آشنایی با انواع برنج، کدام برنج را بخریم؟

زینب علیجانی / 19 فروردین 1400

برنج یکی از مواد غذایی است که در سراسر جهان به بقای انسان‌ها کمک کرده است و از گذشته تاکنون به روش‌های مختلفی پخته و مصرف می‌شود و نقش پر رنگی در بسیاری از دستور های غذایی سنتی و محلی دارد. شما ممکن است تصور کنید مردم تنها در آسیا و خاورمیانه برنج مصرف می‌کنند و این دانه تنها به رنگ سفیدی که ما می‌شناسیم در دنیا وجود دارد. در این صورت باید بدانید که در برنج در تمام قسمت‌های دنیا طرفدار دارد و در فرهنگ های مختلف دیده می‌شود. علاوه بر این در شکل های متنوعی کشت و تولید می‌شود که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

برنج ایرانی

بهتر است قبل از هر چیزی با انواع برنج ایرانی آشنا شویم. برنج طارم یکی از معروف ترین و در دسترس ترین برنج ایرانی است. این برنج دانه بلند است و بر اساس نقاط مختلف و روش‌های مختلفی که کشت می‌شود اسم‌های متفاوتی می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال برنج طارمی رشتی متعلق به استان گیلان است و برنج طارم دیلمانی با روش دیلمانی کشت می‌شود که به آب زیادی نیاز دارد.

از برنج ایرانی چه می دانیم؟

'برنج سفید دانه بلند ایرانی

برنج طلایی

برنج طلایی یکی از جدیدترین انواع برنج است که تنها از 20 سال پیش به هدف حل کردن مشکل کمبود ویتامین ای فرآوری شده است. این برنج توسط گروهی از دانشمندان اروپایی ساخته‌شده است تا با داشتن تمام مواد مغذی و ویتامین هایی که برنج سفید ندارد آن را در برنامه غذایی تمام مردم جایگزین کند. البته بسیاری از مردم در سراسر دنیا همچنان به محصولاتی که به‌صورت ژنتیکی دستکاری شده‌اند اعتماد ندارند و بیشتر کشورها بر این باورند که توسعه دادن کشت این برنج تنها منجر به کنترل مصرف و قیمت برنج توسط شرکت‌های بزرگ می‌شود و باعث افزایش مشکل گرسنگی در جهان می‌شود.

'برنج طلایی در مقایسه با برنج سفید

برنج وحشی

برنج وحشی دانه کاملی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. با افزایش علاقه مردم به مواد غذایی طبیعی عجیب نیست که برنج وحشی با داشتن انواع مواد مغذی و خواص غذایی محبوب شود. البته برخلاف تصور عموم این دانه درواقع برنج نیست و از گیاهی شبیه به برنج به دست می‌آید. تنها 4 نوع برنج وحشی در دنیا وجود دارد که یک نوع آن در آسیا و به عنوان سبزیجات کشت می‌شود و 3 نوع دیگر در آمریکای شمالی و در مناطق پرآب رشد می‌کند. سرخپوست ها اولین مردمی بودند که برنج وحشی را مصرف می‌کردند و درواقع غذای اصلی آن‌ها محسوب می‌شد. برنج وحشی منبع خوبی برای پروتیین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ ها است.

'برنج وحشی در ظرف

برنج سیاه

برنج سیاه درواقع به رنگ بنفش بسیار تیره است. این برنج قدمت زیادی دارد و در تمدن های قدیمی چینی انقدر خاص محسوب می‌شد که تنها افراد سلطنتی اجازه خوردن آن را داشتند. امروزه برنج سیاه انواع مختلفی دارد که شامل برنج سیاه اندونزی، برنج سیاه فیلیپین، برنج سیاه تایلندی و... می‌شود. این برنج به چشم رنگ سیاهی دارد اما بعد از پخته شدن می‌توان رنگ بنفش تیره آن را به‌طور واضح دید.

'برنج سیاه

برنج قرمز

برنج قرمز مغذی ترین برنجی است که می‌توانید آن را مصرف کنید به همین دلیل جدیدا در بسیاری از رژیم های مختلف ارائه می‌شود و بلاگر های سلامتی همیشه آن را تبلیغ می‌کنند. حتی بسیاری از ورزشکاران برنج قرمز را جایگزین برنج قهوه ای یا سفید در برنامه غذایی خود کرده‌اند. رنگ قرمز این برنج از ماده به نام آنتوسیانین تشکیل می‌شود که در مواد غذایی مثل پرتقال خونی، لبو، توت فرنگی و... هم یافت می‌شود.

'برنج قرمز

برنج قهوه ای

قبل از برنج قرمز، برنج قهوه ای در تمام برنامه های رژیمی توصیه می‌شد تا به کاهش وزن کمک کند. البته برنج قهوه ای هنوز جایگاه خودش را در یک برنامه غذایی سالم از دست نداده است و هنوز طرفداران زیادی دارد. برنج قهوه ای تمام قسمت‌هایی که در برنج سفید جدا می‌شود را دارا است به همین دلیل مواد مغذی بیشتری دارد. همچنین به زمان بیشتری نیاز دارد تا بپزد. دلیل استفاده از برنج قهوه ای در رژیم های غذایی و تاثیر آن روی لاغری و کاهش وزن را در مقاله های دیگری به‌طور کامل توضیح داده‌ایم و اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این نوع برنج کسب کنید می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

'برنج قهوه ای

برنج هندی

برنج باسماتی یا برنج هندی نوعی برنج سفید دانه بلند است که در کوه‌پایه‌های هیمالیا کشت می‌شود. این برنج به دانه های نازک و کشیده ای که دارد و عطر خوبی که بعد از پخت می‌دهد معروف است. برنج هندی غذای اصلی بسیاری از مردم آسیا است و ایران بیشترین آمار واردات این برنج را در تمام جهان دارد. همچنین برنج باسماتی به بیماران قندی و دیابتی توصیه می‌شود.

'برنج هندی دانه بلند پخته


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله