آشنایی با انواع کاغذ بر اساس وزن، جنس و کاربرد

زینب علیجانی / 3 خرداد 1400

در صنعت کاغذ بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید انواع جنس، تکسچر، سایز و وزن کاغذ وجود دارد. این تنوع زیاد به‌جای یک مزیت می‌تواند برای خریدار عادی گیج کننده باشد. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم کاربرد چند نوع اصلی کاغذ را توضیح دهیم و توضیح دهیم که از چه چیزهایی تشکیل شده‌اند.

آشنایی با وزن کاغذها

در صنعت کاغذ (حتی فروشگاه آنلاین کاغذ) زیاد مشاهده خواهید کرد که با استفاده از وزن کاغذ به میزان ضخامتش اشاره شود که معمولا با گرم نمایش داده می‌شود. حال این به چه معنی است؟ شما هنگام خرید از اطلاعات وزنی کاغذ می‌توانید بفهمید که کدام محصول ضخیم تر و کدام محصول نازک تر است. البته این مقایسه باید با در سایزهای یکسان انجام شود زیرا مسلما وزن یک ورق معمولی a3 از یک ورقه a4 بیشتر است.

کاغذ استاندارد

این همان کاغذ معمولی است که در پرینتر استفاده می‌شود که معمولا با سایز a4 شناخته می‌شود. وزن هر ورق کاغذ پرینتر چیزی بین 4 الی 5 گرم است. این کاغذ را می‌توان در هر مدرسه، اداره، دستگاه چاپ خانگی و... پیدا کرد. این کاغذ بهترین انتخاب برای سربرگ، نوشت افزار، لوازم تحریر و استفاده های اداری است.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ

آشنایی با کاغذ پرینتر، ساده و سفید

مقوا یا کاغذ ضخیم

مقوا که نوعی کاغذ ضخیم است قطر بیشتری از کاغذ استاندارد دارد اما از کارتن نازک تر است. شما به راحتی می‌توانید مقوا را با وزنش تشخیص دهید. این کاغذ بیشتر به منظور های تزیینی و کاردستی استفاده شده و در رنگ ها، تکسچر ها و جنس های متنوعی تولید می‌شود که مقوا گلاسه، بافت دار، ساده، متالیک و... چند نمونه پر طرفدار هستند.

آشنایی با کاغذ مقوایی و ضخیم

کاغذ کاهی

کاغذ کاهی براق نیست اما نازک و کمی نیمه شفاف است. این کاغذ در رنگ های متنوعی تولید می‌شود و استفاده اصلی آن در کارهای تبلیغاتی و بازاریابی است. تکسچر این کاغذ زیر دست مانند پوسته تخم مرغ است اما نمونه های صاف کاغذ کاهی هم تولید می‌شوند که بیشتر برای چاپ روزنامه، مجله یا به عنوان کاغذ یادداشت و چرک نویس کاربرد دارند.

خرید آنلاین کاغذ کاهی

آشنایی با کاغذ کاهی

کاغذ سولفات

قسمت های کوچک چوب درختان را با موادی به اسم سولفات یا سولفیت می پوشانند و یک خمیری برای ساخت کاغذ ایجاد می‌کنند که به کمک این خمیر و دستگاه‌های تولید کاغذ، ورق های نازکی تولید می‌شود، کاغذ سولفات حاصل این فرآیند است. ورق سولفات با درصد بالایی از خمیرکاغذ تولید می‌شود. کاغذ سولفات رنگ تیره متمایل به قهوه ای دارد و از کاغذ کرافت نازک تر است و گرماژ کمتری دارد. کاغذ سولفات از یک سمت صاف است، در مقابل پارگی مقاومت دارد، بسیار انعطاف‌پذیر است و سازگار با محیط‌زیست و قابل بازیافت است.این کاغذ برای کاغذ میوه و تره بار و کاغذ سیب و پیچاندن انواع کالا مناسب است.

خرید آنلاین کاغذ سولفات

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت معمولا تحت پروسه مکانیکی و شیمیایی تولید می‌شود که در طول آن خرده های چوب مستقیما به کاغذ تبدیل می‌شوند. در این مراحل تمام فیبر گیاهی و الیاف سلولزی درخت ها حفظ می‌شوند و به همین دلیل بسیار مقاوم، بادوام و کاملا قابل بازیافت هستند. این ویژگی های کاغذ کرافت و قیمت ارزان و مقرون به صرفه ای که دارد باعث شده محصولی ایده آل برای بسته بندی و ترابری است.

خرید آنلاین کاغذ گراف

کاغذ کرافت


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله