دلایل اهمیت پکیجینگ و حمل و نقل محصولات در دنیای امروز

حانیه محمدزاده / 23 فروردین 1401

پکیجینگ محصولات

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید و یکی از دغدغه های همیشگی شما نحوه پکیجینگ محصولاتتان است و یا هنوز کسب و کار خود را راه اندازی نکرده اید و می‌خواهید راجع به آن تحقیق کنید در این مقاله با ما همراه باشید. امروزه همه ی کسب و کارها به خوبی می‌دانند که محصولی که به مشتری ارائه می‌دهند باید علاوه بر داشتن کیفیت عالی دارای یکسری ویژگی های دیگری نیز باشد. از جمله این ویژگی ها پکیجینگ یا  بسته بندی محصولات است. اگر می‌خواهید در این بازار پر رقابت از رقیبانتان  پیشی بگیرید باید به نکاتی توجه کنید که از چشم رقیبانتان دور مانده یا رقیبانتان در آن ضعف دارند.

پکیجینگ محصولات و نحوه حمل و نقل آن‌ها همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و تأثیر بسزایی در بازاریابی محصولات دارد. تجربه نشان داده همواره محصولاتی که بسته بندی مناسب‌تری داشتند توانستند سهم بیشتری از بازار را برای خود کنند. چاپ و کیفیت پکیجینگ محصول باید آن‌ قدر حرفه ای و اصولی باشد تا مشتریان را به خود جذب کند چراکه این امر باوجود کیفیت محصول خوب، می‌تواند باعث کاهش فروش شما و عقب ماندن از رقیبانتان شود. همچنین شما باید بدانید با توجه به نوع  هر محصول و پکیجینگ آن، از چه نکاتی برای حمل ونقل آن‌ها استفاده کنید.

تاثیر بسته بندی در فروش

 برای داشتن پکیجینگ مناسب محصولتان باید از یکسری نکات پیروی کنید که در ادامه به آن می پردازیم.
از نکاتی که درطراحی بسته بندی محصولات حائز اهمیت است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. اندازه و سایز آن متناسب با حجم محصول باشد.
  2. از رنگ‌ها و طرح هایی که جلوه بصری جذابی برای مخاطب ایجاد می‌کنند، استفاده شود.
  3. طریقه استفاده از آن بسته آسان  باشد اما در عین حال خلاقیت داشته باشد. 
  4. استاندارد و با کیفیت باشد تا باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی محصول نشود.
  5. مشتری را برای خرید محصولتان ترغیب کند.
  6. صداقت داشته باشید.( چاپ روی بسته بندی محصول باید نزدیک ترین تصویر از محصول باشد).
  7. در برابر ضربه  مقاوم باشد.
  8. تمامی اطلاعات لازم مانند: تاریخ تولید، تاریخ انقضا و... ذکر شود.
  9. طریقه مصرف محصول  قید شود.

چه محصولاتی را می‌توان بسته ‌بندی کرد؟

  • محصولات غذایی
  • لباس و پوشاک
  • محصولات آرایشی و بهداشتی 
  • لوازم خانگی 
  • محصولات دارویی
  • و...

پکیجینگ لباس

انواع روش های بسته ‌بندی‌ کدام است؟

پکیجینگ محصولات به روش های مختلفی صورت می‌گیرد که ما در اینجا به چند نمونه از شناخته‌ شده‌ ترین آن‌ها اشاره می کنیم.

بسته ‌بندی محصولات با ظروف شیشه‌ای:  

بسته بندی با ظروف شیشه ای
 

اصول بسته بندی ظروف شیشه ای
 

بسته بندی محصولات با ظروف شیشه ای از قدیمی‌ترین نوع بسته ‌بندی‌ ها است که از خیلی سال های قبل رواج داشته است. مانند تمامی آن‌ها، پکیجینگ محصولات با ظروف شیشه ای نیز از معایب و مزایایی برخوردار است. از معایب این ظروف، حساس بودن در برابر افزایش یا کاهش ناگهانی حرارت است. ظروف شیشه ای تنها تا دمای مشخصی تحمل گرما و سرما رادارند و اگر دما از حد ظرفیت آن‌ها بالاتر یا پایین‌ تر برود باعث ترک خوردن و شکستن آن‌ها می‌شود. از دیگر معایب  ظروف شیشه ای می‌توان به‌ دشواری در حمل‌ و نقل آن‌ها اشاره کرد چرا که علاوه بر فضای زیادی که اشغال می‌کنند، امکان ضربه دیدن و شکستن آن‌ها نیز وجود دارد و تمامی کسب وکارها باید به این موضوع بسیار توجه کنند و محصولات خود را  با وسیله نقلیه مناسب و شرایط متناسب با آن به دست مشتری برسانند. 

 از مزایای ظروف شیشه ای می‌توان به شفاف بودن این ظروف اشاره کرد. اگرچه از طرفی باعث به وجود آمدن برخی از واکنش های نامطلوب همچون تجزیه رنگ ها می‌شود اما مخاطب می‌تواند در هنگام خرید محتوای درون آن را به راحتی ببیند و با اطمینان بیشتری محصول خود را خریداری کند و این ازجمله نکاتی است که دیگر بسته بندی ها دارا نمی‌باشند و اغلب مشتریان باتوجه به چاپ بسته بندی، محصول را خریداری می‌کنند اما به‌محض باز کردن بسته محصول متوجه تفاوت فاحش آن می‌شوند. 

 بسته ‌بندی محصولات با ظروف فلزی:

ظروف فلزی

در تولید پکیجینگ محصولات با ظروف فلزی به دلیل کاربرد های متعددی که دارد از مواد اولیه های مختلفی استفاده می‌شود. چرا که بسته ها در کاربردهای مختلف دارای خواص متفاوت هستند. ظروف فلزی برخلاف ظروف شیشه ای از مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بالا برخوردارند. همچنین به دلیل ساختاری که دارند در برابرعوامل خارجی مقاوم اند. 
از معایب قوطی های فلزی می‌توان به این اشاره کرد که  در برابر خوردگی مقاوم نیستند و ایجاد خوردگی می‌تواند باعث بوجود آمدن واکنش های شیمیایی مختلفی شود که باعث تغییر خاصیت محتوای درون بسته شود.

 بسته ‌بندی محصولات با ظروف پلاستیکی: 

اغلب افراد بر این باورند که پلاستیک برای محیط زیست  ضرر بیشتری نسبت به دیگر بسته بندی ها دارد اما لازم به ذکر است که هرساله نزدیک به نیمی از پلاستیک‌های مصرفی بازیافت می‌شوند. 
ظروف پلاستیکی در کنار تمامی عیب‌هایی که دارند قطعاً مزایای زیادی نیز دارند که تا کنون برای بسته بندی بسیاری از محصولات از پلاستیک استفاده می‌کنند.
در مقایسه با ظروف فلزی و شیشه ای، پلاستیک در مقابل واکنش های شیمیایی مقاومت بالاتری دارد و همچنین حمل‌ و نقل آن نیزآسان تر است. علاوه بر آن قابلیت چاپ و جلوه بهتری دارد و سرعت بالایی نیز در تولید دارد. همه این ها دلایلی برای محبوبیت بیشتر آن نسبت به  ظروف شیشه ای و فلزی است. از معایب  پلاستیک باوجود اینکه قابل بازیافت است سرعت بسیار کم آن در تجزیه است. اما مزیت های آن به قدری است که معایب آن به چشم نمی آید و بخصوص در صنعت موادغذایی بسیاری از تولید کنندگان از پلاستیک برای محصولاتشان استفاده می‌کنند.
در تصاویر زیر چند نمونه از بسته‌ بندی‌ محصولات غذایی با ظروف پلاستیکی که توسط شرکت تورنگ چاپ طراحی‌ شده است را مشاهده می‌کنید.

ظروف پلاستیکی

پکیجینگ لباس

تا به اینجا برای شما از انواع بسته بندی ها و مزایا و معایب آن‌ها گفتیم در ادامه می پردازیم به
 نکاتی که در حمل و نقل محصولات باید به آن‌ها توجه داشته باشیم :

 حمل و نقل محصولات

چه نکاتی را باید در حمل و نقل محصولات رعایت کنیم؟

ایمنی محصولات:

مهم ترین نکته ای که در حمل و نقل محصولات باید به آن توجه داشت، حفظ و رعایت ایمنی محصول می‌باشد. چراکه اگر محصول ما سالم به دست مشتری نرسد یقیناً باعث کاهش رضایتمندی آن‌ها و به سبب آن کاهش میزان  فروش می‌شود. قطعاً میزان حساسیت همه ی محصولات شبیه به هم نیست و برای هرکدام از آن‌ها باید شرایط ویژه‌ی خودش را در نظر گرفت. اما همواره باید به این نکته توجه داشت و آن را از اولویت های خود در حمل و نقل محصولات دانست. 

رعایت نکات بهداشتی محصولات:

نکات بهداشتی

رعایت اصول بهداشتی همواره از مهم ترین نکات در حمل و نقل محصولات  بوده است و امروزه با وجود ویروس کرونا این حساسیت دوچندان شده است. تمامی خریداران به دنبال تازه ترین و خوش طعم ترین محصولات بوده اند و کیفیت محصول برایشان یکی از مهم ترین فاکتورها بوده است. اما همیشه محصولاتی با کیفیت پائین نیز وجود دارند که بی‌شک همه ی ما آن را تجربه کردیم. 
شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که مواد غذایی ازجمله بیسکوئیت ، لبنیات، خشکبار و... را خریداری کردید به ‌محض اینکه  بسته محصول را بازنمودید با بو یا طعم بد محصول مواجه شدید حتی در برخی موارد وجود حشراتی مانند سوسک نیز گزارش‌شده است. قطعاً تجربه چنین اتفاقاتی ذهنیت بدی در بین عموم می سازد و پیامدهای بسیار سنگینی برای آن برند به دنبال دارد. از نکاتی که در حفظ سلامت محصول اهمیت دارند می‌توان به انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای هر محصول اشاره کرد. ازآنجایی‌که ویژگی‌های هر محصول با یکدیگر متفاوت است، نحوه حمل و نقل آن ها نیز باهم فرق دارد پس باید قبل از جابه‌جایی هر محصول شرایط مناسب با آن در هنگام حمل ونقل را فراهم کنیم. همچنین  از نکات بهداشتی مهم دیگری که در رابطه با حفظ نظافت محصولات وجود دارد داشتن لباس مناسب برای کسانی است که وظیفه حمل و نقل محصولات رادارند.
 مورد بعدی که باید بسیار به آن توجه داشت عدم وجود هوا در بسته بندی مواد غذایی است چراکه در صورت عدم توجه به آن، می تواند به محتوای درون بسته آسیب بزند.
 این ها همه از نکات بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. حفظ سلامت مواد غذایی در حین حمل ونقل بسیار بااهمیت است و نباید از آن غافل شد.

ارسال به موقع محصول:

ارسال به موقع محصول

از دیگر نکات مهم در حمل و نقل محصولات و ارسال سفارش به مشتری، ارسال به‌ موقع محصول است. هرچه شما محصولتان را در مدت زمان کوتاه تری به دست مشتری برسانید می توانید میزان رضایت بیشتری نیز کسب کنید و این نکته‌ای است که در بسیاری از کسب‌وکارها نادیده گرفته می شود.
 قطعاً اگر سعی کنید تا محصول موردنظر را به‌موقع و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید احتمال اینکه دفعات بعدی نیز از شما خرید کنند بیشتر می شود. به خصوص در مواقعی که مشتری نیاز اضطراری دارد و می خواهد در کوتاه ترین زمان ممکن محصول موردنظر را دریافت کند، شما اولین موردی خواهید بود که در نظرش می آید.

تمامی این موارد تنها بخش کوچکی از نکات مهم در بازاریابی و فروش محصولات است و مانند هر کاری، پکیجینگ محصولات نیز نیازمند دقت عمل و تلاش روزافزون است.  قطعاً هدف تمامی کسب و کارها جلب هرچه بیشتر رضایت و توجه مشتریان است و برای رسیدن به این مهم همواره در تلاش هستند.
ما نیز در شرکت تورنگ چاپ تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم رضایت هرچه بیشتر شما مشتریان عزیز را جلب کنیم و هیچ‌گاه برای ارائه خدمت به شما کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم. امیدواریم تا به امروز در تحقق این هدف موفق بوده باشیم و شما عزیزان از ما خشنود باشید.
و در آخر اگر شما نیز هرگونه تجربه خوب یا بدی از خرید آنلاین داشته اید خوشحال می‌شویم تا با ما به اشتراک بگذارید.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله