8 گام موثر در انتخاب یک نام تجاری مناسب

تورنگ / 3 آبان 1396

یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در بازاریابی یک محصول جدید، انتخاب یک نام مناسب است. در بازاریابی، کیفیت محصول به‌اندازه کیفیت نامی که برای آن انتخاب می‌شود حائز اهمیت نیست! این به این خاطر است که بازاریابی در مورد تولید محصولات نیست بلکه در مورد چگونگی فروش محصولات است.

بازاریابان از روش‌هایی چون: بسته‌بندی‌های جذاب، شعار جذاب و راه‌های هوشمندانه‌ی دیگر برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان جهت خرید محصولاتشان استفاده می‌کنند؛ اما باید گفت قدرتمندترین راه برای بازاریابی محصولات انتخاب یک نام قدرتمند برایشان است.

ما در اینجا 8 گام مؤثر در انتخاب یک نام تجاری تأثیرگذار را برای شما بر خواهیم شمرد:

1- آسان به خاطر سپرده شود.

2- آسان تلفظ شود.

3- خاص باشد.

4- اشاره به نوع کاربری محصول داشته باشد.

5- شامل حروف و کلمات مثبت باشد.

6- حاوی پیامی تأثیرگذار باشد.

7-  در زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر نیز بامعنایی خوب ترجمه گردد.

8- ایجاد گر نگرشی منفی در ذهن مصرف‌کنندگان و خریداران نباشد.

گام اول:

قدرتمند بودن! نامی که انتخاب می‌شود باید آسان به خاطر سپرده شود! در آغازین روزهای عصر کامپیوتر، برندهای متعددی در حال رقابت با یکدیگر در بازار بودند نظیر: (IIApple)، (Commodore pet)، (IMSAI 8080)، (mits Altair 8800)، (Radio shack trs-80) و ...! در آن زمان مردم اطلاعات اندکی نسبت به کامپیوتر داشتند بنابراین قادر به قضاوت در مورد کیفیت آن‌ها نبودند درنتیجه از خرید کامپیوترهایی بانام‌های پیچیده صرف‌نظر می‌کردند، آن‌ها برندهایی را انتخاب می‌کردند که تداعی‌کننده حسی آشنا برایشان باشد بنابراین انتخاب آن‌ها قطعاً برندی چون اپل (Apple) بود.

 

طراحی لوگو

 

گام دوم:

یک نام تجاری باید به‌آسانی تلفظ شود! اگر خریداران نتوانند نام یک محصول را به‌راحتی تلفظ کنند قطعاً از خرید آن صرف‌نظر خواهند کرد، یک نام کوتاه بسیار راحت تلفظ و به خاطر سپرده می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط مشاوران توسعه بازاریابی: یک نام خوب نامی ست که دارای سه سیلاب و کمتر باشد مانند: Tums (قرص آنتی‌اسید)، Xerox (دستگاه کپی) و یا Cheerios (غلات صبحانه).

برخی از نام‌ها هم باوجود طولانی بودنشان اما در ذهن‌ها مانده‌اند و موفق عمل کرده‌اند مانند: مرسدس بنز (Mercedes Benz) و کوکاکولا (Coca cola) بنابراین نمی‌توان گفت که طول نام می‌تواند تنها عامل در موفقیت یک برند تجاری باشد.

 

ثبت برند

 

گام سوم:

نام محصول باید خاص و منحصربه‌فرد باشد! نباید مانند دیگر محصولات مشابه در بازار باشد مخصوصاً شرکت‌های رقیب، زمانی که فروشندگان با اسامی مشابهی مواجه می‌شوند احتمال بسیار زیادی در اشتباه گرفتن محصولات با یکدیگر وجود دارد مانند: Breyer’s Ice cream با dreyer’s ice cream Rolex با rolodex

 

طراحی لوگو خلاقانه

 

گام چهارم:

یک نام تأثیرگذار باید به نوع کاربری محصول اشاره کند! به‌طور مثال در کلمه sleepeezee که مارک تشک خواب طبی است کلمه (خواب) یعنی (sleep) در اسم محصول قرار دارد و یا در Windex که مارک یک شیشه‌پاک‌کن است اول کلمه پنجره یعنی (window) در اسم محصول قرار دارد. نام محصول باید متناسب نوع کاربری‌ای که ارائه می‌دهد باشد، اسامی محصولات دارویی بهتر است که تداعی‌کننده درمانگری باشند و یا اسامی محصولات غذایی بهتر است تداعی‌گر حس خوشمزگی باشند و همچنین محصولات شوینده خانگی نیز تداعی‌گر کارهای سخت خانگی.

 

طراحی لوگو

 

گام پنجم:

یک نام تأثیرگذار همچنین باید شامل کلمات و یا بخش‌هایی از لغاتی مثبت و جذاب باشد. گاهی اوقات نام محصولات دارای صداهایی هستند که توصیف گر معانی مثبتی هستند. به‌عنوان‌مثال:

ما در The pain reliever شاهد کلمه‌ی reliever به معنی تسکین‌دهنده هستیم و یا در Band aid که برند چسب‌های زخم است، قسمت Band شبیه Bandage است که به معنی باندپیچی کردن می‌باشد و Aid که شبیه Aimed هست یادآور حس به هدف زدن است که باهدف جذب مصرف‌کنندگان با درآمد بالا به‌طور ضمنی لوکس بودن را نیز تبلیغ می‌کند.

برند معتبر

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله