نکاتی درباره طراحی لوگو

سلمان درزی / 30 مهر 1396

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم‌ترین ابزاری که در شکل‌گیری یک هویت خاص مورداستفاده طراحان قرار می‌گیرد، طراحی لوگو است. لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه می‌شود تا به اذهان بنشیند. در یک نگاه سریع اولین چیزی که در اکثر اوراق اداری به نظر مخاطبان می‌رسد لوگوی آن است.

بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل‌شناسایی باشد؛ بنابراین در طراحی لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن یا سایر لوگوهای هم موضوع، یک اصل است. لوگو باید قابل درک، تأثیرگذار بوده و در ذهن بیننده باقی بماند. لوگو از سرمایه‌های معتبر یک شرکت محسوب می‌شود که حتی با ارتقاء یک شرکت همچنان نام و لوگوی آن ثابت می‌ماند. لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع‌تر شرکت به‌حساب می‌آید و در واقع سمبلی است که مشخصات شرکت را نمایان می‌سازد. زمانی که یک لوگو تایپ در صفِ سربرگ قرار می‌گیرد به‌عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می‌گردد. یک لوگوی ایده آل بایستی در یک نظر پیام خود را بیان نماید و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگیخته و نمایان سازد. حال این لوگو ممکن است کلیه عملکرد موردنظر شرکت را بیان نکند. در هرصورت یک لوگو تایپ باید دارای خصوصیات عمومی زیر باشد:

الف- عملکرد شرکت را نشان دهد.

ب- شناخته‌شده باشد.

ج- متنوع و متفاوت با لوگو تایپ همنوع خود باشد.

درصورتی‌که لوگو تایپ یک شرکت دچار تغییرات و دگرگونی اساسی شود مخاطبان آن فکر می‌کنند که نوع مالکیت شرکت تغییر کرده است. باید توجه داشت که جدید ساختن لوگوی موجود با استفاده از لوگوی قدیمی بهتر از کنار گذاشتن لوگوهای قدیمی و یا روی آوردن به یک لوگوی جدید می‌باشد. نقش لوگو در ایجاد ارتباط و انتقال مفاهیم، نقش کلیدی و بسیار پراهمیت است.

 

ذهن خلاق برای طراحی لوگو حرفه ای

یکی از کارهایی که خیلی این روزها بازار را به خود گرفته است و کاروبار آن رونق خوبی گرفته همین طراحی لوگو حرفه‌ای می‌باشد که پول خوبی هم می‌توان از آن درآورد. برای این‌که بتوانید یکی از این کارهای طراحی لوگو مربوط به شرکت‌ها را انجام دهید باید از تبلیغات خوبی برای طراحی لوگو که می‌کنید، استفاده کنید و بتوانید در این امر بازار خود را داغ کنید و بتوانید از این راه کسب درآمد خوبی داشته باشید.

برای طراحی لوگو که می‌توانید با استفاده از آن هر چیزی را که می‌خواهید در جامعه بشناسید و در اختیار دیگران قرار دهید نرم‌افزارهای زیادی هستند که برای کار طراحی لوگو ساخته‌شده‌اند و شما می‌توانید با بهره‌گیری از این نرم‌افزار بتوانید بهترین طراحی لوگو را در زمینه‌های متفاوت انجام دهید و یک رشد بی‌سابقه را در این صنعت ایجاد کنید.

شرکت‌ها و کمپانی‌های زیادی هستند که برای طراحی لوگو شرکتشان به شما رجوع می‌کنند و درخواست یک طراحی لوگو و آرم خوب را برای شرکتشان دارند. چیزی که در طراحی لوگو ی خوب بسیار مهم می‌باشد و جزء یکی از مواردی می‌باشد که نقش زیادی در پیشبرد کارتان دارد طرح اولیه ذهنی‌تان می‌باشد که خیلی مهم است و شما باید برای این طرح، ذهنی باز و خارق‌العاده داشته باشید. بسیاری از این طرح‌ها در طراحی لوگو می‌توانند از یک طرح ساده نشئت بگیرند.

لوگو منحصر به فرد

 

لوگو یک نشانه تجاری

لوگو به نام تجاری یک کمپانی گفته می‌شود که به کرات روی رسانه‌های بصری مختلف و متعدد، به‌عنوان عنصر هویت‌بخش کمپانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی لوگو باید خاص و دارای معنا و مفهوم سمبولیک و بیانگر ارزش‌های کمپانی باشد. برای مثال اگر فعالیت کمپانی شما در زمینه تولید لوازم جانبی کامپیوتر است بنابراین باید لوگویی بر مبنای لوازم جانبی رایانه مثل ماوس طراحی کنید. باید مطمئن شوید که طراحی لوگویی که می‌کنید مشابه لوگوی کمپانی‌های دیگر نبوده و درعین‌حال منحصربه‌فرد و دارای طرحی خاص و جدید باشد و به تجارت شما هویت بصری خاصی ببخشد. طراحی لوگو باید نوع فعالیت کمپانی شما را به بیننده بفهماند. طرح بیش‌ازحد ساده و قابل‌فهم نباشد که بیننده در نگاه اول آن را تشخیص دهد. مثلاً استفاده از طرح دندان برای طراحی لوگوی یک دندان‌پزشک خیلی مناسب نیست. شما می‌توانید قوانین را بشکنید.

لوگو یک نشانه تجاری است و حتماً نباید ارزش‌های کمپانی را بیان کند و مشتری ممکن است به دنبال سمبل و نشانه‌ای بی‌معنی باشد. اگرچه این موضوع کمی غیرمعمول است، اما امکان آن وجود دارد و به نظر ما اشتباه نیست. به مشتری‌ها چیزی را ارائه کنید که می‌خواهد. یک طراح حرفه‌ای لوگو باید نظرات شخصی خود را کنار گذاشته و مطابق خواست و سلیقه مشتری طراحی کند. هنگام طراحی لوگو به تمایلات و گرایش‌ها فکر نکنید، در عوض سعی کنید تا جایی که می‌توانید یک طرح بکر و اورجینال ارائه کنید. رنگ‌آمیزی کار در طراحی لوگو را به مرحله آخر موکول کنید. در آغاز طراحی سعی کنید همه‌چیز ساده و تک‌رنگ باشد. همچنین از رنگ‌های زیاد استفاده نکنید. این باعث می‌شود حس درهم‌ریختگی و شلوغی و کمبود در یک طرح کوچک ایجاد شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله