد غذایی

 

هر کاری که طراحی می‌شود، اول از همه باید یک نمونه برای مشتری چاپ و ساخته شود تا مشتری آن را تائید کند. که این امر وابسته به امثال دستگاه‌های هم چون پرینتر رنگی و یا دستگاه پلاتر دارد. اگر ابعاد کار در دستگاه پرینتر رنگی جا گیرد آن را با پرینتر رنگی چاپ کرده و بعد ساخته و به مشتری نشان می‌دهیم و اگر ابعادش بزرگ باشد که دستگاه پرینتر رنگی قابل به چاپ آن نباشد آن را با دستگاه پلاتر چاپ می‌نماییم و کار را ساخته و کار آماده‌شده را به مشتری تحویل می‌دهیم. که این امر موجب می‌شود که مشتری هم محصول پایانی خود را ببیند و طرفی دیگر باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتری و فروشنده شود.

برای مثال: محصولاتی که با دستگاه دیجیتال می‌شود ساخت ازجمله

جعبه کادو

جعبه‌های بسته‌بندی

پاکت‌های عطر

نمونه‌های کیسه برنج

و...

چاپ بسته بندی

 

در چاپ دیجیتال یک نقطه شروع داریم ولی نقطه پایانی وجود ندارد که بستگی به خلاقیت و استعداد فروشنده دارد که چه محصولی تولید و روانه بازار نماید که باب میل مشتری باشد. یکی از مزایای چاپ دیجیتال این است که زمان تحویل کار سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شود و چاپ باکیفیت بالایی صورت می‌گیرد.

نقش چاپ دیجیتال در صنایع‌دستی

بسته‌بندی، یکی از مشکلات جدی صنایع‌دستی است که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایع‌دستی به‌عنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند؛ مشکلی که هنوز تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده است. بسیاری از مواقع زمانی که یک گردشگر خارجی برای تهیه صنایع‌دستی ایران به فروشگاه‌های عرضه آثار هنری دست‌ساز مراجعه می‌کند، باوجود تمایل فراوان به خرید این قبیل آثار با مشکل کمبود بسته‌بندی مناسب روبه‌رو می‌شود، بسته‌بندی که در عین زیبایی کیفیت لازم را برای حمل کالا داشته باشد. همین امر شاید یکی از نقاط ضعف صنایع‌دستی ایران باشد که مردم آن را برای هدیه دادن نامناسب می‌دانند.

در بازار هنرهای دستی ایران، باوجود اینکه کالاهای نفیس تولید می‌شود اما نحوه عرضه این کالاها مناسب نیست. کالاهای دستی به‌صورت تک جعبه به فروشگاه‌های عرضه‌کننده توزیع نمی‌شود بلکه نحوه توزیع و پخش به‌صورت عمده است.

تولیدکنندگان صنایع‌دستی در ایران باید توجه کنند تهیه بسته‌بندی نفیس برای صنایع‌دستی ایرانی که صنعتی ارزشمند است، هزینه اضافی به شمار نمی‌رود بلکه درواقع نوعی ارزش‌افزوده برای فروش کالا محسوب می‌شود. بسته‌بندی سبب جذب مشتری و فروش کالا می‌شود درحالی‌که تهیه این بسته‌بندی‌ها هزینه چندانی ندارد و به‌طور میانگین یک جعبه نفیس با سایز متوسط بین 10 تا 12 هزار تومان هزینه تمام‌شده دارد درحالی‌که رعایت این نکته ساده کالا را چشم نوازتر می‌کند و بر فروش آن می‌افزاید اما با این وجود بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی بسته‌بندی مناسب را هزینه اضافه می‌دانند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله