مراحل مختلف چاپ سیلک

تورنگ / 1 آبان 1396

اصولاً در حین سفارش کار از سوی مشتری نوع کار و نوع چاپ آن مشخص می‌شود؛ مثلاً اگر مشتری نایلون تبلیغاتی بخواهد واضح است که باید با چاپ سیلک باشد اما اگر ساک تبلیغاتی کاغذی بخواهد هم می‌توان از طریق چاپ افست و هم چاپ سیلک سفارش او را آماده کرد.

پس قبل از طراحی باید مشخص کنید که طرح باید به چه روش چاپ شود تا بر اساس نوع چاپ طراحی را انجام دید و فرمت رنگی کار را مشخص کنید.

انواع چاپ:

1- چاپ سیلک

2- چاپ افست

3- چاپ ملخی

4- چاپ لترپرس

 

چاپ سیلک

چاپ سیلک توسط وسیله‌ای کوچک انجام می‌شود که در منزل نیز می‌توان توسط آن کارکرد. دستگاه چاپ سیلک وسیله‌ای کوچک و قابل‌حمل است که یک چهارچوب دارد و بسته به ابعاد کار متغیر است. این دستگاه یک وسیله مکانیکی است که یکی از اجزای آن توری نام دارد؛ رنگ از روی این توری‌ها بر روی کار قرار می‌گیرد.

همان‌طور که قبلاً گفته شد نوع چاپ برای طراحی بسیار مهم است، طرحی که قرار است چاپ سیلک شود باید دارای نقاط درشت باشد، درواقع یعنی طرح باید واضح بوده و محدوده رنگ‌ها (اگر قرار است بیشتر از یک رنگ استفاده شود) مشخص‌شده و ترجیحاً کمی فاصله‌دار باشند. این کار به این منظور است که رنگ‌ها در هم ادغام نشود.

چاپ تمام رنگی

 

مراحل چاپ سیلک به‌صورت زیر می‌باشد:

1-اولین کار طراحی طرح، با توجه به اصول ذکرشده است.

2- از روی طرح پرینت سیاه‌وسفید در ابعاد لازم برای چاپ گرفته می‌شود مثلاً برای چاپ روی نایلون کادر وسط نایلون را در نظر گرفته و طرح را با آن ابعاد پرینت می‌گیریم.

3- کاغذ پرینت شده را به روغن پارافین آغشته کرده تا کاملاً شفاف شود.

4- روی توری دستگاه سیلک داروی مخصوص کار سیلک را زده و صبر می‌کنیم تا خشک شود.

5- طرح روغن‌زده شده را به توری پرس می‌کنیم.

6- میز نور را روشن کرده تا به طرح نور تابانده شده و طرح روی توری منعکس شود مدتی صبر می‌کنیم این زمان به نوع داروی مصرفی سیلک بستگی دارد.

7- بعد از انعکاس طرح بر روی توری آن را با آب شستشو داده و می‌گذاریم خشک شود.

مراحل انجام‌شده را به‌اصطلاح تهیه شابلون یا کلیشه می‌گویند.

8- شابلون را به دستگاه سیلک بسته کار را (کاغذ، نایلون و...) در زیر دستگاه به‌دقت قرار می‌دهیم.

9- رنگ را روی توری ریخته و با کاردک مخصوص آن را بر روی توری می‌کشیم.

10- بعد از اتمام رنگ ریزی کار را از زیر دستگاه برداشته و پهن می‌کنیم تا خشک شود. برای کار نایلون عمدتاً از طناب جهت خشک‌کردن استفاده می‌کنند. در بعضی موارد نیز از مواد خشک‌کن در رنگ برای سریع‌تر خشک شدن کار کمک می‌گیرند.

11- برای هر تعداد رنگ یک توری (شابلون) تهیه می‌شود.

12- از کلیشه‌ها یا همان شابلون‌ها می‌توان در نوبت‌های دیگر چاپ سیلک نیز استفاده کرد.

13- از چاپ سیلک بیشتر برای چاپ روی انواع نایلون، پلاستیک‌های دسته‌دار، کر افت (ساک‌های کاغذی) ظروف یک‌بارمصرف، تی‌شرت‌های تبلیغاتی و...استفاده می‌کنند.

چاپ سیلک

 

البته این عمل را می‌توان با دستگاه‌های که مخصوص این‌گونه چاپ‌ها هستند نیز انجام داد که به آن چاپ تامپو می‌گویند. این چاپ به‌مراتب کیفیت بهتری نسبت به چاپ سیلک دارد.

با این دستگاه می‌توان چاپ چهار رنگ را روی نایلون انجام داد. در این نوع چاپ رنگ به‌راحتی از پلاستیک جدا نمی‌شود اما اگر در چاپ سیلک از مواد خوبی استفاده نکنند رنگ به‌راحتی از پلاستیک کنده می‌شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
باتو،

سلام من شابلون با نوشته روش رو میخوام سفارش بدم ایا شما میتونید؟


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله